Recenze: Audi A4 B5 1.9 TDI

Režim čtení

První generace Audi A4 přišla v roce 1994. Jakožto nástupce legendárního a velmi oblíbeného modelu Audi 80. Tehdy šlo o velmi inovativní model s pokrokovou technikou. Audi A4 B5 Typ 8D se vyráběla od roku 1994 až do roku 2001, kdy jí nahradila druhá generace. Dnes už jde o velmi dostupnou ojetinu. Povedlo se mi sehnat jednu čtyřku na vyzkoušení. Jsem zvědavý jaká je Audi A4 B5 po letech.

Vrchol zlaté éry Audi…

Čtyřka to zpočátku neměla vůbec jednoduché. Musela navázat na úspěch svého předchůdce. Řekl bych, že se to nakonec povedlo. Audi A4 B5 byla ve své době velmi populární a těší se velké oblibě i dodnes. Podle mně jde o vyvrcholení zlaté éry čtyř kruhů. Později už to šlo s Audi z kopce… Mimochodem, já jsem o tomhle autě přemýšlel, když jsem hledal své první auto. Musím říct, že se mi B5ka líbí i po tolika letech. Pořád je to hezké auto. Ani bych neřekl, že tenhle šedivý kus má za sebou 24 let.

Mnou zkoušený kus je v karosářském provedení sedan. V mých očí jde o tu hezčí variantu. Čtyřka na první pohled působí kompaktně. Není velká ani malá. Šířka samotného auta činí 1,7 m. Na délku Audi A4 B5 měří necelých 4,5 metrů. Samotný rozvor pak činí 2,6 metru. Čtverka je obuta do originálních šestnácti palcových papučí, které autu sluší jak psovi uši. Ještě pro praktičtěji založené osoby doplním údaj o objemu zavazadelníku. Sedan nabídne zhruba 400 litrů objemu zavazadelníku.

Interiér…

Interiér Audi A4 B5 je i po letech příjemným místem. Všechno mám po ruce a nemusím nic dlouho hledat. Usedám do manuálně nastavitelného látkového sedadla. Všímám si, že na budíkách svítí údaj 426076 km. To už je slušná porce kilometrů. Nicméně interiér nepůsobí nějak opotřebovaně. Jediná věc, která prozrazuje věk vozu je stropnice, která je svěšená. Bohužel tenhle neduh trápí snad všechny Audiny z této doby. Co se týká výbavy, tak tu mám k dispozici automatickou digitální klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka. O hudební zážitek se stará originální autorádio Audi Concert se šesticí reproduktorů. Světlému interiéru sekunduje hliníkový dekor.

Za volantem Audi A4 z roku 1999 se cítím poměrně dobře. V druhé řadě sedadel je to horší, tam už tolik místa není. Takhle, sednu si sám za sebe, ale mám to hrozně natěsno. Delší trasu bych tu absolvovat nechtěl. Ale zpět k volantu. Otáčím klíčkem v zapalování a probouzím k životu dnes už legendární motorizaci.

Legendární rotačka!

Pod kapotou mnou testovaného kusu najdeme legendární naftový agregát. Jde o přeplňovaný vznětový čtyřválec s rotačním čerpadlem. Jehož objem činí 1.9 litru. Ano, je to stará dobrá rotačka! Tenhle chrochták nabízí 110 koní koní a 235 Nm kroutícího momentu. Veškerá síla putuje na přední kola za pomocí manuálního pětikvaltu. Čtverka s rotačkou zvládne stovku za 11,7s a maximální rychlost je někde okolo 190 km/h. Největším benefitem je bezpochyby nízká spotřeba paliva, ale o tom si povíme později. Dost keců, jedem se projet!

Vyrážíme na cestu…

Ačkoliv má čtverka za sebou bezmála půl milionu kilometrů, tak to během jízdy nedává najevo. I po takové porci kilometrů je to pořád příjemné svezení. Ano, oproti dnešním nafťákům je tu cítit lehká turbo díra, ale není to nic hrozného. TDIčko se mi konečně ohřálo na provozní teplotu. Čtyřka jde ochotně za plynem. S rostoucími otáčkami ke mně víc promlouvá onen chrochták pod kapotou. To znamená jediné, že bych měl zvolnit. Jakmile překročím 3500 otáček, tak se motoru už moc nechce táhnout. Je to klasická nafta ze staré školy. Zvukový projev naftového agregátu s rotačním čerpadlem je ikonický. Ten klapot s ničím jiným nepomýlíte…

Pokud Audi A4 B5 začnu tlačit, tím myslím dynamický styl jízdy, tak B5ka začne být lehce nervózní. Dovolí trochu zábavy, ale jak se začne asfalt víc klikatit, je problém. Čtverka se při dynamickém tempu hrne na čumák. Projeví se značná nedotáčivost. Je to dáno charakteristickou koncepcí vozu. Motor je totiž uložen před přední nápravou a ta váha je prostě znát. Funguje stejně jako když položíte balení vody do přední části nákupního vozíku a chcete rychle změnit směr. Čtyřka má nejraději poklidné dálniční tempo okolo 120ti km/h. Respektive pohodovou jízdu po okreskách. V takové situaci je Audi A4 B5 příjemné a komfortní. Za veškerým komfortem stojí přední víceprvková náprava.

Příjemný parťák na každý den…

Osobně bych A4ku označil za fajn parťáka na každý den. Audi A4 první generace obecně patří mezi spolehlivá auta. Ovšem netvrdím, že neexistují vyjímky. Co se týká spotřeby paliva, tak tohle je bezpochyby největší benefit této motorizace. Při klidné delší trase dokážete jet za 4,5L/100km. Běžné dálniční tempo si řekne o zhruba 5L/100 km a jízda s naloženým vlekem vyjde na necelých šest litrů na sto kilometrů. Samozřejmě při městském provozu se dostanete nad 6L/100 km. Nicméně na plnou nádrž (60 L) jste schopni ujet 1000 km.

Servisní okénko…

Jelikož se se čtverkou jezdí prakticky denně, tak brzy překoná hranici půl milionu ujetých kilometrů. Vyzpovídal jsem majitele aby nám prozradil, co všechno bylo potřeba k dosáhnutí takového nájezdu. Je tahle 1.9 TDI opravdu tak spolehlivá, jak se říká? Například je zde původní turbodmychadlo a vstřikovače. Majitel tankuje především na čerpacích stanicích jako je ONO, Euro Oil nebo Avia.

Výměna spojkové sady proběhla roce 2017, tedy nějakých 140 000 km zpět. Ještě dodám, že majitel mění motorový olej poctivě každých 10 000 km. Pokud by někoho zajímalo, jaký typ oleje je používán v tomto voze, tak jde o motorový olej 10W-40.

Dostal jsem od majitele dlouhý seznam provedených servisních úkonů. Po dobu jeho vlastnictví nedošlo k větším komplikacím. Drtivá většina na seznamu je o běžné údržbě. Jako je výměna motorového oleje a všech filtrů, výměna brzdových destiček a kotoučů, tlumičů, pružin, repas brzdičů nebo výměna rozvodů. Nic, co by nepotkalo každé auto. Sem tam se objevil problém s kontaktem airbagu, zazlobil kontakt ve svazku pro systém ABS nebo bylo potřeba vyměnit ložiska kol. Ve 390 000 km proběhla výměna oleje v převodovce. Jak se to říká, pokud se člověk o své auto správně stará. Tak mu to auto dvakrát vrátí… Tohle je krásný příklad.

Hodnocení: 3.9/5.0

znaménko plus +
  1. Je to i po letech poměrně hezké auto.
  2. Nízké provozní náklady.
  3. Nízká spotřeba paliva.
  4. Příjemný společník na každý den.
  5. Komfortní podvozek.
znaménko mínus -
  1. Prostor pro cestující vzadu.
  2. Zvukový projev připomíná JZD.
  3. Přední víceprvková náprava nepatří k nejlevnějším položkám.
  4. Najít hezký kus je takřka nemožné.
  5. Zpětné zrcátko u spolujezdce vymýšlel idiot.

Specifikace:

🚘 – Audi A4 B5 Typ 8D
⛽️ – 1.9 TDI
🚗 – Pohon předních kol, 5° Manuál
💪 – 81 kW, 235 Nm
⏳️ – 11,7s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 197 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod