Legendární 1.9 TDI – vyplatí se ho pořídit i po 20 letech?

Čeština‎ Čeština‎ English English Deutsch Deutsch

V dnešní době už snad neexistuje “autíčkář”, který by neznal 1.9 TDI. Proč je mnoha lidmi tak opěvovaný? Je snad někdo, kdo tento agregát nemá v lásce?

Na úvod trochu historie..

První generace se objevila již v generaci “trojkového” Golfu. Začali na “holém” dieselu (přezdívaném “dýčko” či astmatik) 1.9 D. Ten byl osazen i do Škody Felicie. Ve Volkswagenu byli napřed a nabízeli i verzi 1.9 TD z čehož později vzešlo dodnes hojně užívané TDI.

1.9 D 47 kW

Byl to původní systém “rotačky” – rotační čerpadlo.

Agregát 1.9 TD je prostě 1.9 D se šnečkem. Je to jednoduchý motor, který má pouze jednotku žhavení, ventil AGR (N18) a ventil zpětného vedení výfukových plynů. Nemá žádnou zbytečnou elektroniku. Možná díky tomu je nazýván “blbuvzdorným” či nesmrtelným.

V novějších modelech byl vystřídán inovovanou verzí SDI a TDI (přibližně od roku 1996).

1.9 SDI 50 kW

Co je jinak oproti TDI?

– Postrádá turbodmychadlo a intercooler
– Ostrá vačka
– Čerpadlo pracuje s vyšším tlakem (lidově řečeno “má přidáno na naftě”)
– Řídící jednotka pracuje s jinými hodnotami (jiný průběh chodu motoru, jiná dávka paliva)
– Přídavná regulační klapka kvůli zpětnému vedení výfukových plynů a další drobné rozdíly (ve Fabii měl výkon 47 kW, ale je konstrukčně stejný)

Motory jsou vcelku identické. Liší se pouze turbínou, vstřiky a mapou řídící jednotky. Nejstarší verze této 2. generace, o výkonu 66 kW s označením AGR, má turbo obtokové. Další verze už mají turbo s naklápěním lopatek (jeden z rozhodujících aspektů, když chcete mít nejhlasitější “Pouuu” v dědině).

Obecně je známo, že “tédéí” umí jezdit tzv. “zaštyry”. Pravdou je, že ano, umí to jezdit za 4L/100 km, možná i za méně. Ale na úkor životnosti komponentů a možná i samotného motoru. Reálná a “bezpečná” spotřeba se u sériového motoru pohybuje okolo 5 až 6 litrů na sto kilometrů, záleží na stylu jízdy atd.

Jak je to dnes? Vyplatí se ho pořídit?

Na trhu je i dnes na výběr spousta vozů s tímto motorem. Otázkou zůstává zda se to i po 20 letech vyplatí. Odpověď je sporná. Valná většina těchto vozů má totiž mírně upravenou historii a má na sobě mnohdy pomyslnou nálepku “cena pevná, kilometry dohodou”. U některých kousků se počítadlo kilometrů zastavilo na 300 000 km – potřetí. Za špatnou historii vozu lze také považovat neodborný garážový chip od Lojzy. O historii vozů můžeme ve většině případů opravdu jen polemizovat. Taky zde nejspíše naleznete spoustu “tunerských” vychytávek, zlámaných plastů a podobně. Jak vypadá takový motor, který má už nakrouceno 700 tisíc kilometrů? Mrkněte na video kanálu Car Throttle níže.

Ale za mě asi nejde šlápnout vedle. Spolehlivé to bude stále, pokud se tomu dá alespoň základní servis. Většina komponent je dost jednoduchá na údržbu a ta se dá většinou zvládnout doma svépomocí. Teď si pouze vybrat nějaký ucházející kousek. Při nejhorším to půjde do “šmelce” a sežene se další “rotačka za líťo”.

A nebo si to odkoupí mladej ze sousedství, kterej před tejdnem srazil značku s máminým Puntem. Takže to, že ta tvoje rotačka má shnilej vejfuk, ho vůbec netrápí. Trubku ze značky má na půdě, koncovku z wishe taky. Teď už jenom zajet na “čip” a jde se nahánět street credit.

Napsat komentář

Back to top button