Fascinace: Toyota Century V12

Režim čtení

Málokdo ví, že Toyota má ve svém portfoliu limuzínu. A ne jednu! Superluxusní Toyota Century je samotným vrcholem nabídky této automobilky. Bohužel v Evropě se tenhle model nedá koupit. U nás si musíte vystačit s Toyotou Camry. Model Century vznikl na počest oslavy 100. výročí od narození Sakichi Toyody, zakladatele této slavné automobilky.

Toyota Century byla představena v roce 1967 a doposud vznikly jen tři generace. Mimochodem tenhle vůz využívá i japonská císařská rodina. Nejluxusnější Toyotu vyrábí malá skupinka vybraných lidí. Pojďme společně prozkoumat tu nejznámější a možná i nejzajímavější generaci. Tedy tu druhou vyrobenou.

Konzervativní vzhled…

Druhá generace nejluxusnější Toyoty přišla v roce 1997. Vyráběla se takřka bez větších změn až do roku 2017, kdy ji nahradila třetí generace. Na první pohled Century nepůsobí nějak opulentně ani nebudí respekt. Je hodně konzervativní a svůj charakter nedává tolik znát. Docela to chápu, tohle auto nemá přitahovat pozornost a ukazovat všem, že jste něco dokázali. Ještě taková zajímavost. Přestože jde o Toyotu, tak Century nemá na sobě ani jedno jediné logo automobilky. Namísto toho je tu emblém fénixe. Ještě dodám, že vzájemné postavení A a C sloupků kopíruje tvar mýtické hory Fuji.

Toyota Century G50 měří na délku zhruba 5,2 metru. V případě prodloužené varianty je to 5,3 metru. Na šířku je to bezmála 1,9 metru a samotná výška vozidla je bez pár milimetrů 1,5 metru. Což Century řadí do té nejvyšší třídy. Jelikož jde o luxusní limuzínu, tak je tu kladen velký důraz na komfort. Stačí se podívat na kola a dojde vám to. Toyota Century je standardně obuta do krásných paprskových papučí o průměru šestnácti palců. Pneumatiky mají rozměr 225/60 R16, což se v téhle třídě moc nenosí. Konkurenční BMW 760i nebo Mercedes-Benz S-Classe měly minimálně o dva palce větší rozměr.

Interiér plný zajímavostí…

Toyota Century nabídne opravdu spoustu zajímavých vychytávek. Ostatně celý interiér je navržen trochu jinak než u konkurenčních limuzín z Evropy. O Century se říká, že je to takový japonský Rolls-Royce. První taková zajímavost je, že drtivá většina vyrobených kusů nemá kožený interiér. Kůže totiž při jakémkoliv pohybu těla vrže a to by mohlo narušit vaši klidovou zónu. Proto většina vyrobených Century má sedadla z pravé vlněné tkaniny.

Mimochodem… nestrádá zde ani řidič. Pracovní prostor pro řidiče se nese v duchu jednoduchosti. Šofér má před sebou kožený čtyřramenný volant. Za ním je digitální přístrojový štít. Na sloupku řízení je umístěný magnet, který zachytí svazek klíčů, aby za jízdy klíče nechrastily. Prakticky celý interiér včetně palubní desky zdobí pravé dřevo. Uprostřed palubky najdeme obrazovku rádia a navigace. Hned pod ní je pak ovládání tepelného komfortu. Všechna čtyři sedadla jsou elektricky nastavitelná. Mají možnost výhřevu i odvětrávání.

Druhá řada sedadel…

Toyota Century vznikla hlavně pro cestující vzadu. Sedadlo spolujezdce má sklopnou střední část opěradla. Po sklopení vznikne taková podnožka pro cestujícího vzadu. Něco takového měla i Škoda Superb první generace. Sedadlo za řidičem pak nabídne výklopný dřevěný stoleček. Pokud cestující vzadu touží po soukromí nebo si nepřeje být rušen slunečním svitem, jsou tu bavlněné elektricky ovládané záclonky. Nutno podotknout, že vypadají fantasticky!

Mezi další skvělé vychytávky patří velká obrazovka umístěná mezi předními sedadly. Ta umí přehrát video a nebo ji můžete využít ke sledovaní klasické televize. Máte k dispozici i vlastní ovladač s logem Century. Dále mají cestující vzadu k dispozici vlastní okruh klimatizace, přehrávač typu walkman s vlastními sluchátky nebo vstup pro mikrofon. Pro případ, že byste si chtěli zazpívat nějaké karaoke…

V loketní opěrce pak najdeme veškeré ovládání tepelného komfortu a sedadel. Sedadla se dají nastavit v deseti různých směrech. V Toyotě Century je zvykem jezdit bez bot. Proto je tu k dispozici nazouvák. V zavazadlovém prostoru pak najdeme kromě servisní sady i originální prachovku z pravého peří.

Co vlastně Century pohání?

Pod kapotou nejluxusnějšího japonského auta najdeme atmosférický dvanáctiválec o pětilitrovém objemu. Agregátu 1GZ-FE asistuje automatická převodovka. Do roku 2006 byl k dispozici čtyřstupňový automat. Po roce 2006 přišel automat s pěti rychlostními stupni. Co se týká výkonu, tak je tu 280 koní a 481Nm kroutícího momentu. Tohle všechno zpracuje automatická převodovka a posílá to na kola zadní nápravy. Sprint z klidu na stovku zabere takřka osm sekund a maximální rychlost je omezena na japonsky tradičních 180 km/h. Ještě doplním údaj o hmotnosti. Pohotovostní hmotnost činí 1990 kg.

Myslím, že každému došlo, že s Toyota Century nevznikla za účelem nějaké dynamiky. Kdyby někoho napadlo jezdit s něčím takovým svižně, tak mu to charakteristika podvozku rychle vysvětlí. Century má speciálně nastavený vzduchový podvozek. Jehož úkolem je posádku hýčkat, co nejvíce to jde. Možná proto se Toyotě Century přezdívá japonský Rolls-Royce.

Specifikace:

🚘 – Toyota Century G50
⛽️ – 5.0 V12 VVT-i 1GZ-FE

🕹 – 4° Automat / 5° Automat
🚗 – Pohon zadních kol

💪 – 206 kW, 481 NM
⌛️ – 7,6s 👉 100km/h
🕛 – Max. 180 km/h ( el. omezeno )

Toyota Century V12 ve videu…

Kdyby někoho zajímalo, jak se Century umí hýbat…

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod