Ford GT90 (1995) a jeho příběh
V lednu roku 1995 představila automobilka Ford na autosalonu v Detroitu nový koncept, který měl do kapsy hravě strčit i tehdejší legendu Bugatti EB110. Ford GT90.
Tento tajný projekt vznikal pouhého půl roku pod taktovkou týmu SVT (Special Vehicle Team) v čele s Johnem Colettim a stál 3mil. dolarů. Ford GT90 je sice bizarně vypadající vůz, svým potencionálním výkonem byl ale dechberoucí. Ti z Vás, kteří v 90. letech vyrůstali na automobilových hrách si jej mohou pamatovat například ze hry Gran Turismo 2. Už tam byl představen jako brutální super-auto s širokou zádí. Papírově udávané výkonové hodnoty vypadaly famózně. Těžce uvěřitelných 730 koní (537kW) při 6600 ot./min. znělo dokonce tak dobře, že už se pomalu uvažovalo o tom, že GT90 bude schopno sesadit z trůnu tehdejší nejrychlejší vůz planety – McLaren F1. Byl zde předpoklad, že tyto výkonové parametry budou stačit na dosažení rychlosti 378km/hod. a vůz bude schopen dokonce na 1/4 míle vyvinout rychlost 225km/hod. Bohužel na souboj GT90 s dalšími velikány mimo obrazovky herních konzolí nedošlo.
Motorizace
Srdcem Fordu GT90 je motor V12 s ventilovým rozvodem DOHC. Motor se skládal z dvou lehce ořezaných motorů V8 od Lincolnu (u každého na jeho kraji chyběly 2 válce). Dvě řady válců svírají přesně úhel 90° a hodnota vrtání je 90,2mm a zdvih poté 77,3mm. Přeplňování motoru zajišťuje čtveřice turbodmychadel Garret AiResearch T2. Díky přeplňování čtyřmi turbodmychadly bylo jasné, že potencionální výkon 730 koní nemusí být nutně konečný. Hovořilo se tehdy o výkonu až 900 koní a také s tím spojené potřebě osadit okolí výfukové soustavy keramikou, aby nedocházelo k tavení částí karoserie.
Podvozek
Mnoho podvozkových částí bylo údajně převzato ze supersportovního Jaguaru XJ220. V časech vývoje GT90 byl totiž Ford rovněž majitelem automobilek Jaguar a Aston Martin. Zavěšení kol bylo řešeno dvojitými lichoběžníky, brzdový systém pak vzduchem chlazenými kotoučovými brzdami. Kroutící moment 895Nm při 4750 ot./min. přenášela na zadní kola pětistupňová manuální převodovka z Jaguaru. Zrychlení 0-100km/h měl GT90 koncept zvládat za 3,1 sekundy a sprint na čtvrt míle za dnes stále pěkných 10,9 sekundy. Aby bylo možné z důvodu ztráty trakce tento výkon přenášet co nejefektivněji na vozovku, byly rozměry zadních pneu 355/30. Pořádné balóny, že?
Karoserie
Karoserie Fordu GT90 byla kvůli dosažení co nejnižší možné hmotnosti vyrobena ze směsice vrstveného hliníku a karbonových vláken. Ve finále tento koncept na váze ukazoval celkovou hmotnost 1451kg. Vezmeme-li v potaz jeho monstrózní motor, jedná se o velmi slušnou hodnotu. Rozměrově měl vůz 4470mm na délku, 1963mm na šířku a 1140mm na výšku. Na voze jsou na první pohled patrné ostře řezané extravagantní rysy, které měly ukazovat nový designérský směr a filozofii modrého oválu pojmenovaného New Edge. Tento nový směr dal vzniknout taktéž prvnímu modelu Ford Ka, Ford Focus, Ford Cougar a dalším. Na autě je taktéž do očí bijící trojúhelníkový tvar výfuků, který je považován za hlavní poznávací znak tohoto konceptu. Trojúhelníkové tvary jsou viditelně zakomponované i ve zbylých částech karoserie, jako např. zadní světla nebo mohutné nasávací otvory vedle motoru na obou bocích vozu.
Mnoho povyku pro nic..
Bohužel navzdory povyku a velkému očekávání model GT90 se nikdy nestal součástí sériové výroby. Z plánovaných 100 kusů byl vyroben pouhopouhý jeden jediný. Model GT90 měl být nástupcem nedosažitelného legendárního Fordu GT40. Na plnohodnotného nástupce GT40 jsme si museli počkat až do roku 2004, kdy spatřil světlo světa Ford GT. I přestože se tento koncept stal pro mnohé fanoušky Fordu zklamáním, přikládáme mu značný podíl na směru, jakým se automobilka Ford v dnešní době ubírá.
Níže se můžete podívat na fotky tehdejší možné legendy, která vlastně stihla zaniknout ještě před svým zrodem..
Komentáře