Recenze: Ford F150 Lariat
Ford F150 patří mezi nejprodávanější pick-upy na světě. Jde o americký “truck” s velmi dlouhou historií. První generace byla světu představena už v roce 1948. Za tu dobu vzniklo celkem čtrnáct generací.Nedávno jsem dostal nabídku, že bych si jednu F150ku mohl vyzkoušet. Jde o dvanáctou generaci ve výbavě LARIAT. Doposud jsem nic takového neřídil, tak pojďme na to…
Dvanáctá generace…
Před sebou mám bílý Ford F150 z roku 2012. Jedná se o dvanáctou generaci tohoto modelu. Nutno říct, že naživo působí opravdu impozantně. Když jsem F150ku viděl poprvé, byl jsem překvapený z rozměrů samotného pick-upu. Nevím jestli to lze vyjádřit písmeny, ale to auto je fakt obří! Moje Audi A6vedle F150 působí jako dětský kočárek… Ve zkratce. Na délku měří šest metrů a dvacet centimetrů, šířka je lehce přes dva metry a výška je taktéž kolem dvou metrů. Světlá výška byla lehce upravená, lidově řečeno. Pod auto se dá krásně lehnout a udělat výměnu oleje a filtru bez pomoci zvedáku.
Je obří…
Musím se přiznat, tahle hranatá haraburda se mi líbí i po vzhledové stránce. Jak se to říká, v jednoduchosti je krása. Čumáku dominuje obrovská maska chladiče s nápisem Ford a pozičními světly. Po stranách jsou adekvátně velké halogenové světlomety. Pak tu máme nekonečnou kapotu, má snad kilometr. A to čelní sklo? Něco takového jsem naposledy viděl v autobusech veřejné dopravy… Je to masakr.
Boční profil je také impozantní. Mnou testovaný kousek je v provedení SUPERCREW LONG BED, neboli kabina s dvěma páry dveří a dlouhou korbou. Náš Ford F150 je obut do osmnácti palcových papučí o rozměru 275/65 R18. Prostor mezi koly vyplňují takzvané nášlapy, které usnadňují nastupování a do vozu. Nápis 4×4 vzadu u světlometů napovídá, že tohle není úplně běžná F150ka.
Zadní část vozu se také nese v jednoduchém duchu, jsou tu dva obří světlomety, obrovské oválné logo Fordu na víku a dva menší couvací světlomety. Nic víc tu není… Víko korby má v sobě schovaný schůdek a madlo, které pomáhá k lehčímu nastupování na korbu.
Interiér…
Po otevření dveří mě přivítal velmi prostorný interiér. Americká auta do jisté doby, měla interiéry takové všelijaké. Nikdy se mi moc nelíbily. U našeho testovaného Fordu F150 tomu tak není, interiér působí velmi příjemně. Šedočerný interiér opticky rozbíjí dřevěné obložení. Bohužel nejde o pravé dřevo, ale u tohoto auta mi to nevadí. Sedadla jsou kožená a elektricky nastavitelná. Mají funkci výhřevu i odvětrávání. Z výbavy se hodí zmínit věci typu automatická klimatizace, rádio s cd měničem, multifunkční volant, palubní počítač a nepřeberné množství elektrických zásuvek. Úložný prostor je kapitola sama pro sebe. Tolik místa pro uložení všemožných věcí je tu nespočet. Pod loketní opěrkou je obrovská ďoura, ve které by se ztratilo i malé dítě… To byl samozřejmě vtip, ale opravdu je to sakra velká přihrádka!
Druhá řada sedadel nabídne také spoustu místa. Bez problémů si sednu sám za sebe. Zadní lavice se dá sklopit a tím vznikne další zavazadlový prostor. Nestačím se divit, kolik je tu volného místa. Při focení interiéru jsem mohl chodit po interiéru téměř ve vzpřímené poloze. Materiály jsou příjemné na dotek, což mě mile překvapilo. Ford F150 je primárně pracovní nástroj, čekal bych tvrdé a nevzhledné plasty napříč celým interiérem.
Pod kapotou…
Otvírám dveře u řidiče, nastupuji na stupínek a snažím se dostat za volant Fordu F150. První nastupování bylo celkem krkolomné, chce to cvik. Nicméně dostal jsem svou pupkatou tělesnou schránku na sedadlo řidiče. Před sebou mám obrovské kožené kormidlo s tlačítky. Volant je elektricky nastavitelný. Stejně tak jako pedálové ústrojí. Prakticky během chvilky jsem si nastavil komfortní pozici pro řízení. Sešlapuji brzdový pedál, otáčím klíčkem v zapalování a probouzím k životu atmosférický osmiválec o objemu pěti litrů. Motor nabízí výkon 360 koní a krouťák 515 Nm. Agregát má původ v Mustangu jen tak mimochodem. Osmihrnku asistuje šestistupňová automatická převodovka. Poháněná jsou primárně kola zadní nápravy. V případě potřeby lze zapnout pohon přední nápravy.
Řídím americký sen…
Jak se Ford F150 z roku 2012 chová na silnici? Do poslední chvíle jsem nevěděl, co mám od takového auta čekat. Ve finále jsem byl hrozně mile překvapený. F150ka je příjemná, civilizovaná a při běžné jízdě se chová jako běžný osobák. Nebudu vám lhát, chvilku jsem měl obavy z rozměrů. Během prvních kilometrů zjišťuji, že to není tak hrozné. Ba naopak. S autem se dobře manévruje. Ani kruhové objezdy nejsou problém. Jak sedím vysoko, tak mám i dobrý výhled z auta. Samotné řízení je nastavené hodně do příjemna. Řízení je sice lehce přeposilované, ale tady vám to nevadí. Při poklidné jízdě je Ford F150 velmi příjemným společníkem, překvapilo mě jaké je v autě ticho. Dokonce i samotný podvozek je celkem komfortní. Jízda je plavná, trochu houpavá, ale příjemná. O motoru většinu času ani nevíte. Automat se snaží držet otáčky co nejníže.
Občas mi přišlo, že automat svým chováním motor lehce dusí. Dá se manuálně nastavit, aby automat řadil jen do určitého stupně. Ve městě jsem mu navolil aby řadil maximálně do trojky. Převodovka pak řadí úplně jinak. Pokud potřebujetevýkon a chcete někde zrychlit, stačí z boku voliče automatu zmáčknout plus a takzvaně si“odemknout” zbývající stupně. Strašně fajn věc… Když už jsme u toho. Zkusím osmiválec ve Fordu F150 trochu potrápit. Papírově tu máte “jen” 360 koní a 515 Nm. To, jakým stylem Ford F150 přenáší svou sílu na kola je úctyhodné. Jednu chvíli jsem si říkal, že tu mám víc než 360 koní.
Jedu po dálnici. Sešlapuji plynový pedál na podlahu. Automat podřazuje ze šestky na dvojku a F150 se dere mamutí silou vpřed. Navzdory pohotovostní hmotnosti 2500 kg se Ford F150 hýbe opravdu hezky. Maximální rychlost je elektricky omezena na 160 km/h. Jen pro zajímavost sprint z nuly na stovku zabere necelých sedm sekund.
Výlet mimo asfalt…
Vytáhl jsem Ford F150 mimo asfalt, zajímá mě jak si poradí mimo zpevněné cesty. Říká se, že tyhle pick-upy jsou velmi schopné i v terénu. Rozhodl jsem se navštívit jedno vyhlídkové místo za Plzní. F150ka si vede velmi dobře i mimo asfalt. Většinu času jsem zvládl jet v režimu jedné poháněné nápravy. Když jsem si jednou blbě najel do zatáčky a zůstal jsem jedním kolem v rigolu. Stačilo vyřadit do neutrálu, zapnout pohon všech kol a zase zařadit D. Stačilo položit váhu boty na plyn a Ford se sám vyhrabal na cestu, zkoušel jsem ho vzít i na horší cestu plnou vyjetých kolejí zasypaných sněhem a ledem. Opět úplně v pohodě. V autě navíc bylo příjemné ticho. Jel jsem po slušném tankodromu a nikde nic nezavrzalo…Klobouk dolů.
Jak je na tom spotřeba?
Ještě než začneme rozebírat spotřebu, musím vám prozradit jednu věc. Tenhle Ford F150 nespaluje jen benzín. Je tu i systém LPG. Díky němu je celková spotřeba nižší.Nicméně objem benzínové nádrže činí 130 litrůa LPG90 litrů!Můj průměr se pohyboval okolo 18.8L/100 km v kombinovaném cyklu. Nejsem fanoušek LPG, ale majitel mi prozradil, že je schopen v běžném provozu ujet cirka 1000 km na obě nádrže (benzín + LPG) a to mi přijde hodně fajn.
Závěr…
Ford F150 na mě udělal obrovský dojem. Zpočátku jsem nevěděl, co od takového auta čekat. Nikdy jsem nic takového neřídil. Auto si na nic nehraje. Buď jej máte rádi nebo ne. Pracovní nástroj jménem F150 nabídne širokou škálu schopností. Umí být příjemně komfortní. Uvnitř kabiny je ticho, můžete si bez problémů povídat se zbytkem osádky i ve vyšších rychlostech. S autem se skvěle manévruje i přes jeho rozměry. Pokud máte dost peněz na provoz, tak Ford F150 je skvělý parťák pro každý den. Nebojí se terénu a dokáže být neuvěřitelně praktický. Jediné, co mi trochu vadí je to krkolomné nastupování.
Dalším mínusem může být také servis. Respektive to, že není moc lidí, kteří by zvládli něco takového servisovat. Díly se dají sehnat i u nás popřípadě existuje několik e-shopů, které vám zboží dodají přímo z USA. Někomu mohou překážet rozměry, ale s tím člověk musí počítat když si kupuje pravý americký pick-up. Po zkušenosti s Fordem F150 jsem velmi mile překvapen. F150ka se mi dostala pod kůži.
Děkuji majiteli za projevenou důvěru a za splnění klukovského snu!
Hodnocení 4.7/5.0
1) Charakter, buď jej máte rádi a nebo ne.
2) Neskutečně příjemné na řízení.
3) Široká škála použitelnosti.
4) Bohatá výbava.
5) Povedený atmosférický osmiválec.
6) Příjemný a prostorný interiér.
7) Tažné zařízení na 4.4 tuny!!!
1) Nastupování k řidiči chce cvik.
2) Málokdo to umí servisovat.
3) Tu a tam se objeví koroze.
4) Automat v běžném režimu podtáčí motor.
5) Papírování ohledně dovozu z USA je peklo.
6) Parkování na sídlišti je zlej sen.
Specifikace:
🚘 – Ford F150 Lariat ´12
⛽️ – 5.0 V8 “Coyote”
🚗 – 6° Automat, 4×4
💪 – 268 kW, 515 Nm
⏳️ – 6,8s 100 km/h
🕛 – Max. 160 km/h (el. omezeno)
Sem tam mám také chvilky kdy si říkám, že by bylo fajn mít takového pracanta doma 😀 třeba se jednou hecnu a něco takového pořídím 😀
Mohu jenom doporučit, tohle auto je strašně návyková věc 👌😂
No já spíš pokukoval po Pathfinderu, ale nevím jestli tyhle auta jsou pro mě.. s mojí výškou bych v nich potřeboval mapu abych našel cestu k volantu 😀
Pathfinder je oproti tomuhle prcek… Vzadu není moc místa pro cestující vzadu. Já měl problém pochopit postup při nastupování za volant, není to tak jednoduché a to mám 185 cm 🫡😂