Propadák: Seat Exeo
Pojďme se trochu vrátit v čase, do roku2008. Španělská automobilka Seat právě světu představuje svůj nový vlajkový model. Jedná se o Seat Exeo. Do tohoto modelu byly vkládány obrovské ambice. Exeo bylo dostupné jako sedan nebo jako Avant. Teda Sport Tourer neboli kombi. Španělé chtěli zkusit štěstí ve střední třídě a nabídnout vůz pro manažery, kteří rádi řídí. Jak to vlastně dopadlo?
Audi A4 jako základ pro úspěch.
Právě v tomto roce Audi představovala světu čtvrtou generaci velmi populárního modelu A4. Seat neměl dost peněz na vývoj vlastního modelu. Rozhodl se pro svérázné řešení. Začalo to odkoupením výrobní linky starší generace Audi A4. společně s většinou plánků a nákresů. Samozřejmě, že Audi neprodala všechno… Jsou tu jistá omezení, se kterými se museli chlapci ze Seatu vypořádat. Z jistého úhlu pohledu se tohle může zdát jako vcelku dobrý nápad.
Změnilo se toho jen velmi málo. Už na první pohled je vám jasné, že tohle auto jste už někde viděli. Seat Exeo dostal jiný přední nárazník. S ním přišla i jiná přední světla. Lehkou proměnou prošla zpětná zrcátka, která dostala jiný tvar i umístění. Vzadu pak najdeme opět jiný nárazník a světlomety. Španělští inženýři si s tím moc hlavu nedělali. Někteří experti tvrdí, že Exeo jde bez problémů předělat na Audi A4 B7.
Mazaný trik s interiérem.
Ani uvnitř se toho také moc nezměnilo… Přístrojová deska má původ v Audi A4 Convertible, nebo chcete-li v kabrioletu. Na volantovém airbagu najdeme takový zajímavý detail. Kolem loga výrobce je naznačený tvar přední masky chladiče. Seat Exeo z pohledu výbavy na tom nebyl vůbec špatně. Mohli jste mít například elektricky nastavitelná sedadla s výhřevem. Měli jste i možnost výhřevu druhé řady sedadel. Sedadla mohla být i kožená! Objevily se tu i takové vychytávky, jako jsou výsuvné roletky pro zadní okna, audiosystém BOSE, dřevěné obložení interiéru, bixenony nebo třeba elektricky ovládané střešní okno se solárními panely. Tyto solární panely stejně jako u Audi v případě velkých veder spouštějí ventilátory a snaží se ochlazovat interiér vozu.
Řekl bych, že Exeo dostalo slušnou porci výbavy, tak jak se na vlajkový model sluší a patří. Fachmani ze Seatu kladli velký důraz na sportovního ducha automobilky, takže většina nabízených sedadel jsou sportovní s větším bočním vedením. Volant byl snad v každém případě tříramenný. Změnil se i font budíků a nutno říct, že to v konečném důsledku nevypadá úplně špatně.
Použitá technika…
Seat Exeo mohl mít pod kapotou celkem dost motorizací. Jde sice jen o čtyřválcové motory, ale objevilo se tu pár zajímavostí. Například veškerá naftová paleta měla přímé vstřikování typu Common-Rail. Jedná se o mnohem spolehlivější nabídku, než tomu bývá u Audi A4 B7. Co se týká benzínových motorů, tak tady je to o něčem úplně jiném. Základem byla léty ověřená 1.6ka MPI, která sice moc nejede, ale je věrná. Pak tu bylo pár agregátů s označením TSI. Z těch stojí za zmínku jen 2.0 TSI v silnějších verzích. Ta nejsilnější nabídla 155 kW. Na závěr nabídky jsem si nechal poklad. Je to legendární přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.8 litru s pěti ventily na válec a nepřímým vstřikováním benzínu. Nebojím se tenhle motor označit za nejlepší a nejspolehlivějšívolbu. Seat Exeo bylo oficiálně poslední auto, které mělo pod kapotou tenhle motor. Výroba tohoto motoru byla ukončena v roce 2010.
Automatické převodovky z mého pohledu nedávají velký smysl. Seat Exeo má k dispozici jenom variátorový automat typu CVT. Multitronic sice řadí velmi plynule a rychle, ale neoznačil bych jí za spolehlivou. Tím pádem jedinou logickou volbou je manuální převodovka. Další takovou menší nevýhodou je pohon jen přední nápravy. Vedení Audi nedovolilo Seatu použít systém pohonu všech kol. Což celkem chápu.
Podvozek by Ingolstadt…
Je to trochu paradox, ale Seat Exeo je doposud jediný Seat, který měl motor uložený podélně. A také to je jediný Seat s víceprvkovou přední nápravou. Uložení motoru a soustava ramen alá Audi. Není žádným překvapením, že Seat Exeo má téměř totožné jízdní vlastnosti jako Audi A4 B7. Přestože má jít o sportovně pojatý manažerský sedan potažmo kombi. Ovšem zatáčky to moc v lásce nemá. V minulosti jsem měl možnost si tohle auto vyzkoušet. Exeo mi párkrát dělalo společnost na služebních cestách a musím se přiznat, že se mi dostalo pod kůži.
Propadák jménem Exeo…
Automobilka sice vsadila na osvědčenou a spolehlivou techniku, ale většina potenciálních zákazníků by si manažerský vůz od Seatu nekoupila. Důvod je prostý. Seat si vybudoval jméno v prodeji běžných aut se sportovním duchem. Exeo sice mělo prémiový kabát, ale inženýři to nedotáhli do konce. Vzít starší A4ku, upravit jen pár drobností a doufat, že se úspěch dostaví, bylo hodně naivní. Tady nepomohla ani lákavá cenovka. Seat Exeo startovalo na 500 000 Kč. Maximální výbava s nejsilnější motorizací přesáhla hranici 900 000 Kč, což nebylo vysloveně špatné. Automobilka měla v plánu vyrobit 24 000 kusů za rok, ale k tomu číslu se nikdy ani nepřiblížila. Lidé zkrátka odmítali koupit A4ku s jiným logem na kapotě.
Je Exeo lepší než A4?
Seat Exeo byl prodejní propadák, ale jak je na tom dnes? Nebojím se říct, že jde o zajímavou ojetinu. Jedná se o “nové auto” se starou a spolehlivou technikou. Což mě osobně dává velký smysl. Ojeté Exeo dokonce vyjde na víc peněz než ojetá Audi A4 z níž Exeo vychází. Náhoda? Nemyslím si… Jsem velký fanoušek Audi. Nicméně pokud bych si měl vybrat mezi Audi A4 B7 a Seatem Exeo, zvolil bych Exeo. Sice nemá pohon všech kol nebo šestiválec, ale už jen díky prodejnímu neúspěchu jde o velmi raritní vůz na našich silnicích.
Už jenom kvůli tomu bych mu dal přednost před čtverkou. Dalším velkým plusem je to, že Exeo dostalo vesměs spolehlivé motory. Většina ojetin je i dobře vybavená. Nebránil bych se mít doma Seat Exeo 1.8T 20V na denní ježdění. Je to bezpochyby nejpohodlnější Seat, který jsem řídil. Dokonce v mých očích je to i nejpovedenější model této španělské automobilky. Nepatřím k lidem, kteří mají rádi tuctovky. Navíc se mi Exeo líbí víc, než původní Audi A4.
Se tak matně snažím vybavit, jestli jsem ho vůbec někdy viděl naživo 😀
Ja jedno mam a je to super auto 🙂
Exeo jsem měl jednu dobu jako služební auto. Jezdil jsem s ním na školení v rámci autorizovaného servisu. Ačkoliv jsem fakt velkej fanda Audin, běžnou A4 B7 bych si dobrovolně nekoupil. Jezdí jich opravdu moc a většina z nich je bez výbavy. Řekněme si to narovinu. Exeo je totožné auto, které není tak okoukane a z Audi A4 si vzalo to nejlepší. V konečném důsledku tohle udělá opravdu hodně…
Tak tady absolutně nesouhlasím. Jednak si vybírat auto na základě toho, kolik takových modelů denně potkám v provozu, je absurdní. To by pak pro mě byl svatým grálem Val Satis, Lancia Thema a podobné prudce invenční a neobvyklé zpraseniny. Takový Passat, dvojková Ovce po FL či trojková před FL jsou všechno auta, kterých denně potkáte milion, přesto mi vůbec nepřipadají na to konto méně hezké. Od téhle pokřivené logiky se při hodnocení estetiky dokážu oprostit. Exeo je, jak jste sám podotkl, nejpovedenějším Seatem vůbec a má to jen jeden jediný důvod. Je to převlečené Audi. A když už si mám vybrat mezi dvěma skoro stejnými vozy, tak VŽDYCKY dám přednost originálu, než atrapě. Tím spíš, že originál má čtyři kruhy na kapotě, kdežto Seat je oproti Audi totálně podružná automobilka. A ne, Exeo zepředu ani zezadu není hezčí než A4ka. Naopak.
Myslím si, že vzhled samotného auta je hodně subjektivní záležitost. Jsem fanoušek Audi, ale pokud bych si měl vybrat mezi Exeem a A4, zvolím Exeo. Už jenom z toho důvodu, že je to prakticky totožné auto s vychytanější a spolehlivější technikou. To, že jich u nás moc není beru jako další plus. Jsem jeden z těch, kteří rádi jezdí něčím neobvyklým. Audi A4 ať už B6 nebo B7 je na našem trhu celkem běžný vůz. Zkrátka nemám rád tuctovky…
To jen opakujete, co jste už jednou řekl. Tuctovka je u nás i BMW E46, Mercedes C classe, Audi A6…pořád jsou to ale auta o parník věhlasnější, kvalitnější a prestižnější než kdy bylo Exeo. A že si je za pár babek v děsném stavu a s gigantickým nájezdem pořizuje každý druhů spoluobčan…není problém těch to aut. Seat je prostě Seat, spodek potravního řetězce, Audi ( i kdyby to byla A2) jeho vrchol. Spolehlivější technikou? To jste vzal kde? Já mám osobně A4 B6, atmosférický šestiválec 2,4 a nevyměnil bych ji za žádnou B7, natož Exeo. Takhle spolehlivý a kultivovaný motor Vám prostě dnes nenabídne ani samotná Audi natož proboha Seat. Měl Exeo vůbec v nabídce šestiválec? Myslím, že ne. Tak o čem se tu vůbec bavíme? Vůbec nevíte, o čem je řeč. To, že si vypůjčil linie A4ky nemění nic na tom, že je Seat je tuctovka, kdežto A4 prémiové auto střední třídy. A četnost těch aut na jejich odlišném statutu nic nezmění, naopak je důkazem jejich kvality a popularity.
V rámci koncernových mantinelů si seat vybral to nejlepší. Podelně umístěný motor je na komfort hluku lepší. Pěkný článek. Exeo potkávam omezeně, ale precizně popsaná technika a výbava nikdy jsem vlastně nepřemýšlel co skrývá
Tohle byl vlastně jediný Seat, který měl ambice stát se premiovkou. Je fakt, že na to šel chytře. V rámci koncernu zvolil techniku Audi a kdyby si s tím trochu vyhráli, mohla to být zajímavá konkurence pro A4ku.
Ambice stát se prémiovkou? Další nesmysl. Model se nemůže stát prémiovkou, pokud jí není ve své podstatě značka výrobce. A prodeje to jasně potvrdily, navzdory faktu, že bylo Exeo mnohem levnější ne A4. Proč myslíte, že nikdo nekupoval Phaeton, ačkoliv dosahoval neskutečných kvalit? Přitom tomu autu stačilo dát místo VW do znaku čtyři kruhy.