Rychlá a zběsilá? Toyota MR2

Toyota MR2 SW20
Režim čtení

Máte dlouhou chvíli, otevřete si stránku s ojetinami a poohlížíte se po všech možných autech. Do vyhledavače zadáte Toyota MR2. Čeká na Vás pěkné a živé autíčko. Avšak MR2 není tak zajímává, ne? Co taková Toyota Supra? Její cena se ale pokouší vyšplhat na Mont Blanc. Velmi podobně jsou na tom i další, Skyline R34, 200SX a o Toyotě AE86 z Initial D ani nemluvě. Kultovní auta, která se navždy zapsala do našich pamětí díky filmům, hrám či seriálům. Ale pojďme se soustředit na MR2, která se jenom těsně vyhnula stejnému osudu. Přesto je ale ze stejného těsta, ne-li o něco víc zběsilejší.

Toyota MR2, malé auto s jasným cílem

Toyota MR2 AW11
Odvážné hrany se nebudou líbit každému, sportovního ducha ale nikdo nezapře.

První zmínky o MR2 jsou již z konce sedmdesátých let, kdy se Toyota zaměřila na vývoj dvoumístného, zábavného auta s motorem uprostřed a pohonem na zadní nápravu, ale zároveň muselo být dostupné a úsporné. S bláznivým vzhledem, inspirovaným italskými superauty té doby. Přesně to je první generace. Jednoduchá, zábavná, s ostrým zevnějškem. Na trati byste s ní ale žádných závratných rekordů nedosáhli, aspoň ne bez velmi rozsáhlých úprav. Nezoufejte, jde hlavně o zábavu! Motor má třeba prakticky shodný s AE86, 4A-GE. Řadový čtyřhrnek s 90kW. Designově je MR2 výrazně osmdesátková, ostré hrany, spousta čtverců s agresivně zkosenou kapotou, ze které vyskakovaly mrkací světla. První generaci, také zvané AW11, se dostalo mnoho úspěchů. V magazínech se objevovala v žebříčcích top 10 nejlepších aut celkem běžně. Zájem o Toyotu tedy rozhodně byl!

Nikoho tedy nepřekvapilo, když v roce 1989 sjela z výrobních linek druhá generace, označovaná jako SW20. Z 1.6l 4A-GE se přešlo na motor 3S-GE s obsahem 2.0l o výkonu 116 kW. Jenomže s větším motorem přišly i další změny. Auto dostalo uhlazenější, aerodynamičtější vzhled. K radosti všech zůstaly mrkací světla, ale taky vážilo skoro o 200 kilogramů více. MR2 totiž v mnoha ohledech zvětšili, aby se do ní vešel průměrně vysoký člověk a neškrtal hlavou o strop. Obecně se jednalo o našlapanější verzi předchozí generace a tyto změny ze zábavné, ne tak rychlé MR2, udělali opravdového sporťáka, který měl charakter. Možná až příliš charakteru…

Náladová fúrie

Toyota MR2 2nd Gen Red
Dospělejší design skrýval temperamentní povahu.

Toyota MR2 SW20 je nechvalně proslulá svými jízdními vlastnostmi, které jsou úžasné, dokud se k ní umíte chovat. Když je uprostřed auta trochu silnější motor a není vyvážené, nastávají problémy. Pro přesné vyvážení takové karoserie by si Toyota musela sáhnout hluboko do kapsy. To by už pak MR2 nebyla levná. Toyota tak přenechala na řidiči, aby auto udržel na silnici. Vzhledově tedy oproti svému předchůdci působila jako zkrocená, uhlazená mašinka. Ve skutečnosti to bylo úplně naopak. Pokud SW20 projíždí zatáčky na hraně a jste příliš agresivní na její pedály, tak vám prohlásí “Takhle teda ne” a ve zlomku sekundy se vám odlehčí volant a pocítíte jak se vzadu kola odlepují. V tom lepším případě jste nejeli jak úplný blázni, a zastavíte se kolmo k silnici. V tom horším se Toyota velmi rychle otočí do protisměru. Kvůli její cenové dostupnosti s autem jezdilo spousta nezkušených řidičů a dělo se jim to velmi často, a tak si MR2 vybudovala reputaci “Widowmakera”.

Dá se Toyota MR2 zkrotit?

Dobrá zpráva, ano! Když ji zkrotíte, dokonce můžete v zatáčkách získat nějaký ten čas navíc. Takže víme, že se přetáčí, nejrizikovější moment je při vjezdu do zatáčky. Zatočíte volantem a dáte nohu z plynu. Zadní kola se odlepují, MR2 se otáčí a volant přetáčíte do kontry. Když je čumák natočený kam chcete, přidáte opět plyn, váha se přesune dozadu a kola se opět chytnou. Chce to přesnost a musíte se na jízdu plně soustředit, ale které 116kW auto zvládne klouzat na povel v jakékoliv rychlosti.

Toyota MR2 interiér
Levný a jednoduchý, to bylo motto interiéru MR2..

Atmosféra nestačila

I se základním výkonem byla Toyota MR2 výzvou pro zkušenější řidiče a zábavy s ní bylo až až, ale tím Toyota neskončila. Vzali MR2 do své dílničky, odkud v roce 1993 vyjela s turbodmychadlem. To, když do motoru fouklo, vyšplhal se výkon z původních 116kW na 149kW. Což zlepšilo zrychlení z nuly na sto ze 7,8 vteřin na 5,5. To už má Toyota MR2 Turbo pomalu na dostřel různým JDM velikánům. Ovšem pozor, tolik výkonu a obzvláště turbolag, jenom nadále akcentovaly neduhy MR2 v zatáčkách. To ale nezastavilo tunery, aby motor naladily na nesmyslná čísla.. Není neobvyklé vidět kousky s odbrzděnými výkony přes 300kW.

Toho si ovšem všimli tvůrci “Rychle a Zběsile” a Toyota MR2 měla velmi blízko k tomu, aby se do filmu dostala. Za volant měla usednout Letty, které ovšem nakonec přidělili Nissan 240SX. A ten konstruktéři Nissanu postavili s prakticky identickou filozofií, jakou má v genech MR2. Dostupný a zábavný sporťák. Jenomže 200SX, tak se v Evropě nazývala 240SX, se tu jeden rok prodávala za 20 tisíc korun, protože se jí lidé chtěli zbavit. Druhý rok vyskočila na 200 tisíc a cena nadále stoupala tam, kde je teď. MR2 na druhé straně ve filmech ani hrách tolik nevystupovala, takže si prochází velmi tradiční tržní křivkou. Jenomže na cenovém dně byla před pár lety, takže levnější už nebude. MR2 druhé generace je totiž relativně spolehlivé a nádherné kupéčko se zabijáckou osobností. Také je tento JDM Youngtimer dnes už skoro plnoletý veterán.

Specifikace

🚘 – Toyota MR2 SW20 | Toyota MR2 Turbo SW20
⛽ – 2.0 I4 Atmosféra | 2.0 I4 Turbo
🚗 – Pohon zadních kol 5° manuál
💪 – 116kW, 186Nm | 149kW, 271Nm
⌛ – 7,8s 👉 100 km/h | 5,5s 👉 100 km/h
🕛 – 220 km/h | 241 km/h

Toyota MR2 ve videu od LowDown.com

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod