Michelin UPTIS – vize mobility?

Režim čtení

Světoznámý výrobce vysoce kvalitních pneumatik MICHELIN přišel s inovativní myšlenkou pro úplně nový typ pneumatik. Pneu nesou název Michelin UPTIS. Uptis je spojení počátečních písmen slov “Unique Puncture-Proof Tire System” což znamená v překladu “Jedinečný systém proti poškození”. Někteří již možná víte, že armádní složky tuto inovaci již pár let vyjímečně využívají na svých obrněných vozidlech kvůli jejich bezpečnosti a praktičnosti. Nicméně Michelin chce tyto pneumatiky zařadit i do běžného užívání na osobních automobilech.

Inovace spočívá ve využití pneumatik, které ke svému fungování nepotřebuji žádný stlačený vzduch. Pneumatiky UPTIS eliminují požadavky na běžnou údržbu (dofukování, kontrola tlaku v pneu, opravy propíchnuté pneu..). Je pravděpodobné, že vozidla zítřka budou již posazena na takovýchto pneumatikách.

Významný OEM partner Michelinu, GM (General Motors), se již upsal spolupráci na vývoji pneu budoucnosti. Očekávané nasazení do prodeje a běžného provozu je předběžně plánováno začátkem roku 2024.

Tato inovace by měla taktéž rapidně omezit nutnost recyklace dosavadně používaných standardních pneumatik, protože dezén se bude dát obnovovat (obdoba výroby protektorových pneu, ale 3D tiskem).

V čem vlastně spočívají výhody Michelin UPTIS?

  1. Tvárnost pneu při přejezdu přes překážky
  2. Nehrozí propíchnutí/proražení pneu
  3. Z předchozího bodu vyplývá i vyšší bezpečnost
  4. Snížení produkovaného odpadu z dosavadně používaných pneu díky snadnější a efektivnější recyklovatelnosti a obnovitelnosti 3D tiskem. Výrobce uvádí snížení dosavadního odpadního materiálu z poškozených a opotřebovaných pneumatik až o 2 000 000 tun ročně (cca. 20%)
  5. Další odhady činí snížení poškození pneu vlivem píchnutí/proražení až o 12% a až o 8% snížení nadměrného nesouměrného opotřebení díky špatně nafoukaným standardním pneu
  6. Delší výdrž dezénu
  7. Zajímavý vzhled

Nese s sebou taková inovace i jistá negativa?

Jako všechno nové a revoluční má i tento chystaný produkt svá pro a proti. Jak je tomu podle nás?

  1. Bude trvat delší dobu, než se většina autoservisů uzpůsobí na takovou změnu v mobilitě vozidel, současné vybavení autoservisů a pneuservisů si s dosavadním vybavením těžko poradí.
  2. Jelikož není v pneu využíván vzduch jako hlavní tlumící prvek nárazů, nelze očekávat takovéto pneu v milovníky tuningu tak oblíbených nízkoprofilových pneu. Dá se předpokládat, že provedení těchto kol bude z větší části obsazovat pružná hmota a disky budou mít nějaký běžně užívaný rozměr.
  3. Těžko říci, jestli se budou vyrábět v měkčích/středně tvrdých/tvrdých pneu, aby byly využitelné například na závodní okruhy.
  4. Další otázka, jak to bude s čištěním takovýchto kol? Osobně si nedovedu představit, že bych kterékoli SUV auto provětral na “polňačce” na těchto pneu a pak ze všech těch otvorů doloval bláto.

Níže můžete shlédnout prezenční video přímo od výrobce a video z testu.

Co si myslíte Vy? Vidíte Michelin UPTIS také jako vizi mobility?

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod