Dobře uložené peníze do veteránů
Stará auta mají velký peněžní potenciál. Proto se v této době vyplatí si nějakého toho veterána či yountimera pořídit a nechat tak své peníze zhodnotit. Pokud již doma nějaké to auto máte, pečujte o něj. Jednou se Vám to jistě vrátí. O tyto youngtimery je totiž čím dál větší zájem. Nejen proto, že to byla jednoduchá a spolehlivá auta s určitým charakterem a duší, ale také proto, že cena veteránů stále poroste. Všeobecně platí – čím méně vyrobených kusů daného vozu, tím větší pravděpodobnost, že se v budoucnu stane sběratelským a žádaným kouskem.
Do kterých veteránů se vyplatí investovat? A ve kterých případech to budou naopak vyhozené peníze? Pojďme se společně podívat do historie cenově dostupných veteránů vyráběných v Evropě.
Citroen, Peugeot, Renault – Francouzská auta, některými oblíbená, některými nenáviděná.
Který vůz z této sekty je ten nejvzácnější? Určitě je jich několik. Podívejme se třeba na Citroen XMči BX. Pro někoho nevzhledné, pro někoho úžasně nadčasové. Cena se pohybuje již teď okolo 130 000 Kč a na inzerci se dlouho neohřejí. O něco menším, ale dokonce o dost vzácnějším “rivalem“, se stal Peugeot 205 GTi. Cena tohoto “kotrmelce” se pohybuje okolo 200 000 Kč. Od Renaultu je to Renault 5 či 19. Tyto kousky jsou dnes již nedostupné. Pokud se nějaký objeví, je to nejzákladnější výbava, a to nikdo nestojí. U Renaultu 19 je hodně poptávanou verzí právě ta s 16v motorem, která rychle vzrostla na ceně. Pohybují se okolo 90 000 Kč.
Fiat – italský hřebec
“Vlajkovou lodí” cenných taliánských veteránů, se stal Fiat Uno společně s Fiatem Tipo. Velmi často zmiňovaným je konkrétně Uno Turbo. Jednalo se o přeplňovanou čtrnáctistovku. Dnes už se tato verze stala skoro “vyhynulou“, a to hlavně kvůli nadměrné korozi. Tipo je na tom s dostupností o něco lépe. Cena se pohybuje okolo 70 000 Kč. Hodně poptávanou v tomto odvětví, se stala verze s s motorem 2.0 16v.
Němečtí zástupci
Volkswagen zde má několik zástupců, počínaje VW Beetle. Vzhledem k tomu, že se jich vyrobilo několik milionů, tak se mezi ty “cenné” počítají hlavně výroční edice. Hodně nadčasový design mělo ve své době Corrado, to se dnes stalo velice poptáváným kouskem, jehož cena se nesmyslně zvyšuje.
Porsche. Dalo by se říct, že většina modelů z let 1970-1990 cenově dosahují na vysokou cenovou úroveň. Můžeme zmínit například 911 či 944.
Opel – Zde nelze zapomenout na Kadett, konkrétně 1.8 či 2.0 GSi. Cena se se pobybuje okolo 150 000 Kč a najít nějaký zachovalý kousek, je opravdu nadlidský úkol.
Ani Česká automobilka není pozadu
Jedná se samozřejmě o Škodu Favorit. Přelomový model od Škodovky, který změnil její historii. Poptávané jsou hlavně limitované verze – Silver Line, Black Line nebo Solitaire. “Fáčko” se dá sehnat ještě docela levně, a to okolo 50 000 Kč.
hezký seznam, když se budeme držet cenové hladiny výše zmíněných Porsche, chybí mi tu Japonská auta, jež už teď dokazují svůj cenový potenciál a jsou stále dostupní a to např. Nissan S13, Nissan 300ZX Z32 i Z31, Mk3 Supra a Mitsubishi 3000GT
3000GT zrovna vlastním 🙂 je to úžasný a nadčasový stroj.. jediná jeho chyba byla, že až příliš předběhl svou dobu technologiemi, které leckteré dnešní auta nemají 😀
Jojo Mazda RX7 a Euno Cosmo pod milion člověk nesežene jen tak.
U toho Opelu bych ještě zainvestoval do Calibry s V6 a nebo 2.0 turbo 4×4.
Peugeot 106 rally v této době už skoro nesehnatelné autíčko s potencialem raritky jako 205 gti.
Favorit je v mých očích auto, kterému se snaží zvednout cenu pouze tady u nás v ČR a jako investiční auto bych ho úplně neviděl.
A s těma japonskejma autama z komentáře naprosto souhlasim.
Calibra 2.0 turbo.. svatá pravda!