Fascinace: Suzuki Escudo Pikes Peak

Suzuki Escudo je japonská legenda, která se zapsala do dějin slavného závodu Pikes Peak. Pojďme si společně připomenout bestii ze země vycházejícího slunce, která stojí na základech běžného SUV.

Závod Pikes Peak…

Ještě než vám začnu představovat Suzuki Escudo, probereme si v rychlosti, co je to vlastně Pikes Peak. Když to hodně přeženu, tak bych mohl říct, že je to takový duchovní předchůdce dnešních závodů do vrchu. Jenom tady se nezdolává kopec, ale rovnou celá hora. Cíl je totiž na samotném vrcholu hory Pikes Peak, jejíž nadmořská výška činí 4300 metrů. Mimochodem, je to druhý nejstarší motoristický podnik v USA. První závod měl premiéru v roce 1916. Na závodníky čeká dvacet kilometrů čistého pekla s převýšením 1440 metrů. Vaším úkolem je zdolat trať za co možná nejkratší čas. Aktuální rekord drží Romain Dumas, který s upraveným elektromobilem VW I.D. R zdolal vrchol hory v čase 7:57,148.

Monstrum jménem Escudo…

Zpět k hlavnímu důvodu, proč tento článek píši. K Escudu. Základem závodní verze se stalo Suzuki Escudo druhé generace s atmosférickým šestiválcem o objemu 2.5 litru. Šestihrnku asistuje čtyřstupňový automat a 177 koní a 242 Nm putuje na všechny kola. Z pohledu dynamiky je to zhruba takto. Z nuly na stovku se sériové Escudo dostane za 11 vteřin a maximální rychlost je 175 km/h. Ještě dodám, že tohle SUVčko váží nějakých 1500 kg. Velmi zvláštní volba pro základ ke stavbě závodního speciálu, že?

Připadá vám Escudo povědomé? Aby ne! Je to japonská verze modelu Vitara, který se prodával i u nás.

Speciál pro Pikes Peak postavil Nobuhiro „Monster“ Tajima. Japonec, který se věnoval rally a prodejem tuningových dílů. Budu k vám upřímný. Z původního auta toho moc nezůstalo. Prakticky celé Escudo bylo rozšířené a protažené. Na délku měří přes pět metrů a na šířku bez pár centimetrů skoro dva. Auto má speciální vyztužený rám, který na sobě drží laminátovou karosérii. Tajima plánoval obrovský výkon a co nejmenší hmotnost. Suzuki Escudo Pikes Peak disponuje pohotovostní hmotností kolem 800 kg!!! K tomu je potřeba mít velký přítlak, jinak by auto dost možná vzlétlo. Escudo bylo vybaveno pořádným bodykitem s obrovským křídlem vzadu. Jenom vidím fotky mám z toho auta respekt.

Bestie s ticícem koní…

Jak už jsem zmiňoval výše, pod kapotou byl šestiválec. Ten dostal dvě turba a pár vitamínů k tomu. Aby se mu lépe dýchalo, přesunul se do středu auta. Komunikaci mezi motorem a koly obstarává šestistupňová sekvenční převodovka. Kvůli vysokému výkonu je zde speciální systém pohonu všech kol. V konečném důsledku se tu bavíme o výkonu 981 koní a 950 Nm kroutícího momentu. Zrychlení z nuly na stovku je otázka pár vteřin, nedohledal jsem žádný přesný údaj. Ovšem maximální rychlost je za hranicí 400 km/h. A to jsme v roce 1996 jen tak mimochodem.

Velmi zjednodušeně řečeno, je tu šest válců, dvě turba, tisíc koní a maximálku přes 400 km/h při pohotovostní hmotností 800 kilogramů. Sednout do něčeho takového, a jet s tím na plno, to chce koule. Tenhle závodní speciál, tohle je naprostá šílenost!

Jedna výhra za druhou…

Nějak takto se dá popsat, jak si Suzuki Escudo vedlo na trati. Při debutu v roce 1996 Suzuki Escudo zajelo fantastický čas. Přiblížilo se desetiminutové hranici, což v té době bylo něco neskutečného. Japonské monstrum jezdilo na Pikes Peak pravidelně až do roku 2001. Nobuhiro „Monster“ Tajima nakonec prolomil kletbu a dostal se pod bájných deset minut. Jednu dobu Suzuki drželo rekord na trati.

Ikona Gran Turisma…

Suzuki Escudo bylo ve své době neskutečně populární a ani se tomu vlastně moc nedivím. Já jsem se o Escudu dozvěděl díky druhému dílu závodního simulátoru Gran Turismo. Tak, jako určitě velká část z vás. Bylo to nejvýkonnější a nejrychlejší auto, které jste mohli ve hře mít.

Vitara na steroidech byla mezi hráči tak oblíbená, že se dostala snad do všech dalších dílů. Dokonce i do toho posledního, kde je označována za legendu.

Suzuki Escudo v akci!

Podobné články

Komentáře

    1. Tajima zkoušel jestli auta umí lítat ☝️😂

      Escudo mělo menšího brášku – Cultus Pikes Peak. To byl malej Swift s dvěma motory a mělo to skoro 800 koní. Taky totalni nesmysl 😃

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod
×

Přihlášení

NEBO
Registrovat