Fascinace: Škoda Estelle Turbo quattro
Staré Škodovky z konce 80. let netřeba dlouho nikomu představovat. Aspoň ne u nás. Starší z nás se v nich učili řídit nebo je dokonce vlastnili. My mladší, jsme se minimálně jednou svezli na zadní sedačce. V Anglii se našel jeden dobrodruh, který se rozhodl svou starou plechovku drobet vylepšit. Pojďme se společně podívat na projekt z roku 2016.
Škoda Estelle…
Tohle kdysi bývala červená Škoda 130 L s interním označením 742. Ovšem v Anglii se tato Škodovka prodávala jako Škoda Estelle. Jde o malý čtyřdveřový sedan nižší střední třídy. Konkrétně tato Škoda 130 byla vyrobena v roce 1988. Pod zadní kapotou byl archaický benzínový čtyřválec s karburátorem o 1.3 litru (přesněji 1,289 ccm). Samozřejmě bez jakéhokoliv přeplňování. Motor disponoval výkonem o hodnotě 58 koní a kroutící moment dosahoval 94 Nm. Poháněná byla zadní náprava přes manuální pětistupňovou převodovku. Škoda 130 zvládla sprint na 100 km/h za nějakých 17 sekund a maximální rychlost byla někde kolem 150 km/h.
Unikátní kříženec…
Není divu, že tohle současnému majiteli prostě nestačilo. Během čajíčkování o páté přemýšlel, jak tuhle starou “pixlu” vylepšit. Bylo jasné, že s původním motorem toho moc udělat nejde. Chtělo to nějakého dárce, který by daroval větší a výkonnější motor. Po té, co náš Brit dobumbal svůj čajíček, dostal nápad. Na dvoře mu stálo ještě TTčko. Abych byl přesný, jedná se o Audi TT první generace. K velkému překvapení, tyto dva vozy jsou rozměrově podobné. Brit neváhal a započal stavbu.
Překvapivě povedený výsledek…
Upřímně z původní “Schade” toho moc nezbylo. Majtel rozřezal obě auta. Ve finále pak karoserii ze Škodovky napasoval na spodek TýTýny. Karoserie Škody se musela značně rozšířit a vyztužit aby šla navařit na podvozkovou část Audi. Zjednodušeně řečeno, TýTýna darovala podlahu, motor s převodovkou, obě nápravy a v podstatě celý interiér.
Po té, co se podařilo spasovat obě části karosérie dohromady. Přišlo na řadu kitování a lehké úpravy aby to nějak vypadalo. Nutno uznat, že výsledek je více než povedený. Konečně Škoda 130, která má opravdu koule. Nezbývá nic jiného, než autorovi složit velkou poklonu za odvahu.
Co je vlastně pod kapotou?
Motor se přestěhoval pod přední kapotu. Původní agregát nahradil legendární přeplňovaný čtyřválec 1.8T 20V o výkonu 225 koní a kroutící moment o hodnotě 280 Nm. Tuhle porci výkonu zpracovává manuální šestikvalt a posílá ho dál na všechna kola za pomoci mezinápravové spojky HALDEX. Docela by mě zajímalo jak se tahle “věc” umí hejbat. Nejvtipnější na tomhle je že v Británii i taková přestavba jde normálně přihlásit…
Specifikace:
🚘 – Škoda Estelle Turbo quattro
⛽ – 1.8T 20V
🚗 – 4×4 ( HALDEX ) / 6° Manuál
💪 – 165 kW, 280 Nm
⏳ – ???
🕛 – ???
Nejvíc mě fascinuje, co vše může být na značkách v jiných zemích a u nás kolikrát tolik povyku po nic..
Jakože jo no… Typoš si prostě řekl že na TTčko nepasuje starou Škodovku a vesele jezdí. Tady by ti vzali i rodnej list.
Paradox naší země.. štvanice na automobilové nadšence, kteří sice svá auta upravují, ale mají je v 90% v lepším stavu, než běžná auta ostatních ridičů.
Nejhorší na tom je, že bude hůř…
Takový krásný stroj u nás být nemůže protože by se dementi s Besipu a olizovači prdeli s PČR posrali doslova jak není škoda s názvem na začátku s K a koncem na q tak ti je velice proti módě tohle by se jmenovalo škola koštáq jak je znám a ty vylízane mozky hned techničák pryč přece nebudeš mít něco co nemá každý druhý jouda a musí všechno vypadat stejně.
Nemluvě o tom, že tohle bude o mnoho bezpečnější než původní Škoda 130, která to byla na samém začátku 😀
Hodne pekna stavba. Asi nejlepsi stara skodovka co jsem kdy videl.
Mám to stejně 🫡