Technika

Turbo timer – co to vlastně je?

Turbo timer, jak už anglický název napovídá, má něco společného s turbem a časem. Jedná se o jednoduchý přístroj, který zajišťuje dochlazování turbodmychadlem přeplňovaných motorů.

Jeho princip spočívá v tom, že si na časovači této vychytávky nastavíte čas, po který auto nadále běží na volnoběžné otáčky i poté, co jste vytáhli klíčky ze zapalovaní a odcházíte od zamčeného auta. Po uplynutí přednastaveného času se motor sám vypne. Pozitivní vliv má dochlazování taktéž na další teplem namáháné součásti vozu, jako například výfukovou soustavu a motor celkově.

Je takový přístroj nezbytností?

S čistým svědomím můžeme říci, že nezbytný není. Normální lidé, kteří občas svému autu šlápnou na krk vědí, jaké má důsledky nedochlazení turba před vypnutím zapalování ihned po zaparkování, a tak pro ně není problém před dojezdem do cíle auto nechat vydechnout. Efekt se v menším měřítku podobá prudkému chlazení do ruda rozžhavené oceli, což je největší problém hlavně za nízkých venkovních teplot v zimním období. Turbo timer nachází využití maximálně v případech, kdy člověk někam chvátá a nemá čas posedět pár minut v autě a počkat, než bude bezpečné a turbu neškodné motor „chcípnout“.

„Dá se použít Turbo timer i na atmosférická auta?“

Svým způsobem ano, ale když jej není potřeba u foukaného motoru proč tady, že? Samozřejmě atmosféry je dobré také nechat vychladnout, ale na to zcela jistě není tento časovací přístroj potřeba.

„Jaké má důsledky okamžité vypnutí motoru po svižnější jízdě?“

Všeobecně platí, že horký motorový olej (slouží i k mazání ložisek) je řidší a nese v sobě více sazí z motorového prostoru. Filtr nefiltr, jemné částice karbonu se v oleji najdou vždy a o to více, pokud jste si dopřáli rychlejší jízdu, při které dochází k více nedokonalému spalování směsi. Tyto částice se za tepla více usazují v ložiskách turbodmychadel a působí tak neblaze na jejich životnost. Nedochlazení turba vede taktéž k rychlejšímu poškození těsnění ve spojích, k přidření ložisek nebo zkroucení hřídele. U turbodmychadel chlazených kromě oleje i vodou zůstává vodní okruh otevřený, a tak je turbo efektivněji ochlazeno a není tak velké riziko jeho poškození.

„Jak je tomu u aut pumpovaných kompresory?“

Jelikož kompresor není poháněn výfukovými spalinami jako je tomu u turba, ale rozvody motoru, nedochází takovým teplotním „šokům“ pro tento typ přeplňování. Turbodmychadla také pracují v několikanásobně vyšších otáčkách (10 000 – 300 000 ot./min.), než kompresory.

„I přesto bych si Turbo timer koupil, nevím ale jakou značku a za jakou cenu..“

Mezi takové prestižnější značky patří většině znímé GReddy, Apexi, HKS, D1SPEC a další. Výrobců je celá řada a cenová relace se pohybuje mezi 700 až 4000kč. Většina Turbo timerů nabízí i více funkcí, jako ukazatel napětí nebo třeba poměr směsi vzduch/palivo.

Na závěr jednoduché shrnutí. Turbo timer autu určitě neublíží, ale taktéž ani nijak výrazně nepomůže. Prostor, do kterého by jste tuto chytrou krabičku umístili se dá zužitkovat zcela jistě i lépe.

Tým DriveZone.cz

Jak se Vám článek líbil?

User Rating: 4.83 ( 2 votes)
Tagy
Zobrazit více

Martin Beneš

Zakladatel projektu DriveZone a vášnivý petrolhead.

Napsat komentář

Back to top button
Close