Recenze: Ford Mondeo ST220

Režim čtení

Dnes se společně podíváme na zoubek jednomu autu, které se mi líbí už od dětství. Jde o Ford Mondeo ST220. Z nějakého důvodu se mi tohle auto zalíbilo. Od malička mě zajímá, jak tohle auto vlastně jezdí. Po letech se mi naskytla možnost splnit si autíčkářský sen. Dost keců, pojďme na to. Mimochodem tohle auto kdysi sloužilo našim policistům.

Stříbrný svalovec…

Před sebou mám stříbrný Ford Mondeo třetí generace ve vrcholné verzi ST220. Tato generace se vyráběla od roku 2000 až do roku 2007. Vrcholná verze přišla v roce 2002. Mnou zkoušený kombík pochází z roku 2003. Jestliže se mi běžné Mondeo nelíbí, tak o STčku to říct nemůžu. Ford Mondeo ST220 je o cosi širší než běžná verze. Je to hlavně díky továrnímu bodykitu. Ten dodal Mondeu chybějící sebevědomí.

Celkově auto působí dost sebejistě. Nad agresivněji tvarovaným nárazníkem najdeme xenonové světlomety, mezi nimi elegantně vypadající přední masku s chromovým rámečkem. Zkrátka v jednoduchosti je krása a pro Ford Mondeo ST220 to platí dvojnásob. STčko je obuto na originálních paprskových discích o průměru osmnácti palců. Kola hezky vyplňují blatníky a Mondeu prostě seknou…

Zadní partii dominuje nárazník s difuzorem a dvojicí chromových koncovek výfuku. Na pátých dveřích najdeme plaketku ST220, která napovídá o tom, s čím máte tu čest. Na samotném vrcholu je spoiler v prodloužené stříšce. Po vzhledové stránce Ford Mondeo ST220 vypadá skvěle. Řekl bych, že časem jeho vzhled jen zraje.

Pojďme do interiéru…

Po otevření dveří vás přivítá černý kožený interiér. Na první pohled to uvnitř STčka vypadá fakt hezky. Celému interiéru dominují sportovní sedadla od firmy RECARO. Sedadla jsou velice příjemná. Jsou vyhřívaná a výška se dá elektricky nastavit. Recara hezky odepínají mou pupkatou tělesnou schránku. Před sebou mám kožený multifunkční volant se stříbrným emblémem ST na spodku. Netváří se moc kamarádsky, ale docela dobře padne do rukou.

Mou pozornost si získala také palubní deska, která je téměř celá z takového hezky vypadajícího plastu. Ovšem zhruba za polovinou se materiál změní na dost ošklivý a tvrdý plast. Nechápu koho tohle napadlo, ale budiž. Středovému panelu vévodí analogové hodiny s logem automobilky. Takový hezký odkaz na starší modely. Jenom škoda těch levně vypadajících ovladačů a tlačítek. Interiér na první pohled vypadá fajn, ale pokud začnete zkoumat použité materiály, tak budete lehce zklamaní. Čekal bych lepší zpracování u nejdražšího modelu značky. Chtěl jsem tu něco sepsat o výbavě, ale tohle auto není o výbavě. Je to hlavně o technice!

Co je pod kapotou?

Mnozí z vás by pod přední kapotou hledala přeplňovaný pětiválec z Focusu ST, ale u Mondea ST220 je tomu jinak. Ford do svých největších modelů dával šestiválec. Už od nepaměti. Ať už to byla Granada, Scorpio nebo Mondeo ST200. Třetí generace Fordu Mondeo také dostalo atmosférický šestiválec o objemu tří litrů. Šestihrnek Duratec nabízí 226 koní nebo chcete-li 166 kW. Na přední nápravu pak putuje 280 Nm kroutící momentu. Motoru asistuje manuální pětikvalt. Z nuly na stovku by se ST220 v karosářském provedení kombi mělo dostat za 7,5 sekund a maximální rychlost je těsně pod hranicí 250 km/h. Pojďme společně zjistit, jak tohle funguje na silnici.

Jak tohle jezdí?

Probouzím k životu onen šestiválec, sešlapuji poměrně tuhou spojku, řadím jedničku a pomalu se rozjíždím. Během prvních kilometrů zjišťuji, že auto mi dává slušnou zpětnou vazbu. Snažím se rychle opustit betonovou džungli abych zjistil, co všechno Ford Mondeo ST220 umí. Od 3500 otáček se motor krásně roztáčí a je cítit, že chce ještě víc otáček. Od cca 4500 otáček začne ta správná zábava. Atmosférický šestihrnek chytne druhý dech a začne zabírat. STčko se velmi ochotně dere vpřed, začne hrát šestiválcový orchestr a já se začínám usmívat. Mondeo bez problémů překročí hranici 200 km/h a vesele pokračuje až k maximální rychlosti.

Na dálnici je to fajn, ale pojďme vyzkoušet pár rychlých zákrut. Vytáhl jsem ST220ku na mou oblíbenou okresku a začíná mě to fakt bavit. Auto s velkou ochotou řeže jednu zatáčku za druhou. Projel jsem pár rychlých vlásenek a zase se culím. Řízení je tak přesné, vím co dělají kola. Přední náprava má dostatek přilnavosti a skvěle nalazený podvozek vám dovolí spoustu zábavy. Takhle nějak si představuji auto od Fordu. Podvozek je sice tužšího charakteru, ale není to nic hrozného. Dá se s tím žít… Což mě příjemně potěšilo. Nesnáším přehnaně tvrdé podvozky.

Jak je na tom spotřeba?

Co se týká spotřeby paliva, tak si Mondeo řekne v průměru něco okolo 12L/100 km. Při klidné delší trase se podíváte i pod 10L/100 km. A pokud si budete chtít Mondeo se šestiválcem pořádně užít, počítejte se 14-15L/100 km.

Co říci závěrem?

Ford Mondeo ST220 je příjemný univerzál. Je prostorný, slušně vybavený i praktický. A když chcete, umožní vám se pobavit. Té zábavy je tu víc než dost. Jenom škoda těch levně vypadajících plastů uvnitř STčka. Ovšem když nebudete lpět na perfektní zpracování a použité materiály, tak máte vyhráno. Bohužel tenhle šestiválec vyžaduje více péče než běžná auta. Tyto motory jsou dost citlivé na olej. Pokud nebudete dodržovat interval pro výměnu motorového oleje a nebudete dbát na správnou specifikaci oleje, tak se motor velmi rychle odporoučí a zadře se. A to není všechno. Zkrátka tohle auto vyžaduje správnou péči aby mohlo fungovat.

znaménko plus +

1) I po letech je to krásné auto.
2) Příjemný univerzál na každý den.
3) Skvělý motor s ještě lepším zvukem.
4) Nabízí spoustu zábavy pro řidiče.
5) Sedadla od firmy Recaro jsou fajn.
6) Poslední Mondeo, které mělo koule.

znaménko mínus -

1) Vyžaduje nadstandardní péči.
2) Najít hezký kousek je takřka nereálné.
3) Levně vypadající plasty v interiéru.
4) Ceny náhradních dílů nejsou moc příjemné.

Hodnocení: 4.6/5.0

🚘 – Ford Mondeo ST220
⛽️ – 3.0 V6 Duratec
🚗 – Pohon předních kol, 5° Manuál
⏳️ – 7,5s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 243 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod