Fascinace: Audi S1 EKS RX quattro

Režim čtení

Audi v osmdesátkách kralovalo rallysportu. Nebyla kategorie, ve které by nevyhrálo. Ať už šlo o běžnou rally, zběsilou a šílenou skupinu B nebo závody do vrchu Pikes Peak. Za tím vším stojí špičkoví jezdci jako například Walter Röhrl, Stig Blomqvist nebo třeba Michèle Mouton. A hlavně Audi Sport Quattro a jeho závodní variace. Jenže s příchodem devadesátek nastal velký útlum a Audi se přesunulo na okruhy a vytrvalostní soutěže. Ovšem v roce 2014 Audi Sport ohlásilo návrat do rallycrossu!

Nová generace s označením S1…

Základem pro závodní speciál se stalo Audi S1. Nejde o znovuzrození legendy, tohle je zběsilá kapesní raketa. Novodobá S1 měla premiéru na Ženevském autosalonu v roce 2014.

Pod kapotou civilní S1 quattro najdeme přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI, který nabízí 230 koní a 370 Nm. Agregát spolupracuje s automatickou převodovkou S-Tronic (DSG alá Audi). Poháněná jsou všechna kola za pomoci připojitelnému pohonu všech kol haldex. V Audi mu teda říkají quattro, ale není to stálá čtyřkolka.

Audi S1 EKS RX quattro…

Chalani z Audi Sport (dřívější Quattro GmbH) vzali nejmenší ostrý model a dali se do díla. Přeplňovaný dvoulitr dostal vetší turbodmychadlo a jiný systém vstřikování. Veškeré důležité součástky jako je kliková hřídel, ojnice atd. jsou kované. Došlo i na samotné zesílení bloku motoru. Abych tu nebyl ještě zítra, řekněme, že z původního motoru moc nezůstalo. Výsledkem těchto úprav bylo 580 koní a 750 Nm.

Tohle všechno zpracovává šestistupňová sekvenční převodovka, která posílá veškerý výkon na všechna kola. Výsledkem je zrychlení z nuly na stovku kolem dvou vteřin! Za ideálních podmínek to zvládne za 1,9s. V opačném případě je to někde kolem 2 – 2,4s. Maximální rychlost je kvůli nastavení převodovky omezena na 210 km/h. Ještě doplním, že Audi S1 EKS RX quattro váží 1300 kg včetně jezdce.

Tým EKS RX…

Během ohlášení velkolepého návratu do rallycrossu byl nejvíce vidět tým EKS RX. Neboli Ekström RallyCross v čele s Mattiasem Ekströmem. Zdá se vám toto jméno povědomé? Jde o slavného závodního jezdce, který dvakrát vyhrál šampionát německých cestovních vozů nebo-li DTM. Co se týká rallycrossu, tak během první sezóny v roce 2014 skončil celkově na desáté pozici. V roce 2016 se mu podařilo získat titul ve světovém šampionátu.

Mattias Ekström a Walter Röhrl v Audi S1 EKS RX!

Za volant S1 EKS RX usedl i legendární Walter Röhrl!

Specifikace:

🚘 – Audi S1 EKS RX quattro
⛽️- 2.0 T R4 – 4×4, 6° Sekvence
🚗 426 kW, 750 Nm
⏳️– 2,2 100 km/h
🕛 – Max. 210 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod