Recenze: Maserati Quattroporte V (M139)

Maserati Quattroporte V
Režim čtení

Nejznámějším italským luxusním sedanem, respektive limuzínou, je bez pochyb Maserati Quattroporte. Jeho jméno se dá volně přeložit jako “čtyři dveře“. První Maserati s tímto jménem mělo premiéru už v roce 1963. Doposud vzniklo celkem šest generací. Mému automobilovému srdíčku je nejblíže pátá generace. Byla to taková láska na první pohled. Zahlédl jsem ono Maserati v časopise a moje srdce zaplesalo. Nepamatuji si žádné jiné auto z Itálie, které by ve mě něco takového znovu vyvolalo.

Ikonický trojzubec.

Pouze 7500 kusů pro Evropu…

Pátá generace Quattroporte přišla v roce 2003. Výroba byla ukončena v roce 2012. Za tu dobu vzniklo něco okolo 25 000 kusů. Z toho cirka 7500 kusů bylo určeno pro evropský trh. Není divu, že jde o velmi vzácné auto na našich silnicích. Nedávno se stal zázrak. Můj známý si jeden takový exemplář pořídil a mě se naskytla možnost si jej vyzkoušet. Splnil jsem si dětský sen a teď vám prozradím, jaké Quattroporte páté generace je. Připraveni?

Kované 20ky od HRE Performance Wheels autu fakt sluší.

Elegán v obleku PININFARINA.

Tak tady je… Elegán v šedomodrém obleku z dílny PININFARINA. Talián obouvá černé polobotky od HRE Performance Wheels o průměru dvaceti palců. Ačkoliv nejde o originální kola, řekl bych, že mu sluší.  Svými rozměry se tohle Maserati řadí to třídy luxusních limuzín. Aby ne, Quattroporte působí opravdu majestátně. Podívejte na ty křivky, na ty dokonale tvarované proporce. Auto svým vzhledem opravdu zaujme a poutá pozornost. Tento konkrétní kousek byl vyroben v roce 2008. I po tolika letech pořád vypadá skvěle. Jeho dizajn časem jen zraje.

Za designem stojí studio PININFARINA, ovšem hlavní slovo měl japonský návrhář Ken Okuyama.

Pohled zpříma…

Přední část vozu lehce pobuřuje veřejnost. Když na Quattroporte koukám zpříma, tak se mi tolik nelíbí. Možná je to tím, že čumák je nízko a je zvláštně tvarovaný. Přední části dominuje velká chromová maska chladiče s Neptunovým trojzubcem uprostřed. Pokud tohle uvidíte ve zpětném zrcátku, automaticky uhnete do pravého pruhu. Vedle masky chladiče jsou malá a specificky tvarovaná světla. Mimochodem jsou to bixenony. Na to navazuje opravdu hodně dlouhá kapota. 

Z tohoto pohledu se mi Quattroporte moc nelíbí. Stačí udělat pár kroků do strany a je to zase o něčem jiném.

Pár kroků do strany…

Stačí udělat pár kroků do strany a je to zase o něčem jiném. Z jiných úhlů je to skutečné mistrovské dílo.  Při pohledu z bočního profilu se vám naskytne pohled na tu krásnou siluetu italského receptu na limuzínu. V předních blatnících jsou tři větrací otvory. Ve spodní části každého blatníku je logo designového studia PININFARINA. Aneb co udělá pár detailů. Na c-sloupku je umístěn ikonický trojzubec, který vypadá prostě fantasticky.

Tohle auto je umělecké dílo.

Pohled zezadu…

Poslední část vozu je podle mě ta nejlepší. Mě osobně se nejvíce líbí Quattroporte zezadu. Takový ten zadoboční pohled, jestli mi rozumíte. Víte jak se to říká. Ženská bez prdele, je jak tejden bez neděle. Něco takového platí i u aut. Z nárazníku vykukují čtyři chromované koncovky výfuku. Nad nimi jsou specificky tvarovaná světla, která se zalíbila i korejskému Daewoo. Uprostřed víka zavazadelníku najdeme chromovou lištu, nad níž je nápis Maserati. Široká záď nemá moc prvků, jde o uhlazený design, který prostě funguje. No nic, utřu slinu a teď vám představím Maserati zevnitř.

Z tohohle úhlu se mi Maserati Quattroporte líbí nejvíce.

Luxusní interiér…

Interiér Maserati Quattroporte je přesně takový, jaký byste čekali. Najdete tu ty nejlepší možné materiály, které měla automobilka k dispozici. Konkrétně mému kousku vládne světlá kůže a ořechové dřevo. Této dvojici asistuje ještě černá kůže a nějaký ten měkčený plast. Co se týče dřeva a kůže, tomu nemám co vytknout. Tohle já fakt můžu. Dřevěný je totiž i volant. Jediné, co trochu kazí dojem z jinak velmi hezkého interiéru jsou plasty na středovém tunelu. Ovládání rádia, tlačítek kolem rádia a panelu klimatizace působí dost lacině. Například tlačítka panelu klimatizace už jsou ošoupaná. Fakt to nevypadá hezky.

Luxusním interiéru vládne kůže a dřevo.

Cestující vpředu mají docela dost místa. Ovšem vzadu už toho místa tolik není. Sedět se tu dá, ale čekal bych trochu víc od pět metrů dlouhé limuzíny. Mimochodem sedadla jsou opravdu příjemná. Jsou pohodlná a v případě potřeby vaší tělesnou schránku podrží. 

Čekal bych více místa pro cestující vzadu.

Jak je na tom zavazadelník?

Vzhledem k tomu, že jsme v Čechách, tak vám povím něco i o kufru. Objem zavazadelníku činí rovných 450 litrů. Což zní celkem slušně. Bohužel realita je jiná. Tento prostor je určený jen pro pár zavazadel. Jinými slovy, na dovolenou pojedete maximálně ve dvou. Stěhování s Quattroporte je hodně zvrhlá myšlenka.

Stěhování s Quattroporte je hodně zvrhlá myšlenka.

Pojďme si teď říct něco o výbavě…

Dřevěný tříramenný volant je multifunkční. Pak je tu palubní počítač, rádio s navigací, čtyřzónová klimatizace, přední i zadní sedadla jsou kompletně elektricky nastavitelná. Elektricky ovládané je i střešní okno a roletka zadního skla. V loketní opěrce je schovaný palubní telefon a pod ním menší lednice. Cestující vzadu mají k dispozici boční výsuvné roletky. Mají vlastní ovládání tepelného komfortu. To je umístěno uprostřed středové konzoly, hned za loketní opěrkou. Hudební zážitek obstarává audiosystém BOSE. Na závěr ještě přihodím jeden malý detail v podobě analogových hodin umístěných uprostřed palubní desky. 

Interiér je pastva pro oči.

Srdce z dílny jménem Ferrari!

Dost bylo výbavy, přišel čas probudit Maserati k životu. Otáčím klíčkem v zapalování, během chvilky se ozve krásné zabublání. Pod kapotou se ukrývá atmosférický osmiválec z dílny Ferrari. Ano, čtete správně. Jehož kořeny sahají až k modelu F430. Tento agregát má objem 4.2 litru a nabízí 400 koní. Nebo chcete-li 295 kW. Tomuhle italskému srdci sekunduje šestistupňová automatická převodovka ZF. Kroutící moment dosahuje hodnoty 442 Nm. Poháněná jsou kola zadní nápravy. Naštěstí každé Quattroporte dostalo standardně samosvorný diferenciál. Z klidu na stovku se čtyřdveřové Ferrari dostane za zhruba 5,6 sekund a zastaví se při dosažení 270 km/h.

Quattroporte páté generace má pod kapotou motor z dílen Ferrari.

První dojmy…

Je to tu, vyrážím z parkoviště. Potřebuji se otočit. Hned při prvních metrech zjišťuji, jak mizerný má Quattroporte rejd. K otočení potřebujete opravdu hodně místa. Při klidné jízdě je Maserati klidné, tiché a příjemně houpavé. Řekl bych, že je poměrně komfortní. Záleží hodně, na jakém typu povrchu zrovna jedete. Pokud máte pod sebou hezký a nezničený asfalt, tak je Maserati Quattroporte fakt komfortní. Podvozek se snaží filtrovat co nejvíce nerovností, ale ty větší jsou pořád dost cítit. Je to hlavně díky těm velkým kolům, na kterých vůz sedí.

Moje první usednutí za volant.

Režim AUTO…

Šíleně prší, jak naschvál. No nic, rozválím se do sedačky a pustím si rádio. Hudební zážitek mi obstarává audiosystém BOSE a nutno říct, že hraje krásně. Doufám, že se počasí aspoň trochu uklidní. Během jízdy přes upršené město si všímám, jak je Quattroporte obří. Například taková kapota. Má snad kilometr. Když koukám za sebe přes ty mrňavý zpětný zrcátka, tak nevidím konec auta. Parkování mi dalo trochu zabrat. Nacpat někam tenhle italskej Titanic není jen tak. Naštěstí mám dost praxe ze svého manažerského plavidla.

Venku je fakt hnusně, ale vůbec mi to nevadí…

První lehké polechtání plynu…

Když už se počasí trochu umoudřilo, tak zkouším trochu přidat. Quattroporte se dere ochotně vpřed za doprovodu opravdu nádherného zvukového projevu. Okamžitě vypínám rádio. Agregát od Ferrari ve vyšších otáčkách fakt krásně zpívá. Najíždím na dálnici, chci se rychle připojit, tak opět tlačím plynový pedál blíž k podlaze. Převodovka během chvilky podřadí, motor vyletí do otáček a auto letí vpřed. Mám pocit, že to auto moc nejede. Jenže pak se dívám na ručičku tachometru, a ta ukazuje mnohem vyšší rychlost, než je legální. A to jsem pořád v připojovacím pruhu! Masakr!

Lehké přidání plynu vám vykouzlí úsměv na tváři.

Režim SPORT…

Přepínám automatickou převodovku do manuálního řazení, mačkám režim sport a sešlapuji plynový pedál až na podlahu. Převodovka opět rychle podřadí, zadní kola začnou hrabat a musí zasáhnout stabilizace a protiprokluz. Quattroporte hrabe doslova na požádání. V tomto režimu celé auto ožije. Změní se tuhost podvozku, reakce na plyn jsou mnohem ostřejší, převodovka začne řadit ve vyšších otáčkách a tak dále. Jízda v dešti nebo za horších podmínek dokáže být slušný adrenalin. Když je sucho, tak Maserati drží jak přilepené. O tomhle autě se tvrdí, že to byla nejlépe ovladatelná limuzína své doby. Nemám důvod nesouhlasit. Doposud jsem nic takového neřídil. Tohle je limuzína, kterou si chcete řídit sami. Mě osobně řízení Maserati Quattroporte hrozně baví. Řízení je přesné a vy tak víte, co dělají kola. Přistihl jsem se, že se za volantem tohoto Maserati usmívám. Aby ne, tohle auto mě strašně baví. Budu si ho muset koupit. Jednou… Až budu mít hodně peněz.

Dá se tohle auto nemilovat?

Za kolik to vlastně jezdí?

Když už jsem nakousl ty peníze. Za kolik takové Maserati Quattroporte páté generace vlastně jezdí? Průměrná spotřeba paliva se odvíjí od vašeho stylu jízdy. Dálky se dají jet za zhruba 13 až 15 litrů. Ve městě počítejte s 18-20L. Pokud tomu budete věčně šlapat, tak se dostanete hodně vysoko přes 20L/100 km. Do nádrže se vejde 90 litrů benzínu. Na plnou nádrž zvládnete ujet 400 až 500 km. Při dynamičtější jízdě není problém ujet 250 km na plnou nádrž.

Pokud si Quattroporte budete užívat, spotřeba bez problémů překročí 20L/100 km.

Pekelný servis…

Říká se, že majitelé ojetých Maserati Quattroporte přijdou do nebe. Protože peklo už zažili v servisu. Ačkoliv jde o starý model, ceny náhradních dílů jsou pořád dost vysoké. Ono se není čemu divit. Quattroporte je exkluzivní auto s motorem od Ferrari. Většina náhradních dílů se dá pořídit jen jako originál. Uvedu pár příkladů. Olejový filtr vyjde na zhruba 2000 Kč. Vzduchový filtr takřka na 4000 KčSilentbloky do ramen přední nápravy 32 000 Kč. Zadní tlumiče koupíte jako celek i s pružinami a v páru. Za krásných 72 000 Kč. Přední brzdové destičky vás přijdou na 22 000 Kč a zadní na 14 000 Kč. Ovšem některé položky se dají koupit v druhovýrobě.

Jeden příklad, který mluví za vše.

S karosařinou a lakem je to horší. Jde o poměrně raritní zboží. Pokud vám někdo Quattroporte odře, nebo ho poškrábe, je to problém. Budete muset do Maserati. Laky, které tato automobilka používá se nedají namíchat. Automobilka vlastní ochrannou známku na lak. Takže buď si necháte auto nalakovat v autorizáku nebo se rozhodnete pro celolak do podobné nebo úplně jiné barvy. Tímto bych uzavřel servisní okénko a pojďme to nějak uzavřít.

Pár slov na závěr…

V konečném důsledku tohle auto nedává vůbec žádný smysl. Není praktické, špatně se s tím manévruje, je nízké, servisní náklady jsou extrémní a tak podobně. Jenže pak si do Quattroporte sednete, probudíte k životu onen osmiválec a na tohle všechno zapomenete. Protože tohle vám nabídne něco víc. Jezdí fakt skvěle, nechce se vám z něj vystoupit. Já se do Quattroporte zamiloval. I přes všechna negativa, cítím potřebu jej vlastnit. Jízdu v Maserati Quattroporte vám žádné jiné auto nenahradí. Tohle je auto z kategorie “JEN PRO TEN POCIT” a ten, kdo něco takového zkusí, mě pochopí. Pokud bych měl svoje pocity z tohoto auta popsat jednou větou, znělo by to asi takto – splněný sen. Chtěl bych poděkovat majiteli za to, že mi zprostředkoval zážitek na celý život

Zvukový projev motoru vás nepřestane bavit.

1) Jde o nádherný kus auta.
2) Fenomenální motor.
3) Zvuk motoru je porno pro uši.
4) Parádní jízdní vlastnosti.
5) Jedinečný charakter.
6) Auto z kategorie JEN PRO TEN POCIT!
7) Zážitek na celý život.

1) Fakt mizerný rejd.
2) Peklo jménem servisní náklady.
3) Cestující vzadu by mohli mít více místa.
4) Podprůměrný zavazadelník.
5) Automatická převodovka nemá ráda městský provoz.
6) Laciné plasty na středovém tunelu.
7) Zamiloval jsem se…

Hodnocení: 4.9/5.0

🚘 – Maserati Quattroporte V M139
⛽️ – 4.2 V8 (Ferrari)
🚗 – 6° Automat ZF
💪 – 295 kW, 542 Nm
⏳️ – 5,6s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 270 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod