Někdy jsou ty největší příběhy překvapivě prosté. Dívka potká chlapce, který jí místo květin nabídne jízdu do světa hluku, prachu a adrenalinu. Její otec vztahu nevěří a tak místo zákazů udělá něco nečekaného: koupí dceři závodní auto a řekne jí, ať se vydá na trať sama. A ona poslechne. Ne s obavou, ale s odhodláním. S rukama na volantu a očima upřenýma na horizont. Vstupuje do mužského světa, který se před ní nakonec skloní. Ta dívka se jmenovala Michèle Mouton. Do té doby nebyla ničím výjimečná – snad jen tím, že ve čtrnácti letech potají řídila otcův Citroën 2CV po klikatých silnicích Francouzské riviéry. Možná právě tam, v zatáčkách mezi mořem a horami, se v ní probudila vášeň pro rychlost.
Michèle Moutons Lancii Stratos
Když rodiče věří v rychlost
Michèle Mouton se narodila 23. června 1951 ve francouzském Grasse, městě na Azurovém pobřeží, které je známé svou historií v parfumerii. Její dětství bylo poměrně obyčejné, alespoň z hlediska rodinného života. Rodiče Michèle – Henriette a Jean Moutonovi nebyli nijak zvlášť spojeni s motorsportem, ale otec měl k automobilismu blízko. V tu dobu měl v garáži Citroën 2CV, což je automobil, který byl velmi populární a praktický. V roce 1966, když jí bylo 15 let, začala jezdit na motokárách, což byl její první krok do světa závodění. V té době ještě nemohla snít o tom, že se stane jednou z největších hvězd rally. Ale už tehdy se projevovala její odhodlanost, vášeň pro rychlost a touha po dobrodružství.
Mladá Michèle
Groupe Compétition Grasse
V roce 1973 vznikl Groupe Compétition Grasse – závodní tým a rodinný projekt založen jejím otcem Jeanem Moutonem. Cílem bylo podpořit kariéru Michèle v rally. S pomocí přátel a sousedů z jejich rodného města Grasse vytvořili amatérský, ale silně soudržný tým. Groupe Compétition Grasse byl klíčovým faktorem v začátcích její kariéry, když Michèle závodila s vozem Alpine A110, který jí otec koupil. Tento tým jí umožnil se poprvé postavit na startovní čáru velkých závodů, jako bylTour de Corse ve kterém obsadila 8. místo v ženské kategorii. I když tým nebyl profesionální, jeho význam pro Michèlin úspěch byl nezměrný, protože ji poskytl stabilní základ pro její budoucí úspěchy v motorsportu. V roce 1974, tedy už ve své druhé závodní sezóně, se Michèle stala francouzskouaevropskou šampionkou v ženské kategorii.
I když se tým Groupe Compétition Grasse po několika letech rozpadl, jeho význam v historii rally je nepopiratelný. Bylo to místo, kde Michèle začala formovat svou legendu a bez této počáteční podpory by její cesta za slávou v motorsportu byla mnohem těžší. Toto seskupení tak navždy zůstane symbolem odhodlání, víry v rodinu a síly podpory, která může přeměnit sen v realitu.
Michèle Mouton Alpine A110
Cesta k profesionálům
Rok 1975 byl zlomový. Francouzská ropná společnost Elf rozpoznala její talent a nabídla jí sponzorství, čímž Michèle konečně vstoupila do světa profesionálního rally. Zároveň přišla první z mnoha nabídek vyzkoušet okruhové závody. Jako součást čistě ženské posádky dovedla prototypMoynet LM75 k vítězství ve své třídě na 24 hodin Le Mans. Další velká změna v její kariéře přišla v roce 1977, kdy podepsala smlouvu s automobilkouFiat, aby závodila s jejich modelem 131 Abarth. S tímto vozem zvítězila na rallyTour de France.
Moynet LM75Fiat 131 Abarth
Po dokončení Tour de Corse s vozem Fiat 131 Abarth v roce 1980, přišly před následující Rally Monte Carlo špatné zprávy z Turína. Fiat mohl podpořit pouze pět vozů a pro Mouton už nezbylo místo. Musela si tedy půjčitLancii Stratos, kterou obvykle řídilBernard Darniche, jeden z jezdců Fiatu. Jak se později stalo pro Michèle typické, Darniche zuřil a byl přesvědčený, že mu „nějaká ženská“ zničí auto. Mouton však dojela na sedmém místě, jako nejlépe umístěná ze všech Lancií v závodě. Darniche si své poznámky nejspíš s hořkostí připomněl v září, kdy s Michèle bojoval o první místo, dokud nezničil svůj vůz Lancia Stratos přehřátím motoru.
Michèle s Lancii Stratos, Monte Carlo 1978
Do života vstoupilo Quattro
V roce 1981 zazvonil Michèle telefon a na druhém konci byl šéf továrního týmuAudi s nabídkou na příští sezónu – jezdit v jejich nové Audi Quattro. Tato 300 koňová čtyřkolka byla v rally naprostou revolucí. Něco, co dosud nikdo neviděl. Trvalo to rok a jednu další šovinistickou poznámku, než se z Michèle stala skutečná průkopnice. Po slovech legendárního rally jezdce Ariho Vatanena, který v roce 1981 prohlásil, že nikdy nemůže a ani neprohraje se ženou, Michèle odpověděla nejlepším možným způsobem – vítězstvím ve své první soutěžiWRC na Rally Sanremo. Stala se tak první ženou v historii, která vyhrála mistrovství světa v rally.
Následující rok byl pro Mouton velmi náročný. Během maratonského Rally Côte d’Ivoire se dozvěděla, že její otec zemřel. Přesto naplnila jeho poslední přání, závod odstartovala a dala do něj všechno. Nebýt nehody 600 km před cílem, mohla zvítězit, což by jí otevřelo cestu k titulu mistra světa. Nakonec se šampionem stalWalter Röhrl, který se stal prvním jezdcem WRC s dvěma tituly v řadě.
Michèle Mouton v Audi quattro, 1981 Rally Sanremo
Kráska a monstrum
Od roku 1983 seskupina B stala nejšílenější a nejlegendárnější kapitolou historie WRC. Uvolněná pravidla homologace přinesla extrémní výkony a bezprecedentní rychlost. Za volantem monstrózních vozů Audi Quattro byla Michèle jednou z mála, kdo dokázal tyto bestie ovládnout při šílených rychlostech mezi davy fanoušků. A vedla si v této konkurenci velmi dobře. Nešlo ale jen o rally. V roce 1984 vzala MoutonQuattro na Pikes Peak v Coloradu, kde ve své třídě zajela nejrychlejší čas. O rok později tam zvítězila celkově a ukončila nadvládu amerických prototypů s osmiválci.
Michèle Mouton v Audi Quattro, 1985 Pikes Peak
V roce 1986 našla Michèle místo v týmuPeugeot, kde řídila nový a ještě rychlejší Peugeot 205 T16. Tento malý francouzský vůz jí umožnil dobýt Německo, tedy alespoň německý rally šampionát. Díky šesti vítězstvím z osmi závodů se stala první ženou, která vyhrála významný rally titul.
Michèle Mouton a Peugeot 205 T16
Nakonec ale opět přišla zlomová chvíle na Tour de Corse. Po tragické nehoděHenriho Toivonena se Mouton rozhodla, že pokud skončí skupina B, skončí i její kariéra v rally. A jak víme, tak se také stalo. Nebyl to však úplný konec jejího vztahu k rally. Dnes je Michèle Mouton manažerkouFIA pro Mistrovství světa v rally (WRC) a dohlíží na svět, který sama kdysi dobyla a výkon, který dosud žádná jiná žena nezopakovala.
Michèle Mouton dnes
Stopa, která nezmizela
Michèle Mouton nebyla jen žena za volantem – byla bouří, která se přehnala světem rally a změnila ho navždy. V éře, kdy byly tratě plné mužů a předsudků se objevila s odvahou, kterou nikdo nečekal a s rychlostí, kterou nikdo nedokázal zastavit. Byla dcerou, která naplnila otcův sen a jezdkyní, která porazila mistry světa. Byla člověkem, který se postavil šovinistickým poznámkám slovy i za volantem.
Když se rozhodla odejít, nebylo to proto, že by jí chyběla síla nebo talent. Odešla, protože měla srdce. A když rally ztratilo svou duši po tragédii skupiny B, ona odešla s ní. Ale nikdy skutečně nezmizela. Dnes její hlas řídí bezpečnost, podporuje ženy, ukazuje mladým závodnicím, že jejich sen může být stejně velký a rychlý jako kterýkoliv jiný.
Michèle Mouton zůstává symbolem odvahy, elegance a síly. Nezapsala se jen do výsledkových listin, ale do srdcí lidí. A to je odkaz, který ani čas nesmaže.
Stal se zázrak! Audi oživilo 90 let starý koncept sportovního vozu. Pojďme se společně podívat na to, jak si tehdejší inženýři představovali sporťák. Pohodlně se…
Nejznámějším italským luxusním sedanem, respektive limuzínou, je bez pochyb Maserati Quattroporte. Jeho jméno se dá volně přeložit jako „čtyři dveře„. První Maserati s tímto jménem…
Hledám náhradu za svou manažerskou limuzínu. Nedávno jsem měl takovou slabší chvilku a přemýšlel jsem o tom, které auto by dokázalo nahradit mou Audi A6…
Jednoho dne, kdy jsme brouzdali Instagramem a hledali vhodný materiál ke psaní pro náš projekt, jsme narazili na jednu hezkou slečnu z Čech, která doslova…
První generace Audi A4 přišla v roce 1994. Jakožto nástupce legendárního a velmi oblíbeného modelu Audi 80. Tehdy šlo o velmi inovativní model s pokrokovou…
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Poznámka:
Tato akce také smaže zablokovaného člena ze seznamu Tvých přátel, pokud na něm je. O zablokování dostane informaci také admin tým DriveZone®.
Po potvrzení této akce prosím vyčkej pár minut, než se změny projeví.
Komentáře