Stockholm Open: Nejbláznivější nelegální závod na světě

Švédský underground je dokonalým synonymem pro tento pouliční závod s názvem Stockholm Open. Blokovací vozy, dragstery, policie, adrenalin a soutěživost – to vše je součástí této nelegální automobilové akce.

Počátek akcí Stockholm Open
Historie pouličních závodů a drag racingu sahá až do 40. let 20. století, kdy se úplně prvních a původních závodů účastnili váleční veteráni. Po druhé světové válce zůstalo mnoho vyřazených leteckých základen s dlouhými ranvejemi, které byly ideálním místem pro první závody. Jezdilo se v čemkoli, co bylo k dispozici.
První oficiální organizací dragsterových závodů byla National Hot Rod Association (NHRA), kterou v roce 1951 založil Američan Wally Parks. O tři roky později vznikl první speciálně navržený dragster, který postavil Mickey Thompson – závodník a zakladatel značky Mickey Thompson Performance Tires, vyrábějící speciální závodní pneumatiky.
A co tedy drag racing je? Jedná se o závod ve zrychlení na krátkou vzdálenost, obvykle 400 nebo 200 metrů. Auta mají extrémní výkon, speciální pneumatiky a často používají padák k brzdění. Cílem je co nejrychleji projet cílovou čáru.

Nelegální akce
Od legálních závodů se nyní přesuneme k tomu, co většinu z nás podvědomě přitahuje – porušování pravidel, zběsilá jízda a dobrovolné riskování života. Závod Stockholm Open se koná přibližně od roku 1982 a každá akce začíná na stejném místě – na benzince Shell ve Stockholmu. Odtud se účastníci přesouvají na tajná místa, kde se odehrávají adrenalinové sprinty, při nichž vítězí ten nejrychlejší.
Zde se schází pouliční závodníci Stockholm Open.
Shromáždění jezdců a diváků začíná na již zmíněné benzínce ve 21:00. Zde se losují soupeři jednotlivých závodníků různými způsoby. Nejčastěji se jména nebo přezdívky závodníků vkládají do klobouku či nádoby, odkud si každý jezdec vylosuje svého soupeře pro první kolo. Vítězové poté postupují do dalších kol, před kterými si losují znovu stejným způsobem. Mimo jiné se také uzavírají sázky, plánuje trasa a celková strategie nadcházející noci. Samotný závod startuje ve 22:00 a končí přibližně v 8:00 ráno následující den.

Týmová spolupráce
Přestože je závod plný rivality, organizace hraje klíčovou roli. Jakmile stovky lidí zamíří na domluvené místo, každý přesně ví, co má dělat. Po příjezdu na lokalitu přichází na řadu zablokování neuzavřené dálnice. Blokovací vozy, motocykly i samotní lidé zajistí, aby závodníci měli volnou dráhu a nikdo jim nepřerušil závod. Celá neoficiální závodní trať měří 400 metrů, což je klasická vzdálenost pro drag racing.
Policii na ně!
Díky precizní organizaci mají závodníci minimální šanci být dopadeni. Policii situaci rozhodně neusnadňuje fakt, že dragstery disponují výkonem přes 1000 koní, což je mnohonásobně více než u běžných švédských policejních vozů. Většina závodníků nepoužívá registrační značky nebo je má falešné, což policii komplikuje identifikaci vozidel. Navíc švédské zákony stanovují, že policie nesmí riskovat ohrožení veřejnosti, takže pronásledování je často předčasně ukončeno. Kvůli právním předpisům navíc nemají dostatek důkazů k usvědčení závodníků, pokud je přímo nechytí za volantem.


Kategorií víc než dost
Na Stockholm Open se závodí v různých kategoriích, přičemž všechny mají jedno společné – extrémní výkon a rychlost. Přestože jde o nelegální závody, existují nepsaná pravidla, podle kterých se vozy rozdělují.
Hlavní kategorie je Pro Street, což jsou extrémně upravené vozy s výkonem přes 1000 koní, masivními turby, kompresory, odlehčenou karoserií a dragsterovými zadními pneumatikami pro maximální trakci. Mezi typické zástupce této kategorie patří Toyota Supra, Nissan GT-R, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang.
Další kategorií jsou Sleeper Cars, tedy na pohled nenápadné vozy, které však skrývají extrémní úpravy s výkonem často mezi 700 – 1500 koní. Tyto vozy nemají agresivní vizáž ani spoilery, ale jejich výkon je ohromující – příkladem může být Volvo 240 s turbem, Audi RS6 nebo BMW M5 s nitrem.
Do kategorie Old School Muscle patří klasické americké muscle cars, přestavěné na drag racing. Tyto vozy disponují velkoobjemovými V8 motory a zadním náhonem, přičemž jsou známé svým hlubokým burácejícím zvukem a obrovským výkonem – mezi nejznámější patří Dodge Charger, Chevrolet Chevelle a Ford Fairlane.
Další kategorií jsouAWD Beasts, tedy čtyřkolky s pohonem všech kol, které vynikají lepším startem, turbo motory a launch controlem. Do této skupiny patří vozy jako Nissan GT-R, Audi RS3/RS6, Mitsubishi Lancer Evo nebo Subaru WRX STI.
Vedle automobilových kategorií se na Stockholm Open objevují i motocykly (Drag Bikes), které jsou extrémně odlehčené superbiky s nitrem, často upravené Suzuki Hayabusa nebo Kawasaki Ninja H2R, které svou rychlostí překonávají většinu aut na trati.
Kromě závodních kategorií zde existují také speciální skupiny vozidel, jako jsou již zmíněné blokovací vozy, které slouží k zablokování silnic a bránění policii v zásahu (často staré SUV nebo dodávky), a také VIP auta, tedy extrémně drahé supersporty, které se občas objeví na akci, jako například Bugatti,Koenigsegg nebo Lamborghini.

Nelegální, ale ikonické
I když jsou tyto závody kontroverzní, nelze popřít jejich vliv na automobilovou subkulturu a tuningovou scénu. Pro některé jsou nebezpečnou ilegální zábavou, pro jiné symbolem svobody a čisté vášně pro rychlost. Ať už se na ně díváme jakkoli, jedno je jisté – Stockholm Street Racing je legendou, která stále žije.
Tenhle content tu k Menežerova super recenzím chyběl. Budete se v redakci skvěle doplňovat! 🙂 Super čtení!
Mnohokrát děkuji 😇
@Jana já děkuji! 🙂