Legendy: Audi A8 W12 D2 Typ 4D

Audi A8 je tím nejlepším a nejdražším, co si od všem dobře známé automobilky z Ingolstadtu můžete pořídit. Výkladní skříň automobilky je tu s námi už od roku 1994. Osmička patří mezi nejoblíbenější limuzíny na trhu. Co nevidět nám Audi představí pátou generaci luxusní limuzíny. Pojďme si zkrátit čekání jedním velmi speciálním kouskem. Jdeme na to.

Druhá opravdu luxusní limuzína…
Píše se rok 1994 a Audi světu představuje nástupce dosluhujícího modelu V8. První osmička poslala konkurenci jasný vzkaz – Audi to s limuzínami myslí opravdu vážně. Aby toho nebylo málo, A8 přišla s revoluční hliníkovou technologií Audi Space Frame. Karoserie vyrobená z hliníkových slitin přinesla vyšší tuhost a nižší hmotnost.


Za designem stojí Chris Bird a Dirk van Braeckel. Nevím jak vy, ale podle mě jde o jedno z nejhezčích Audi moderní historie. Obzvlášť po faceliftu, s ikonickými „kanáldekly“ a dlouhým rozvorem.

Dvanáctiválec je nutnost!
A8 D2 byla elegantní a majestátní, ale v této třídě nestačí jen vzhled. Konkurence nabízela dvanáctiválcové agregáty a Audi muselo držet krok. Vedení značky spolu s nejvyššími náčelníky koncernu Volkswagen v čele s Ferdinandem Piëchem řešilo, jak do A8 umístit dvanáctiválec. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat.


Dvanáct do W.
V roce 2001 se pod kapotu A8 skutečně dostal dvanáctiválec. Ale ne jen tak ledajaký. Jde o atmosférický šestilitr W12. Když to hodně zjednoduším. Jsou to dva motory VR6 spojené na jednu klikovou hřídel. Hlavy válců svírají úhel 72°, každá má dvě řady válců. Což připomíná tvar písmene W.
W12 přináší oproti klasickému motoru V12 kompaktnější rozměry, nižší hmotnost a jedinečný zvukový projev. Audi A8 D2 6.0 W12 produkuje 420 koní a 550 Nm točivého momentu. Sílu přenáší pětistupňový automat Tiptronic na všechna kola díky pohonu quattro. Díky hliníkové konstrukci váží auto jen 1980 kg. Jen tak mimochodem, konkurence byla o dost těžší.

Poměrně slušná dynamika…
První A8L W12 zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 sekund. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, ale bez omezovače dokáže jet až 280 km/h. Podle dobových údajů trvá dosažení omezovače 38 sekund. Což je na takový parník vynikající čas.
Vrchol se vším všudy!
Uvnitř najdete to nejlepší, co Audi nabízelo. Interiér je precizně zpracovaný. Plný kvalitních materiálů jako je kůže, dřevo a měkčené plasty. I dnes působí luxusně a hodnotně. Všechna křesla jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Vyhřívaný mohl být i volant, pokud nebyl dřevěný. Nechyběla navigace, televize, obrazovky v hlavových opěrkách, dřevěné stolečky, fax a další tehdejší vychytávky. V základní výbavě bylo šest airbagů, ABS a ESP. Na tehdejší dobu špička.


Dnes už opravdová vzácnost…
Vrcholná motorizace W12 byla v generaci D2 k dispozici pouze rok. V roce 2002 přišla nová generace. Vyrobeno bylo jen 750 kusů. Kolik jich přežilo dodnes, nikdo přesně neví. Rozhodně jich není mnoho.
Audi A8 W12 D2 bylo drahé, když bylo nové, a je drahé i dnes. A jeho hodnota bude v budoucnu jen růst.

Specifikace:
🚘 – Audi A8L D2 W12 quattro
⛽️ – 6.0 W12
🚗 – quattro, 5° Tiptronic
💪 – 309 kW, 550 Nm
⏳️ – 5,8s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 250 km/h (el. omezeno)
Galerie:
























Komentáře