Fascinace: Audi S1 EKS RX quattro
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/Mattias_Ekstrom_Audi_S1_EKS_RX_quattro_29344551371-1800x1200.jpg)
Audi v osmdesátkách kralovalo rallysportu. Nebyla kategorie, ve které by nevyhrálo. Ať už šlo o běžnou rally, zběsilou a šílenou skupinu B nebo závody do vrchu Pikes Peak. Za tím vším stojí špičkoví jezdci jako například Walter Röhrl, Stig Blomqvist nebo třeba Michèle Mouton. A hlavně Audi Sport Quattro a jeho závodní variace. Jenže s příchodem devadesátek nastal velký útlum a Audi se přesunulo na okruhy a vytrvalostní soutěže. Ovšem v roce 2014 Audi Sport ohlásilo návrat do rallycrossu!
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/stig-blomqvist-and-mattias-ekstrom.jpeg.jpg)
Nová generace s označením S1…
Základem pro závodní speciál se stalo Audi S1. Nejde o znovuzrození legendy, tohle je zběsilá kapesní raketa. Novodobá S1 měla premiéru na Ženevském autosalonu v roce 2014.
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/Audi-S1-2015-800-01.jpg)
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/Audi-S1-2015-800-05.jpg)
Pod kapotou civilní S1 quattro najdeme přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI, který nabízí 230 koní a 370 Nm. Agregát spolupracuje s automatickou převodovkou S-Tronic (DSG alá Audi). Poháněná jsou všechna kola za pomoci připojitelnému pohonu všech kol haldex. V Audi mu teda říkají quattro, ale není to stálá čtyřkolka.
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/press_2016_04_GB_EKSTROM_202-1800x1200.jpg)
Audi S1 EKS RX quattro…
Chalani z Audi Sport (dřívější Quattro GmbH) vzali nejmenší ostrý model a dali se do díla. Přeplňovaný dvoulitr dostal vetší turbodmychadlo a jiný systém vstřikování. Veškeré důležité součástky jako jekliková hřídel, ojnice atd. jsou kované. Došlo i na samotné zesílení bloku motoru. Abych tu nebyl ještě zítra, řekněme, že z původního motoru moc nezůstalo. Výsledkem těchto úprav bylo 580 koní a 750 Nm.
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/Mattias_Ekstrom_Audi_S1_EKS_RX_quattro_29344551371-1800x1200.jpg)
Tohle všechno zpracovává šestistupňová sekvenční převodovka, která posílá veškerý výkon na všechna kola. Výsledkem je zrychlení z nuly na stovku kolem dvou vteřin! Za ideálních podmínek to zvládne za 1,9s. V opačném případě je to někde kolem2 – 2,4s. Maximální rychlost je kvůli nastavení převodovky omezena na 210 km/h. Ještě doplním, že Audi S1 EKS RX quattro váží 1300 kg včetně jezdce.
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/AudiS1RX_4.jpg)
Tým EKS RX…
Během ohlášení velkolepého návratu do rallycrossu byl nejvíce vidět tým EKS RX. Neboli Ekström RallyCross v čele s Mattiasem Ekströmem. Zdá se vám toto jméno povědomé? Jde o slavného závodního jezdce, který dvakrát vyhrál šampionát německých cestovních vozů nebo-li DTM. Co se týká rallycrossu, tak během první sezóny v roce 2014 skončil celkově na desáté pozici. V roce 2016 se mu podařilo získat titul ve světovém šampionátu.
![](https://drivezone.cz/wp-content/uploads/2024/01/big-double-depart-pilote-audi-mattias-ekstroem.jpg)
Mattias Ekström a Walter Röhrl v Audi S1 EKS RX!
Specifikace:
🚘– Audi S1 EKS RX quattro
⛽️- 2.0 T R4 – 4×4, 6° Sekvence
🚗 – 426 kW, 750 Nm️
⏳️– 2,2 100 km/h
🕛 – Max. 210 km/h
Komentáře