Legendy: Toyota GT-One Road Version (TS020)

Toyota GT-One front
Režim čtení

Toyota GT-One je asi to nejšílenější, co kdy Toyota vyrobila. Nebýt pravidel FIA, tak by tento skvost nevznikl. V devadesátých letech se vedení Toyoty rozhodlo nastoupit do vytrvalostních závodů Le Mans. Toyota toužila po vítězství v tomto šampionátu. Vedení Toyota motorsport se rozhodlo obsadit monopost do kategorie C, respektive pozdější GT1. Pro vstup do sezóny v roce 1998 bylo nutné vyrobit minimálně jeden homologační speciál. Hned na úvod musím prozradit, že Toyota se s tím moc nemazala.

Závodní monopost na značkách…

Civilní provedení Toyoty GT-One se od té závodní příliš neliší. Zní to fantasticky, ale je v tom pár háčků. O těch vám povím později. Základem všeho je monokok z karbonu a hliníkových voštin. Samotná karoserie se skládá z karbonu a kevlaru. Díky tomu se povedlo vytvořit poměrně lehký monopost. Kompletní speciál váží pouhých 900 kg. Na první pohled je jasné, že aerodynamika dostala hlavní slovo. Každá část karoserie byla vytvořena tak, aby měla co nejmenší odpor vzduchu nebo aby vytvářela co největší přítlak. Za vzhledem Toyoty GT-One TS020 stojí André de Cortanze.

Přední světlomety prošly lehkou úpravou. Dostaly směrovky a mlhovky. V přední části vozu jsou zajímavé například výřezy na vnitřních stranách předních podběhů. Jsou tam proto, aby se v podbězích nehromadil vzduch a nevznikal tu vztlak. Při pohledu z boku mi dochází, jak je GT-One strašně dlouhá. Oproti závodní verzi je tu vyšší světlá výška. Asi vám nemusím vysvětlovat proč tomu tak je. GT-One je obuta do černých hořčíkových papučí o průměru osmnácti palců. Osmnáctky v roce 1998 byl slušný nadstandard. Už z fotek je vidět, že je to dost na těsno s karoserií. Zadní spoiler je ve verzi pro běžný provoz o něco vyšší. Tímto se dostáváme k zadní části. Vzadu vaší pozornost upoutá čtveřice koncovek výfuků. Po stranách je celkem osm samostatných světlometů. Tohle je fakt masakr… Pořád nemůžu uvěřit, že tohle opravdu může na silnice.

Pojďme do interiéru…

Co se týká interiéru, tak je zde to nejnutnější. Najdeme zde palubní desku potáhnutou kůží. Výklopné dveře také mají čalounění. Najdeme zde také kompletní vzduchotechniku s topením. Jsou zde mimo jiné dvě závodní koryta, která se snaží tvářit civilizovaně. Nechybí ani bezpečnostní pásy, tachometr nebo třeba stěrač. Pokud byste chtěli něco podobného a více civilizovaného, je tu Mercedes-Benz CLK GTR. Ten měl dokonce klimatizaci… Toyota GT-One nemá ani rádio s audiosystémem, zde se totiž poslouchá motor, který je hned za sedadly.

Závodní technika pro běžný provoz…

Pod kapotou Toyoty GT-One najdeme dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3,6 litru. Tento agregát byl speciálně vyvinut pro GT-One. Máme tu 600 koní a 650 Nm. Nadopovanému osmihrnku asistuje šestistupňová sekvenční převodovka a veškerá síla putuje na kola zadní nápravy. Dobové údaje hovoří, že Toyota GT-One dokáže vypálit na stovku za 3,5s a maximální rychlost by měla být někde okolo 370 km/h.

Ovšem s GT-One pro běžný provoz nikdo pořádně nejel, takže pravdivost těchto údajů není ověřená. Když si vezmu, že GT-One váží pouhých 900 kg, tak to musí být neskutečné svezení. Ovšem civilní provedení dostalo jiný výfukový systém s tlumiči a katalyzátory. Další podmínka v pravidlech FIA byl zavazadlový prostor. Jelikož se jedná o závodní speciál, který byl upraven pro homologaci do běžného provozu. Muselo se hodně improvizovat. Toyota GT-One má dvě nádrže, pokud jedna z nich je prázdná, dá se použít jako zavazadlový prostor. Těžko tomu uvěřit, ale schvalovací komisi to tenkrát stačilo…

Má to bohužel jeden háček…

Nikdo dodnes neví, kolik se vyrobilo verzí pro běžný provoz. Dobové zdroje uvádí dva vyrobené exempláře, ale Toyota tento údaj nikdy nepotvrdila. To nejhorší je, že se tohle skvostné dílo nedá koupit. Všechny vyrobené kusy zůstaly ve vlastnictví automobilky. Ovšem pokud si chcete s GT-One zajezdit, jsou tu jisté alternativy. Toyotu GT-One najdete ve videohrách. GT-One můžete spatřit ve hrách jako je Gran Turismo 2 pro herní konzoli PlayStation. Nejeden z nás si ji právě z této hry pamatuje. Je tomu tak?

Jak to tak vidím, je čas oprášit konzoli a zapnout Gran Turismo 2

V tomto videu je v 03:34 Toyota GT-One

Specifikace:

🚘 – Toyota GT-One Road version  
⛽️ – 3.6 V8 Twin Turbo
🚗 – Pohon zadních kol, 6° sekvence
💪 – 441 kW, 650 Nm
⏳ – 3,5s 👉 100 km/h
🕰️ – Max. 370 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod