Škoda Fabia RS: Vstupenka do světa Hot-Hatchů?
Škoda Fabia RS chtě nechtě patří mezi ikonické modely moderní historie automobilky. Jedná se o jeden z nejpopulárnějších modelů značky. První generace tohoto sportovněji střiženého vozu přišla v roce 2003. Když Fabia RS spatřila světlo světa, tak se postarala o pořádný rozruch. Dost keců, pojďme si jí představit blíže.
Nenápadnost jako priorita…
Škoda Fabia RS má být sportovně střiženým vozem, jenže ona to moc nedává najevo. Na první pohled si jí můžete splést s běžnou Fabií. Změny oproti obyčejnému provedení jsou velmi minimální. Vrcholné RS má jiné, agresivně tvarované nárazníky, jinou masku chladiče s logem RS a vzadu pak najdeme decentní spoiler v podobě prodloužené stříšky. Mimo jiné RS ve standardu obouvá šestnácti palcová kola SPIDER. Stejné disky, jenom o palec větší průměr obouvala Octavia RS.
Uvnitř se toho moc nezměnilo. Objevilo se tu jenom pár takových doplňků. Nechybí zde sportovní sedadla s emblémem RS nebo tříramenný kožený volant. Lehkou úpravou prošla grafika přístrojové desky. Co se týká nějaké výbavy, tak se tu objevily věci jako vyhřívané sedačky, palubní počítač, xenony nebo třeba automatická klimatizace.
Naftový HOT-HATCH???
Když Škodovka ohlásila, že bude vyrábět sportovně střiženou verzi Fábie, mnozí jásali. Jenže pak automobilka dodala, že půjde o naftovou motorizaci. Spousta z nás si tehdy klepala na čelo. Sportovní auto přece nemůže mít naftový motor… Nebo jo? Škoda Fabia RS má pod svou kapotou legendární motorizaci – 1.9 TDI. Konkrétně se jedná o TDIčko se vstřikováním Pumpa – Tryska. Nebo chcete-li PéDéčko. Naftový přeplňovaný čtyřválec nabízí výkon 130 koní a 310 Nm kroutícího momentu. Poháněná jsou primárně kola přední nápravy za pomoci manuálního šestikvaltu. Z nuly na stovku se Fabča dostane za 9,6 sekund a zastaví se při dosáhnutí 204 km/h. Což na Fabii je více než úctyhodné.
Škoda Fabia RS první generace dostala sportovně naladěný podvozek. Pod tímto si představte tužší nastavení podvozku a pružin. S tím přišla i nižší světlá výška podvozku. Oproti sériovému podvozku je RS o 15 mm blíže k asfaltu. Tím veškerá sportovnost končí. V legendárním TOP GEARu Fabia RS změřila síly s MINI Cooperem S. V závodě na jedno kolo s přehledem vyhrála naftová Fabia… Což tenkrát způsobilo velký poprask.
Po letech…
Vzhledem k tomu, že Škodovka zvolila naftovou motorizaci pro nejsilnější Fabii, stala se prodejním hitem. Bohužel drtivá většina produkce se dostala do spárů tunerů a všemožných kutilů. Hezká a sériová Fabia RS má dneska cenu zlata a najít takový kus je opravdu těžké. V určitých ohledech Škoda Fabia RS dává smysl. Pro někoho to může být dobrá vstupenka do sportovně střižených hatchbacků. Nebo pro někoho, kdo hledá svižnější auto s nízkou spotřebou.
Schválně, jak vnímáte Fabii RS vy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti a názory v komentářích!
Specifikace:
🚘 – Škoda Fabia I RS
⛽️ – 1.9 TDI PD
🚗 – Pohon předních kol, 6° Manuál
💪 – 96 kW, 310 Nm
⏳️ – 9,6s 100 km/h
🕛 – Max. 204 km/h
Komentáře