Legendy: Audi V8 quattro DTM (D11)

Režim čtení

Audi V8 quattro byla svého času vlajkovou lodí automobilky. Byla to oficiálně první limuzína, která se pustila do souboje s německými konkurenty. Mimochodem tahle luxusní limuzína má za sebou i závodní kariéru. Zní to možná šíleně, ale je to tak! Já mám tuhle éru hrozně rád, pojďme si připomenout jaké to tenkrát bylo.

Vstup do DTM…

Na samotném začátku devadesátých let se Audi rozhodlo, že se zapojí do šampionátu německých cestovních vozů. Za vstupem do šampionátu DTM nestojí nikdo jiný, než slavný inženýr a předseda dozorčí rady koncernu VAG Ferdinand Piëch. Ten samý člověk stojí za veškerým úspěchem automobilky Audi v rally. Před první sezónou Piëch oslovil závodního jezdce Hanse Joachima Stucka s tím, že by si přál aby závodil pro Audi. Stuck byl nadšený, ale nevěděl s jakým autem se bude závodit. Přece jen Audi v té době nemělo žádný model pro takové účely. Následující rozhovor zněl asi nějak takto…

Piëch: Pane Stuck, příští rok spolu závodíme v DTM!
Stuck: DTM? Wow, ale s jakým autem?
Piëch: S Audi V8 quattro!
Stuck: V8 quattro? Vždyť je to mnohem větší a těžší auto než má Mercedes a BMW…
Piëch: Nebojte se pane Stuck, budete překvapený…

https://youtu.be/z0Hptgwy7sY
Příběh jménem Audi V8 quattro DTM.

Jednorožec…

Jak už jsem zmiňoval výše, Audi V8 quattro byla luxusní limuzína. Konkurenční týmy závodili s BMW M3 E30 a Mercedes-Benz 190 EVO, což je relativně malé coupé respektive sedan. Když vedení Audi Sport oznámilo s jakým vozem bude závodit, tak se tomu každý zasmál. Nikdo nevěřil, že Audi může vyhrát. V tom je to kouzlo. Nikdo nevěřil... V8 quattro prošlo pořádnou dietou. Oproti běžnému provedení V8 DTM zhubla takřka 500 kg! Závodní provedení váží pouhých 1220 kg. Což je o zhruba 200 kg více oproti konkurenci. Bohužel, tohle je daň za stálý pohon všech kol.

Zajímavé také je, že závodní verze V8 quattro neměla takřka žádné aerodynamické prvky. Teď mám na mysli rozšiřující bodykit nebo křídlo na zadním víku. Byl tu jenom jakýsi náznak spoileru. Což bylo také jinak, než tomu bylo u konkurenčních týmů. Mimochodem v závodním monopostu zůstala palubní deska a výplně dveří s dřevěným obložením.

Pod kapotou…

Jak už samotný název napovídá, pod kapotou Audi V8 quattro je osm válců. Atmosférický osmiválec o objemu 3.6l původně nabízel 184 kW nebo chcete-li 250 koní. Závodní monopost na začátku sezóny nabízel rovných 309 KW tedy 420 koní! Poslední verze dosahovaly výkonu 340 kW / 462 koní! V té době to byl úctyhodný výkon. Onen osmiválec byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a veškerá síla putovala na všechna kola za pomoci stálého pohonu všech kol quattro.

Navíc V8 quattro neměla žádné asistenty. Nebyla tu žádná kontrola trakce dokonce tu nebyl ani protiblokovací systém ABS. Krotit tuhle bestii na okruhu vyžaduje pořádnou dávku odvahy a zkušeností. Tehdejší jezdci si V8čku chválili. Zejména pro její přesné řízení, velmi účinné brzdy a pro její brutální zátah a projev onoho osmiválce. Údajné zrychlení z klidu na stovku zabere něco málo přes čtyři vteřiny a maximální rychlost je 300 km/h! To je mazec!

Piëch nelhal…

Stejně jako tomu bylo v rally, tak i v DTM Audi dominovalo. Hned v prvním závodě na trati jménem Zolder, Audi V8 quattro obsadila první tři místa. Konkurenci spadla brada. Tohle nikdo nečekal. Audi V8 drtila své konkurenty celou sezónu. Audi vyhrálo pohár konstruktérů hned tři sezóny za sebou. Tovární tým Audi byl dominantní. Hans Joachim Stuck byl první, kdo se stal mistrem šampionátu DTM s vozem Audi. Stalo se tak v roce 1990. Za volantem této zběsilé limuzíny se objevili slavní jezdci jako například Frank Biela nebo Walter Röhrl.

Fachmani a inženýři z Audi Sport si pro rok 1992 připravili pár vylepšení. Atmosférický osmiválec posílil o nějakých 40 koní. Motor dostal i novou klikovou hřídel, která byla odlehčena. Komise schválila start Audi pro start v sezóně, jenže ostatní jezdci a týmy si začali stěžovat. Audi opět vyhrávalo. Sepsali petici a komise vzala závodní monopost na přezkoumání. Nelíbila se jim ona kliková hřídel a Audi tak muselo opustit šampionát DTM.

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod