Recenze: Škoda Octavia IV

Režim čtení

Ahoj, máme tu zase další recenzi. Tentokrát se společně podíváme na legendu českých silnic a dálnic – Škoda Octavia. Vyzkoušel jsem poslední generaci Octavie. Tenhle fenomén nižší střední třídy je tu s námi už od roku 1996. Za tu dobu vznikly celkem čtyři generace. Osobně jsem vyzkoušel všechny, takže jsem zvědavej, jaká je ta nejnovější. Pohodlně se usaďte začínáme…

Škoda Octavia je tu s námi už od roku 1996. Tohle je už čtvrtá generace.

Legenda značně narostla…

Začnu klasicky vzhledem. Mám před sebou bílý exponát v karosářském provedení liftback. Na první pohled ani nemám pocit, že přede mnou stojí Octavia. Ona totiž působí jako takový omlazený Superb. Oktávka totiž hodně narostla, například délka samotného vozu atakuje hranici 4,7m, což je o rovných 20 cm více než tomu bylo v případě první generace. 

Na první pohled působí Škoda Octavia 4 jako větší bráška Superb.

Nový design Octavii sluší, to musím uznat. Podle mě, je to aktuálně nejhezčí vyráběná Škodovka. Nový designový jazyk je v souladu s aktuální nabídkou automobilky. Je vidět, že aerodynamika dostala hlavní slovo. Mnou zkoušený kousek má LED MATRIXové diody, co by vrchol nabídky. Mezi světlomety je velká maska chladiče s chromovým okrajem. Ve spodní části nárazníku ještě nalezneme LED mlhovky. Přední část vozu působí dost sebejistě. Konečně Ofce, která nemá tupý výraz! Mnou testovaný kousek byl obut do papučí o průměru sedmnácti palců. Vzhled kol mi úplně nesedí, ale řekněme, že jsou to jedny z těch lepších v nabídce… 

Tohle je podle mě nejhezčí aktuálně vyráběná Škodovka.

Z bočního profilu se Škoda Octavia 4 podobá na většího brášku Supa (Superb). Bohužel žijeme v době, kde je tohle spíš marketingový záměr než náhoda, ale o tom někdy jindy. Pojďme dozadu. Vzadu najdeme taktéž LED světlomety s grafickou animací a funkcí dynamických blinkrů alá Audi. Mimochodem dynamické směrovky jsou jen vzadu. Jsou za příplatek a ještě jen pro zadní světla. To není zrovna simply clever. Záď čtyřkové Octavie je poměrně strohá a jednoduchá. Nebýt tu specificky tvarovaná světla, tak zadní část je hrozně nudná. Ze zadního skla navíc doslova trčí stěrač. Osobně bych se obešel bez něj. Působí to jako velká piha na zádech. 

Čtvrtá generace Octavie značně dospěla.

Pojďme do interiéru… 

Po otevření dveří vás přivítá moderní minimalistický interiér. Popravdě jsem byl hodně překvapený, jak poslední Ofce vypadá uvnitř, tohle bych u auta typu Octavie nečekal. Na první pohled to působí, jako střední třída. Jako by Octavia 4 byla o kategorii výš. Usedám do ergonomicky tvarovaný sedačky s látkovým potahem. První věc, čeho si všímám je, že sedadlo je poměrně tvrdé. Přede mnou je zvláštní dvouramenný volant, něco takového jsem viděl naposledy ve Felicii. Akorát Felda neměla multifunkci. Hned za volantem najdeme digitální přístrojový štít. Tohle je už taková koncernová klasika. Můžete si změnit vzhled samotných budíků. Dají se různě konfigurovat, záleží na výbavě samotného vozu. Kaplička přístrojů je přehledná. A snadno se ovládá. Interiér je poměrně vzdušný a prostorný. Sám jsem byl překvapen, kolik je vzadu místa. Dokonce si sednu sám za sebe. Všude je plno takzvaných “SIMPLY CLEVER” vychytávek. Octavia tradičně válcuje konkurenci svým obřím zavazadelníkem. Ve čtvrté generaci nabízí objem 600 litrů nebo 1555 litrů po sklopení sedadel. 

Octavia konečně dostala moderní interiér.

Konečně si pohodlně sednu sám za sebe.

Octavia v provedení liftback nabídne 600 litrů nebo 1555 litrů po sklopení sedadel.

Teď něco o výbavě… 

Jelikož je to nové auto, tak nesmí chybět řada bezpečnostních asistentů. Je zde adaptivní tempomat ACC s automatickou regulací vzdálenosti, asistent držení jízdního pruhu, asistent nouzového brzdění nebo třeba asistent rozpoznání únavy. Dále tu najdeme parkovací senzory včetně couvací kamery, chytrou dvouzónovou klimatizaci nebo třeba ambientní podsvícení. Nechybí ani věci typu Android Auto nebo Apple Carplay Vše se nastavuje ve velké obrazovce infotainmentu. Uprostřed látkou obšité palubní desky. Což mi přijde dost nelogické. Jenom blbé vypnutí systému Start & Stop zabere několik zbytečných kliknutí. To samé platí pro ovládání klimatizace. Za jízdy tohle hodně odvádí pozornost, ale na co to dělat jednoduše, když to jde složitě, že jo. 

Ovládání infotaimentu vyžaduje jistou dávku trpělivosti, než se s tím člověk naučí.

Co je pod kapotou?

Dost keců, pojďme vyrazit na cestu. Probouzím k životu přeplňovaný vznětový dvoulitrový čtyřválec. Jedná se o nejnovější generaci 2.0 TDI s označením EVO. Tenhle nafťák nabízí 115 koní a 300 Nm. Veškerou sílu motoru zpracovává šestistupňová manuální převodovka, která jí dále posílá na kola přední nápravy. Z nuly na stovku se Ofce dostane za 10,3 vteřin a maximální rychlost je lehce za hranicí 210 km/h

Pohled na nejběžnější motorizaci.

Jak vlastně jezdí?

Po motorové stránce to není nic extra nového. Je to klasický nafťák. Odspodu má dostatek sil. Ve středním pásmu otáček také, ale v těch vyšších už se mu moc nechce. Těch 115 koní hodnotím jako dostačujících. Jakmile začnete motor více točit, začne vás šikanovat škodovácký “eko tip” tím, že vám věčně bude psát na displeji. Vyskočí na vás hláška o tom, kdy je vhodné řadit. K tomu se pak ještě přidá hláška o sešlapování spojky při vyřazovaní. Nejen, že vám auto říká, v jakém pásmu otáček řadit, ale ještě vám říká, kdy máte vyšlapovat spojku při dodržování. To už je trochu moc… Aspoň že to TDIčko je dobře utlumeno a nedává o sobě moc znát. Nicméně i přes můj neEKOnomický styl jízdy se mi podařilo dosáhnout kombinované spotřeby 5,2L/100km. Což je o chlup více než udává výrobce. 

Digitální přístrojový štít je jeden z největších benefitů nové Octavie.

Mnou zkoušený kousek má k dispozici i adaptivní tlumiče s volbou jízdních režimů. V režimu komfort se přední náprava snaží filtrovat co nejvíce nerovností. Ovšem zadní náprava vozu je těžce proti. Téměř při každé větší nerovnosti je slyšet výrazný “buchot” od zadní nápravy. Při dynamičtější jízdě v režimu sport se projeví menší náklony karoserie a následná nedotáčivost. Ruku na srdce, tohle nikdy nemělo být sportovní náčiní, ani nikdy nebude. Jenom v Česku si to dost lidí myslí opak. Když to vezmu kolem a kolem, tak Octavia čtvrté generace jezdí nejlépe ze všech generací, ale pořád to není úplně to pravé ořechové jestli mi rozumíte. Při normální jízdě je Oktávka taková nijaká. Je hrozně neutrální a bez charakteru. Tip: Před koupí si můžete Octavii půjčit třeba na víkend a vyzkoušet její jízdní vlastnosti.

Jak se vám líbí poslední Octavia?

Pojďme to nějak uzavřít…

Čtvrtá Škoda Octavia udělala obrovský krok dopředu, v rámci své historie. Po vzhledové stránce také nastal obří posun, auto vypadá dobře. Interiér navodí lehce prémiovou atmosféru. Ovšem pořád to není ono. Zadní náprava častokrát nepříjemně mlátí. Komplikovaný infotainment akorát odvádí vaši pozornost během řízení. Další věc, která mě opravdu štvala jsou asistenti. Systém udržení auta v jízdním pruhu s vámi hraje ping pong. Na místo toho aby vás držel uprostřed pruhu. Systém nouzového brzdění zase trpí přecitlivělostí. Stačí aby někdo v dohledné vzdálenosti začal brzdit a auto si myslí, že bude bourat. Takže vám auto pořád zasahuje do řízení. Naštěstí většina těchto asistentů jde vypnout.

Já jenom doufám, že tohle byly jen softwarové nedokonalosti daného kusu a že tak nefungují všechny Octavie. Zkrátka je to pořád auto pro masy, teda pro bohatší masy. Základ začíná na 544 000 Kč a není problém se přiblížit k milionu. Když chcete aby vaše Škoda Octavia nějak vypadala, počítejte s cenovkou okolo 700 000 Kč. Což není úplně málo že jo. 

Z Octavie IV mám pořád rozporuplné pocity.

znaménko plus +

1. Povedený vzhled
2. Moderně pojatý interiér
3. Prostor v interiéru
4. Obří zavazadelník
5. Úsporný agregát

znaménko mínus -

1. Nastavení podvozku 
2. Softwarově nedodělané auto
3. Infotainment odvádí pozornost řidiče 
4. Dynamické směrovky jen vzadu
5. Nevím, jestli bych za to dal tolik peněz 

Hodnocení:  3.8 / 5.0 

Technické parametry:

🚘 – Škoda Octavia 
⛽️ – 2.0 TDI Evo
🚗 – Pohon předních kol, 6° Manuál 
💪 – 85 kW, 300 Nm
⏳️ – 10,3 na 100 km/h
🕛 – Max. 211 km/h

Podobné články

Komentáře

    1. Úplně si nejsem jistej, jestli má význam něco vysvětlovat anonymnímu profilu.
      Nicméně zkusím to.

      1. Pokud to nemá adaptivní tlumiče, tak proč si můžeš nastavit několik jízdních režimů?
      2. Tohle je rok starý kus.
      3. Auto mělo opravdu málo najetých kilometrů, bylo doslova zánovní. Možná by někoho mohlo zajímat, jak takové auto jezdí a jaké ve finále je.

      1. To je Drive Mode Select, nastavuješ si tam odezvu řízení a to, jak rychle ACC obnovuje rychlost. U manuálu to nic jinýho nedělá.

        DCC to nemá, tečka. To auto jsem totiž konfiguroval.

        Šlo to do provozu někdy v březnu 21, pak sloužilo v půjčovně a protože nebylo na poměry půlročních aut v úplně top stavu, dalo se do náhradních vozidel.

        Je to prostě dva roky starý model – aktuální Okty mají infotainment jiný.

        Takže tak.

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod