Recenze: Ford Focus ST (mk3)

Režim čtení

Ford Focus třetí generace je v našich končinách celkem oblíbené auto. Třetí Focus se začal vyrábět v roce 2011 a vydržel ve výrobě až do roku 2018. Stejně jako u předchozích generací se zde objevila i sportovní alternativa v podobě ST a na vrcholu nabídky byl Focus RS s pohonem všech kol. O běžném Focusu a verzi RS toho bylo napsáno a natočeno spousta. Ovšem o STčku toho moc nenajdete. Jaký vlastně Ford Focus ST mk3 je? Pojďme to společně zjistit.

Sports Technology…

Mnou testovaný kousek pochází z úplného konce výroby. Konkrétně z roku2018. Jde o model po modernizaci. Na první pohled bych ani neřekl, že přede mnou stojí sportovní verze Focusu. Až na pár věcí působí dost civilizovaně. Je tu agresivněji tvarovaný nárazník s většími mřížkami. Maska chladiče a mřížky v nárazníku jsou v černém lesklém lakování. Je tu velký červený emblém ST, ale toho si na první pohled nevšimnete. Přední světla mají bixenony a LED denní svícení.

Testovaný kousek je obut do černých osmnácti-palcových papučí s ikonickým Forďáckým vzhledem. Součástí sportovního bodykitu jsou nástavce prahů, specificky tvarovaná koncovka výfuku a spoiler na pátých dveřích. Musím se přiznat, že STčko v této modré barvě v kombinaci s černými doplňky vypadá fakt dobře. Asi jediná věc, která jinak povedený vzhled kazí, jsou zvláštně tvarovaná zrcátka. Jsou až nepřirozeně mohutná.

Interiér…

Přebírám malinkatý klíček od auta, otvírám dveře a usedám do polokožených sportovních sedadel od firmyRECARO. Hned po usednutí zjišťuji, že sedačky jsou nekompromisní. Moje pupkatá tělesná schránka se do nich vejde jen tak tak. Před sebou mám zvláštně tvarovaný kožený tříramenný multifunkční volant. Vypadá zvláštně, ale padne dobře do rukou. Za ním je specificky řešenákaplička přístrojů s palubním počítačem. Nicméně je to celkem přehledné. Uprostřed palubní desky najdeme tři malé ukazatele s údaji o teplotě oleje, tlaku turbodmychadla a tlaku motorového oleje. Tohle je fajn mít na očích. Středobod celého interiéru je rádio s navigací umístěné uprostřed palubky. Po stranách obrazovky jsou obrovské výdechy vzduchotechniky. Ostatně stejně jako celý interiér i tohle působí dost futuristicky.Ovšem naživo je to o něco lepší. V interiéru se cítím poměrně dobře. Trochu mě mrzí ta záplava levnějších plastů, ale je pravda, že na interiér Ford nikdy moc nebyl.

Výbava, praktičnost…

Jenom v rychlosti spolu projdeme výbavu testovaného kusu. Mám tu tak nějak všechno, co člověk k běžnému životu potřebuje. Od tempomatu, přes vyhřívání sedadel, dvouzónovou klimatizaci, dešťový senzor až po hudební systém SONY. Ještě na závěr dodám, že Ford Focus ST mk3 v provedení hatchbacknabízí zavazadlový prostor o objemu 363 litrů. Ale dost keců o výbavě a praktičnosti. O tomhle ST nikdy nebylo… Pojďme k tomu nejdůležitějšímu!

EcoBoost!

Pod kapotou mnou zkoušeného Focusu ST najdeme přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů. Forďácký EcoBoostnabízí 250 koní a 360 Nm kroutícího momentu. Tohle všechno putuje na kola přední nápravy za asistence šestistupňového fofrklacku. Ford Focus ST třetí generace zvládne stovku pod sedm sekunda maximální rychlost je těsně pod hranicí 250 km/h. Tohle zní hodně slibně! Pojďme se projet.

Jaký vlastně je?

Probouzím k životu nadopovaný čtyřhrnek, řadím jedničku a pomalu vyrážím na cestu. Hned během první chvilky si všímám, že STčko je poměrně tvrdé. Sportovní podvozek mou páteř příliš nešetří a něco mi říká, že bych měl opustit městskou džungli a jet někam, kde jsou hezké okresky. Opouštím město, jedu po mojí oblíbené okresní cestě a nikdo další tu není. Zkouším trochu přidat a zlehka okusit, co Ford Focus ST umí. Projel jsem svižně první sérii zákrut a začínám se usmívat!

Tohle by mohla být zábava! Pokračujeme… Ford Focus ST miluje zatáčky a vrhá se do nich jedna radost. Řízení je velice přesné a hodně upovídané. Víte, co dělají kola. Dostává se k vám spousta informací a začíná vás to bavit. Brzdy jsou také skvělé. Nejsou přehnaně přecitlivělé, takže se dají krásně dávkovat podle potřeby. Zvládnou toho celkem dost, než jim začne být horko. Podvozek je kapitola sama o sobě. Je až pozoruhodné, co všechno vám dovolí. Než dorazíte na limit podvozku, tak vás zastaví limit pneumatik. Nestačím se divit, tohle jsem opravdu nečekal. Jo a pokud máte koule z titanu, tak Focus umí jet celkem slušně i bokem!!!

Věděl jsem, že Ford umí udělat skvělý podvozek, ale tohle? Třešničkou na dortu je samotný motor s převodovkou. Motor má dostatek sil a nebojí se vyššího pásma otáček. Spíš bych řekl, žemiluje otáčky. Po přidání plynu jde velmi ochotně do otáček a umí Focuse ST moc hezky rozhýbat. Řadící páka má velmi přesné dráhy a kvalty tam padají jedna radost. STčko se nebojí ani dynamičtější jízdy po dálnici, velmi ochotně se dere vpřed i ve vyšších rychlostech. Když někoho potřebujete rychle předjet, stačí podřadit a Ford Focus ST s radostí vypálí vpřed. Není tu prakticky žádná turbodíra. Tudíž nehrozí nejaké zadejchání… Fakt klobouk dolů. Tohle patří mezi nejlepší sportovně orientované předokolky, které jsem zatím řídil.

Jak je na tom spotřeba?

Když se rozhodnete jet pilu a užívat si skvělý podvozek a 250 koní, počítejte s 13ti možná i 14 litry na 100 km. Pokud pojedete delší trasu v klidném tempu, dostanete se i pod 10L/100km. Dost záleží na vašem stylu jízdy. Bohužel palivová nádrž má objem pouhých55 litrů,což není zrovna moc. Takže počítejte s tím, že poznáte všechny pumpařky ve svém okolí. Průměrný dojezd na plnou nádrž je někde kolem 400 km. Moje průměrná spotřeba paliva byla 12,2L/100 km.

Závěr…

Třetí generace Fordu Focus ST mě mile překvapila. Po exteriérové stránce je to hodně povedené auto. Uvnitřsi člověk musí chvilku “zvykat” na futuristický styl interiéru. Je to něco jiného, než nabídne konkurence. Sem tam něco vrzne, ale není to nic strašného. Někteří konkurenti jsou na tom mnohem hůř. Na rovinu, sedadla jsou hodně přísná. Jsou dělaná pro menší postavy a dost blbě se z nich leze ven… Osobně bych ocenil méně laciného plastu uvnitř vozu, ale to už je takový detail. Pokud rádi řídíte a rádi se svezete po okreskách,Focus ST mk3 je auto pro vás. S tím autem se dá jet nesmyslně. V zatáčkách to funguje opravdu hodně dobře. Sportovní podvozek vás nenechá dlouho v klidu. Na denní používání mi přijde až moc tvrdý, ale zase u vás to může být jinak. Každý máme jiné preference.

Dvoulitr Ecoboost s Focusem moc hezky cvičí. Sice si rád trochu přihne, ale odmění vás svým výkonem a ochotou podržet při svižnějším průjezdu zatáčkou. Výkonu je víc než dost a je to krásně sladěné s převodovkou. Závěrem bych chtěl poděkovat majiteli za projevenou důvěru a zároveň mu popřát hodně šťastných kilometrů!

HODNOCENÍ: 4.6/5.0

1) Skvělé jízdní vlastnosti.
2) Povedený motor.
3) Velmi zábavná hračka na okresky.
4) Celkem raritní zboží na našich silnicích.
5) Atraktivní vzhled.

1) Spousta laciného plastu v interiéru.
2) Přední sedadla jsou pro hubeňoury!
3) Na denní ježdění je to fakt moc tvrdý.
4) Zasloužil by vetší objem nádrže.
5) Nejsou zde plynové vzpěry pro přední kapotu.

Specifikace:

🚘 – Ford Focus ST mk3
⛽️ – 2.0T R4
🚗 – Pohon předních kol, 6°Manuál
💪 – 184 kW, 360 Nm
⏳️ – 6,5s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 248 km/h.

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod