Super sedan made in SSSR
GAZ 24 známý také jako Volha / Volga přišla v roce 1967 a její výroba byla ukončena až v roce 1992. Vydržela ve výrobě neskutečných 25 let, to je až neuvěřitelné… Na svou dobu šlo o velice pohodlný a prostorný vůz, který nabízel nevídaný luxus. GAZ 24 byl oblíbený zejména ve státních službách popřípadě u taxikářů, díky komfortnímu podvozku a útulnému interiéru. Mimochodem Volha byla průměrně dvakrát dražší, než běžná auta typu Škoda 100, Lada atd.
Inspirováno západem…
Ruští inženýři se lehce inspirovali západní módou. Tedy americkými vozy, zejména těmi od automobilky Ford. Nicméně se jim povedlo vyrobit majestátní sedan pro bohatší část populace sovětského svazu. Kromě sedanu byl k dostání i praktičtější kombík. Bohužel Volhy neměly příliš dobrou pověst. Nebylo to kvůli spolehlivosti, ale kvůli tomu, kdo v nich jezdil. Z vyprávění vím, že pokud vám u baráku zaparkovala tahle Volha neznamenalo to nic dobrého.
Co bylo pod kapotou?
Nejčastěji se pod kapotou nacházel podélně uložený benzínový čtyřválec o obejmu 2.5 litru. Vznikly také osmiválcové exempláře, které se k běžným smrtelníkům nedostaly. Sloužily totiž tajným službám. Například nechvalně známé KGB. Byl to takový super sedan made in SSSR. Jejich úkol byl jasný, šlo o tajná sledovací auta, která byla připravena i na pořádnou honičku. Není žádné překvapení, že se vzhledově nijak neliší od obyčejného modelu. Motor pocházel z vozu GAZ 13 “Čajka” později z GAZ 14 “Čajka”. Osmihrnek uměl Volhu rozparádit až na 200 km/h, což na tu dobu bylo opravdu hodně. Co se týká toho osmiválce, tak ten měl objem 5.5l a nebyl nijak přeplňovaný. Byl tak těžký, že do kufru musela být umístěna 200 kilogramová deska z litiny. Při testovacích jízdách s prototypem se ukázalo, že se Volha s osmiválcem nedá řídit. Testovací jezdci to tenkrát neměli zrovna lehké…
Přepracován byl také podvozek. Objevil se zde i posilovač řízení, nebo třeba kotoučové brzdy. Jenže to neplatí pro všechny speciální vozy. Například kotoučové brzdy mělo jen pár aut z celé série. Motor je zpřažen s třístupňovou automatickou převodovkou a pohání kola zadní nápravy. Výkon motoru byl kolem 220 koní a kroutící moment činil 451 Nm. Nedovedu si Volhu představit v akci. Řídit něco takového při honičce s pachatelem muselo dát pořádnou práci.
SPECIFIKACE
🚘 – Volha 24 / GAZ 24 “KGB”
⛽ – 5.5 V8 ( GAZ 14 “Čajka” )
🚗 – FR, 3° Automat (?)
💪 – 162 kW, 451 Nm
🕛 – cca 200 km/h
Komentáře