Recenze: Mitsubishi Lancer VIII Sportback

Mitsubishi Lancer VIII Sportback
Režim čtení

Moc často se mi nestává, abych řídil auto japonské produkce. Těchto aut jsem řídil jen pár. Teď tu máme dalšího adepta. Mitsubishi Lancer je mezi námi autíčkáři poměrně známý pojem. Zejména pokud jde o verzi Evolution. Úplně první Mitsubishi, které neslo jméno Lancer, přišlo už v roce 1973. Vzniklo celkem osm generací, což člověku trochu zamotá hlavu, protože modelu Lancer Evolution vzniklo více. Konkrétně deset generací, ale to je zase jiný příběh. Evo je samostatná kapitola. Zpět k Myšákovi.

Šedá osmička…

Před sebou mám šedý exponát. Jedná se o kousek z roku 2009 v neobvyklém karosářském provedení SPORTBACK. Je to Lancer osmé generace. Na první pohled mi tahle karoserie nebyla sympatická, ale čím déle s Myšákem trávím čas, tím více se mi dostává pod kůži. Přední část vozu působí dost sebevědomě až agresivně. Přídi dominuje velká maska, která má po svém obvodu chromový rámeček. Na masku navazují agresivně tvarované světlomety. Ve spodní části nárazníku najdeme decentní spoiler, který doplňuje charisma celé přídě. Mimochodem všechny průduchy tu nejsou jen na parádu, mají svůj účel. Například boční mřížky u mlhovek obstarávají průtok vzduchu ke kolům, respektive k brzdám. Aby se lépe chladily.

Myšák je obut do originálních osmnácti palcových papučí. Mají specifickou chameleonovou barvu. Řekl bych, že Myšákovi to na nich sluší jak japoncovi sushi. Kola hezky vyplňují blatníky. Zaujala mě boční silueta vozu. Přestože jde o běžný hatchback, tak je tu vidět odkaz na slavné úspěchy z rallye. Jen se podívejte… Jsou tu sportovní prahy, vzadu na pátých dveřích je velký spoiler. Zespod nárazníku kouká velká koncovka výfuku, zkrátka Lancer svůj charakter nijak netají. Na první pohled možná působí obyčejně, ale není tomu úplně tak. Jestli něco kazí sportovně střižené křivky, tak je to bezpochyby tažné zařízení a rozmístění zadních světel v nárazníku. Zadní část vozu je hodně o vašich preferencích.

Pojďme do interiéru…

Japonská auta jsou známá tím, že jejich interiéry nepatří k těm nejlepším. Málokteré auto z této země má hezký a útulný interiér. Mitsubishi Lancer osmé generace mě popravdě mile překvapil. Ano, je tu pořád dost tvrdého plastu. Sem tam narazíte na tlačítka, která působí lehce zastarale. Ovšem jako celek to není špatné. Navíc interiér zdobí karbonový dekor. Nejspíš to nebude pravý karbon, ale popravdě je mi to úplně jedno, vypadá dobře. Pasuje k charakteru auta a to mi stačí.

Tento kousek je docela slušně vybaven. Jedná se o výbavový stupeň INTENSE, který obsahuje například automatickou klimatizaci, palubní počítač, audiosystém se šesti reproduktory, elektricky ovládaná všechna okna nebo třeba výhřev předních sedadel. Sedadla jsou manuálně nastavitelná. Akorát je škoda, že výškově nastavitelné sedadlo má jen řidič. Překvapilo mě, kolik je v interiéru místa. Ve všech směrech mám dostatek místa. Nepamatuji si auto této kategorie, které by nabídlo více prostoru. Totéž platí i pro druhou řadu sedadel. Vzadu mě potěšila loketní opěrka s držáky na nápoje.

Pod kapotou je MIVEC!

Pod kapotou mnou zkoušeného kusu je atmosférický čtyřválec o objemu 1.8 litru. Tento agregát má systém variabilního časování ventilů MIVEC. Motor spolupracuje s manuálním pětikvaltem. Čtyřhrnek nabídne 140 koní a 178 Nm kroutícího momentu. Poháněná je přední náprava. Z nuly na stovku se Myšák dostane za 10,6 sekundy. Maximální rychlost by pak měla být někde okolo 196 km/h. Jde o motor ze staré školy, je to typický Japonec. V hlavní roli jsou vysoké otáčky, v těch vám vykouzlí úsměv na tváři. Atmosférický čtyřválec 1.8 MIVEC je nejlepší volbou z nabídky. Hlavně díky své spolehlivosti.

Při lehké noze si řekne o nějakých 7-8 litrů benzínu. Pokud začnete využívat jeho potenciál, spotřeba překročí 10 litrů. Já se pohyboval okolo9l/100 km a to nemám úplně lehkou nohu.

Nadešel čas zjistit, jaké je Mitsubishi Lancer osmé generace v pohybu.

Jaký vlastně je?

Za volantem Mitsubishi Lancer Sportback se cítím poměrně dobře. Chvíli mi trvalo než jsem se naučil, co se jak ovládá. Jelikož Japonci mají snad vše udělané opačně, než jsem zvyklý. Myšák je fajn parťák ve městě. Z auta je dobře vidět. Skvěle se s ním manévruje a díky velkým zpětným zrcátkům i parkuje. Při klidné jízdě je na palubě poměrně klid, ale o tomhle Lancer úplně není. Tento konkrétní kus je ve výbavě INTENSE. Součástí této výbavy je sportovní podvozek, který je oproti běžnému podvozku tužší a o rovný jeden centimetr blíže k asfaltu. Upřímně, čekal jsem nekompromisní kostitřas, ale není tomu tak. Myšák při klidné jízdě dokáže být příjemný společník. Úplně v klidu zvládnete i delší trasu. Hodně záleží po jakém povrchu zrovna jedete. Kočičí hlavy a hodně rozbitý asfalt moc rád nemá, a dává to dost najevo.

Je to divoch!

Ze všeho nejraději má hezké a udržované okresky. Pokud na takovou narazíte, stačí podřadit, aby otáčky vyletěly ke čtyřem tisícům a pořádně se chopit volantu. Myšák se dere ochotně vpřed. Řízení je přesné, není přeposilované. Dostává se vám zpětná vazba od kol, což jenom potvrzuje charakter celého vozu.

Sám jsem nevěřil, co všechno vám Myšák dovolí na takové silnici. V zatáčkách potrápíte i mnohem silnější auta. Myšák je hezky čitelný. Pokud se blížíte na limit, dá vám o tom vědět. V takové situaci je cítit, že vás každou chvíli předběhne zadek. Pak už je to jen a jen na vaší odvaze a dovednostech. Jen tak mimochodem tenhle Lancer má společnou platformu s modelem Lancer Evolution. Jednoduše řečeno je to takový základ pro nejdrsnější model. Taky je to dost znát. Auto vás podvědomě nabádá aby jste jezdili svižně. Není se čemu divit, Myšák umí nabídnout opravdu hodně zábavy!

Pojďme to nějak uzavřít…

O mě je veřejně známo, že na sportovně střižené auta moc nejsem. Preferuji limuzíny, ale Myšák se mi nějakým záhadným způsobem dostal pod kůži. Jízda s ním mě baví. Pokud jedete v klidu, umí jezdit i za rozumné náklady. S autem se skvěle manévruje, je z něj dobře vidět a když na to přijde, zažijete spoustu zábavy. Motor má dost sil, je to poctivá atmosféra. Když se naučíte v jakých otáčkách řadit, budete ho milovat. Podvozkově je to také skvělé. V zatáčkách vám jen tak někdo neujede.

Auto jako takové je poměrně spolehlivé. Pokud se něco rozbije, tak to stojí hodně peněz. O karosařině ani nemluvě. Většina důležitých náhradních dílů existuje jen jako originál. Druhovýroba se hledá těžko. Viz. taková nádrž. Je plechová a nemá žádné zakrytí. Pokud vám zrezne, nová stojí 17 000 Kč. Výfuk má pak stejný scénář. Netvrdím, že se nedá sehnat výfuk, ale zabere to poměrně dost času a úsilí. Naštěstí běžná údržba zase tak náročná není. Největší nepřítel je koroze, antikorozní nátěr je mizerný. Zkrátka tohle není auto pro každého.

Hodnocení: 4.8/5.0

1) I po letech je to hezké auto.
2) Povedený motor, silný a spolehlivý.
3) Skvělý podvozek, ideální kompromis mezi sportem a komfortem.
4) Prostorný interiér.
5) Velká zpětná zrcátka.

1) Koroze je nepřítel číslo jedna.
2) Vyšší ceny náhradních dílů.
3) Ovládací prvky v interiéru působí zastarale.
4) Málokdo ho dokáže ocenit.
5) Výškově nastavitelné sedadlo má jen řidič.

Specifikace

🚗– Mitsubishi Lancer VIII Sportback
⛽️ – 1.8i MIVEC R4
🚗 – Pohon předních kol, 5° Manuál
💪 – 105 kW, 178 Nm
⏳️ – 10,6s 👉 100 km/h
🕛  – Max. 196 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod