Jak dovézt a registrovat auto z Polska

Nedávno jsem tuto problematiku řešil, měl jsem z toho extrémní strach, že se mi to nepovede a že to bude složité. Dopředu říkám, že NENÍ. Sepíšu vám tady, co vás bude čekat, když byste našli nějaké zajímavé auto za polskými hranicemi.
Sám jsem před nákupem dost stresoval, marně hledal informace a našel maximálně matoucí, anebo neúplné. Zkoušel jsem různá fóra (kde lidé, co o tom nic netuší, automaticky odsoudí, že to je to nejhorší, co můžeš udělat). Na YouTube jsou spíš tutoriály ohledně dovozu z Německa a různé stránky většinou psaly dost obecně a ne moc dobře vysvětlily dané kroky, co vás čekají při dovozu auta z Polska.
Prvně bych chtěl upozornit, že Polsko může být převozní stát různých aut, bouraček, totálek, které se najednou stanou krásnými vozy s nižším nájezdem. Takže je dobré zkontrolovat, co auto má za sebou, kdo ho měl, jestli je to překupník, nebo soukromník, a jednoduše klasicky jako byste kupovali auto v Česku.
Já auto kupoval od soukromníka, který ho měl 3 roky, a auto má čtvrt století.
Krok č. 1 – Výběr auta.
Samozřejmě najít auto, ať už vás nutí nedostatek vysněných vozů v zemi (toto byl můj případ), nebo cokoliv. Možností je spoustu. Doporučuji stránky jako OLX.pl anebo OTOMOTO.pl.
Krok č. 2 – Domlouvání.
Zkontaktujte prodejce, pokud neumíte polsky, překladač pomůže, samozřejmě je dobré hned upozornit na to, že jste z Česka, že nejste nějaký scam profil (odkaz na Instagram, Facebook, cokoliv) a pokud mu nevadí prodat do zahraničí, můžete rozvinout konverzaci, požádat o dodatečné foto, poptat to, co v inzerátu chybělo apod. Můžete se dozvědět důležité informace, které jsou nápomocné, odrazující, anebo vám pomůžou se snižováním ceny.
Krok č. 3 – Plánování cesty.
Máte vybráno a domluveno? Tak můžete začít plánovat cestu, zde se cesty rozchází podle vašich možností. Pokud má auto technickou a je v normálním stavu na cestu do Česka, můžete buď auto odhlásit v Polsku, domluvit si převozové značky, anebo vám prodejce věří a nechá vás odjet na polských značkách a auto zaregistrujete v Česku rovnou. Můj případ byl, že auto nemělo technickou, takže jsem vzal podval, bývalý majitel mi auto neodhlašoval a do konce roku 2024 v Polsku nebylo třeba přihlašovat auto, když si auto Poláci kupovali mezi sebou, to znamená, že v Kartě pojazdu byl napsaný někdo jiný než poslední majitel. Na prokázání vlastnictví auta jim stačily kupní smlouvy. Trošku matoucí, ale je třeba mít všechny kupní smlouvy až ke člověku, co je napsaný v Kartě pojazdu, a hned to dává smysl.
Krok č. 4 – Samotná cesta pro auto.
Ať už jste se rozhodli jakkoliv, je potřeba mít sebou pár věcí. Samozřejmě peníze v měně, kterou budete platit, českou i polskou verzi kupní smlouvy (od každého 2 kusy, jednu sadu pro vás a druhou pro prodávajícího). A to je vše, co potřebujete.
Krok č. 5 – Koupě vozidla.
Samozřejmě auto zkontrolujte, abyste nelitovali, jak přijedete do Česka. Zkontrolujte kupní smlouvy, jak auto bylo prodávané v Polsku, a zbytek klasika, jako koupě auta v Česku. Od auta, když budete odjíždět, musíte mít malý techničák (podobný jako u nás), výše zmiňovanou kartu pojazdu (podobné jako velký techničák v papírové verzi, jak jsme jej znali u nás v Česku) a samozřejmě kupní smlouvy.
Krok č. 6 – České úřady.
Samozřejmě než vletíte s kupní smlouvou na úřad, je potřeba auto dovézt na stanici technické kontroly, tam udělat dovozovou technickou kontrolu. Důvod? V Kartě pojazdu se o tom autě moc nedovíte a potřebujete detailní technickou specifikaci vozidla, ať paní na úřadě ví, co má napsat do velkého TP (váhy, rozměry kol, motor, objem, výkon, hluk, palivo atd.). A tady se do toho zamotávají známosti. Buď vás to bude stát víc, anebo míň, já si radši můj případ nechám pro sebe, jak se mi to povedlo. Každopádně když uděláte dovozovou technickou a budete mít protokol o vozidle, stačí auto pojistit, pokud jste to kvůli dovozu neudělali dřív. Každopádně v Polsku to funguje tak, že při prodeji polský majitel musí nahlásit prodej vozidla, pokud by tak neudělal a auto přestalo být pojištěné, tak úřady neví o tom, že již auto nevlastní, a v Polsku za nepojištěné auto mají dost velké pokuty, i kdyby se s ním nejezdilo. Zkrátka u nich musí být pojištěné i auto, které stojí na špalkách bez motoru, pokud má značky. Máte protokol o vozidle, technickou kontrolu, kupní smlouvy, malý TP, kartu pojazdu, pojištění a polské RZ? Stačí zajít na úřad, paní vám dá papír, do kterého uděláte takový soupis všeho. Ten papír a vše s tím odevzdáte. A už stačí jen počkat, většinou do 3-5 dní mají hotovo, dostanete zpět nové české RZ a malý techničák. Pojišťovna se zanedlouho ozve o doplnění registračních značek a číslo technického průkazu, každopádně máte auto pojištěné na VIN kód, takže v momentě, co máte značky a techničák, můžete jezdit!
Můj případ byl takový, že jsem auto kupoval od soukromníka, jel jsem pro něj s podvalníkem, auto pán neodhlašoval a pojištění končilo za týden, takže jenom nahlásil prodej, ale pojištění nerušil, takže jsem auto pojistil až před cestou na STK, nasbíral jsem všechny papíry a dal jsem vše na úřad. Značky po mně paní nechtěla, ať si je nechám na památku, a za 3 dny jsem auto měl na českých RZ.
Věřím, že pro někoho to může být nápomocné při cestě za svým vysněným autem.
Pěkně sepsáno. Děkujeme za členský článek. Sám jsem si dovoz z Polska okusil na vlastní kůži, moje Mitsubishi 3000GT je původem odtud 🙂
Špičková práce! :O díky!