Porsche 919 Hybrid EVO na Nürburgringu

Porsche 919 hybrid EVO
Režim čtení

Závodní prototyp Porsche 919 Hybrid EVO je aktuálním držitelem absolutního časového rekordu na Nürburgringu. Severní smyčku (Nordschleife), o celkové délce necelých 21 kilometrů, v roce 2018 proletěl za neuvěřitelných 5:19,55 s nejvyšší dosaženou rychlostí 369km/h! Téměř o minutu tak pokořil tehdejší rekord Stefana Bellofa, který jej držel s vozem Porsche 956 C od roku 1983. Dlouhých 35 let nikdo nezajel lepší čas. Až na těžce upravený závodní speciál Porsche 919 Hybrid EVO s Timo Bernhardem za volantem.

EVOluce 919 Hybrid

919 Hybrid EVO je extrémní evolucí Porsche 919 Hybrid, které se pravidelně zúčastňuje vytrvalostních závodů. Automobilka Porsche s ním zvítězila v závodě 24 hodin Le Mans v letech 2015, 2016 a 2017 a třikrát v řadě získala tituly mistra světa v seriálu vytrvalostních závodů FIA WEC (World Endurance Championship) v hodnoceních jezdců, ale také i konstruktérů.

Když elektřina i fosilní palivo spojí své síly

Protože se jedná o prototyp, který nemá nikdy oficiálně závodit, nedbalo se na přísné regule FIA. Díky tomu je vůz schopen jezdit na samotné hranici výkonových i fyzikálních možností. Hybrid EVO je kombinací elektromotoru a spalovacího motoru v jednom. Přední nápravu pohání elektromotor o výkonu 440 koní s napojením na baterii o kapacitě 1,5kWh a zadní nápravu pak pohání spalovací motor o objemu 2000 kubických centimetrů o výkonu 720 koní. Celkový výkon pohonné soustavy tak dohromady činí 1160 koní.

Takového výkonu bylo dosaženo díky unikátnímu systému aktivní aerodynamiky a taktéž technickým řešením rekuperace a dobíjení baterie. Rekuperace probíhá jak na přední elektro-nápravě, tak i pomocí turbíny, kterou pohání výfukové plyny ze spalovacího motoru. Turbína točí až 130 000 otáček za minutu a lopatky jejího rotoru se pohybují rychlostí zvuku. Hmotnost speciálu je pak pouhých 849 kilogramů. Vůz je obutý do pneumatik Michelin Radial 310/710 na kolech BBS o velikosti 18 palců. 919 Hybrid EVO je ve své podstatě rychlejší než vozy F1.

Jízda na hranici možností vozu i řidiče

Timo Bernhard, který zajel výše uvedený rekord na Nordschleife, jel většinu trati úplně na hraně. Je vidět, že Timo má letité zkušenosti s řízením podobných strojů. Aby ne! Je také továrním pilotem německé značky Porsche. Sám je dvojnásobným vítězem slavné čtyřiadvacetihodinovky na Circuit de la Sarthe a zároveň obhájcem mistrovského titulu v globálním šampionátu prototypů. Při pohledu na jeho řidičský um je velmi těžké posoudit, jestli za neuvěřitelným přítlakem vozu na trati stojí technika vozu, nebo váha jeho ocelových koulí. Protože Timo Bernhard teda má pořádné koule! Už jen při koukání na toto video jsem měl nutkání si nasadit helmu.

Video

Fotogalerie

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod