Bugatti Chiron – Extrémní auto, extrémní brzdy
Neobyčejné auto, jakým je Bugatti Chiron, potřebuje neobyčejné brzdy. V případě, kdy se jedná o hypersportovní vůz, který váží 2 tuny, stojí okolo 68 000 000kč a dokáže uhánět rychlostí přes 400km/h, to platí dvojnásob.
Proč neobyčejné brzdy?
Automobilka Bugattispeciálně pro model Chiron vyrobila titanové třmeny, které jsou lehké skoro jako nezničitelné. Výroba probíhala trojrozměrně na 3D tiskárně. Testovací třmen se tisknul 45 hodin a o jeho vznik se postaraly čtyři 400-wattové lasery a titanový prášek. Na třmen padlo dohromady přes 2300 vrstev a pak díl putoval do pece. O finální tvar a opracování funkčních ploch se postaralo obráběcí centrum. Titanový brzdič je o polovinu lehčí oproti třmenu vyrobenému ze standardně užívaných materiálů, ale je také několikanásobně dražší. To ale zrovna u luxusních vozů značky Bugatti není zas taková překážka, jelikož auta této značky bývají žádané pouze mezi velmi bohatými lidmi.
Informace k testu..
Pro test samotný byl použit laboratorní stojan, který dokáže simulovat rychlost až 400km/h – první testování však probíhalo na 375km/h. Do něj byl osazen nový titanový třmen s kotoučem o průměru 420mm a destičkami. Brzdění z takových rychlostí je obrovskou výzvou pro kterýkoliv brzdový systém. Během zvyšující se zkušební zátěže z kotouče lítaly jiskry jak při sváření, kotouč se rozsvítil jako pouliční lampa a teploty se dostávaly přes hranici 1000°C. Nedokážeme si ani představit, jak obrovské třecí síly v tu chvíli na systém působily. Titanový brzdič však zkoušku ustál. Držel tvar a nebyly na něm patrné žádné deformace. Celý systém si i po testu zachoval funkčnost. Více už uvidíte ve videu níže.
Líbí se Ti naše články? Odebírej náš NewsLetter!
Komentáře