Legendy: Audi Q7 V12 TDI quattro

Režim čtení

Jedním z nejznámějších představitelů aut kategorie SUV je bezpochyby Audi Q7. Luxusní mastodont měl v nabídce jednu zajímavou motorizaci. Díky ní šlo o nejsilnější auto s naftovým motorem na trhu. Doposud nikdo nic takového nezopakoval.

První generace Audi Q7 byla světu představena v roce 2005.

První SUV automobilky…

Audi Q7 byla světu představena v roce 2005. Tehdy šlo o první auto karoserie SUV od Audi. Luxusní stodola sdílí platformu s auty jako je VW Tuareg a Porsche Cayenne. Tohle gigantický SUV se prakticky okamžitě stalo hitem. Audi díky svým rozměrům si vysloužila přezdívku “JUMBO JET” a zasloužila se o zvětšení norem pro parkovací místa. Samotná délka bez pár milimetrů činí 5,1 metru. Šířka vozu je takřka 2 metry. Ovšem to nejlepší teprve mělo přijít… Nejsilnější provedení Audi Q7 první generace přišlo v roce 2008. Pod kapotu se totiž nastěhoval dvakrát přeplňovaný naftový dvanáctiválec!

Audi Q7 je pro mě nejhezčí SUV všech dob.

Předloha pro facelift…

Verzi V12 TDI poznáte snadno. Je o něco širší. Dostala svalnatější blatníky a díky tomu má agresivnější postoj. Audi Q7 ve vrcholné verzi dostala bixenony s LED diodami pro denní svícení. Velká maska je chromová. Boční mřížky pro chlazení brzd jsou o něco větší, než u běžné Q7. Na předních blatnících se usídlil nápis V12. Blatníky pak krásně vyplňují dvaceti palcové disky, které jsou pro V12 TDI standardem.

Dalo by se říci, že Audi Q7 V12 TDI byla předlohou pro pozdější facelift.

V zadní časti pak najdeme jiné světlomety s led diodami. Poslední změnou oproti standardu jsou dvě velké oválné koncovky výfuku. Dalo by se říci, že vrcholná verze Audi Q7 byla předlohou pro pozdější modernizaci. V mých očích je tohle nejhezčí SUV všech dob.

Nejsilnější sériově vyráběný diesel!

Luxusní interiér…

Jak už jsem zmínil výše, Audi Q7 V12 TDI byl ve své době vrchol nabídky. Šlo o nejdražší provedení modelu a tomu logicky musí odpovídat kvalita zpracování a výbava. Drtivá většina prodaných Q7 s dvanáctiválcem bylo ve výbavě AUDI EXCLUSIVE, tedy s výbavou na přání. Ještě dodám, že cena tohoto modelu startovala na hranici 3 260 000 Kč.

Většina vyrobených Audi Q7 V12 TDI měla výbavu na přání.

V interiéru najdeme jen ty nejlepší materiály, které Audi měla k dispozici. Záleželo jen na prvním majiteli jestli si zvolil kožená nebo polokožená sedadla. V případě polokůže jste dostali kombinaci kůže & alcantara. Všechna sedadla jsou vyhřívaná, přední mají možnost ventilace. Sedadla jsou elektricky nastavitelná. Nesmí chybět čtyř zónová klimatizace. V “základu” dostanete hudební aparaturu od BOSE. Za příplatek byl audiosystém od Bang & Olufsen s vyjížděcími vyškovými reproduktrory v palubní desce.

Ve své době šlo o největší a nejdražší SUV z nabídky.

Mohli jste si také připlatit za panoramatickou střechu. Pak tu najdeme takové ty klasické věci jako infotainment MMI s navigací, palubní počítač, asistent hlídání jízdního pruhu, tempomat, ale to není nic extra zázračného v této třídě že jo… Z interiérových dekorů jste mohli mít broušený hliník, karbon nebo například dřevo.

Nejsilnější diesel na trhu!

Konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Pod přední kapotou je dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o objemu šesti litrů. Původně se pohonná jednotka objevila v konceptu Audi R8, jakožto oslava úspěchů ve vytrvalostních závodech Le Mans, ale samotné vedení automobilky nakonec usoudilo, že motor 6.0 V12 TDI se do supersportu moc nehodí. Proto jej dostala Audi Q7, kde dává mnohem větší smysl a lépe podtrhuje její majestátnost.

Dvanáctiválec v naftě… 500 koní a 1000 Nm! Audi mělo fakt koule!

Tento monstrózní agregát nabízí 500 naftových plnokrevníků a rovný 1000 Nm kroutícího momentu. Ještě dodám, že kroutící moment musel být elektronicky omezen kvůli převodovce. Automatická šestistupňová převodovka pochází z Audi A8 W12, jen byla patřičně upravena dle parametrů naftového dvanáctiválce. Pokud se budeme bavit o nějaké dynamice tohoto kolosu…

Šest litrů objemu, dvanáct válců a dvě turba…

Poháněná jsou klasicky všechna kola za pomoci stálého pohonu všech kol quattro. Veškerá síla motoru putuje na kola v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Například sprint z nuly na stovku zabere 5,5 vteřiny. Jen tak mimochodem Audi RS6 ze stejné doby, která váží o půl tuny méně zvládá stovku za 4,6s.

Maximální rychlost je tradičně elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. Ovšem po odblokování omezovače se Audi Q7 V12 TDI dostane k hranici 300 km/h! Ještě doplním jednu důležitou informaci. Audi Q7 6.0 TDI sama o sobě váží 2,6t. Tuhle nabušenou stodolu pomáhají zkrotit karbon-keramické brzdy. Přední náprava dostala brzdiče s osmi pístky. Vzadu jsou pak brzdiče, které mají pístky čtyři. Celé této extrémní technice asistuje vzduchový podvozek, který má možnost volby několika režimů. Jeho priorita je samozřejmě, co největší jízdní komfort.

A co spotřeba?

Audi tvrdí, že V12 TDI v Q7 umí jezdit v kombinovaném cyklu za nějakých 11 litrů na sto kilometrů. Ve městě 14,8l/100km a mimo město 9,3l/100 km. Jaká je realita vám říct nedokážu, ale strašně rád bych to chtěl zjistit.

Specifikace:

🚘 – Audi Q7 V12 TDI quattro
⛽️ – 6.0 V12 TDI ( Twin Turbo Diesel )
🚗 – 4×4, 6°Tiptronic
💪 – 368 kW, 1000 Nm
⏳️ – 5,5s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 250 km/h (el. omezeno)

Ukázka toho, jak se Audi Q7 V12 TDI umí hýbat…

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod