Recenze: Ford Mustang IV (SN95)

Ford Mustang je jednou z největších ikon automobilového průmyslu. První generace se začala vyrábět v roce 1964 a od té doby vzniklo sedm generací. Naší redakcí projela čtvrtá generace, která se vyráběla v letech 1994 – 2004. Nadešel čas, prozradit vám, jaký tenhle Mustang vlastně je.

Tohle je Mustang?

Mustang čtvrté generace se začal vyrábět v roce 1994. O deset let později přišel nástupce v podobě páté generace. Čtyřka patří mezi nejméně oblíbené generace. Je to hlavně kvůli jeho vzhledu. Nevím, jak to máte vy, ale já mám tuhle generaci Mustangu nejraději. Je teda fakt, že když se řekne Mustang, tak se většině z nás nevybaví zrovna tenhle model. Můj testovaný kousek pochází z roku 1996. Jedná se o verzi před faceliftem v karosářském provedení coupé . Musím uznat, že tenhle model stárne s velkou elegancí.

Byl jsem překvapený z rozměrů samotného auta. Černé coupátko na živo působí velmi kompaktním dojmem. Samozřejmě klasické proporce amerického auta jsou zachovány. Jako je například dlouhatánská kapota nebo obří anténa trčící z blatníku. Na kapotu navazuje kabina ve tvaru kapky. Pak je tu relativně krátká záď s decentním spoilerem. Blatníky vyplňují originální tří paprskové disky o průměru patnácti palců. Když na Mustang nekoukám jako na celek, působí dost zvláštně. Je to takový exot v americkém kabátě.

Pojďme do interiéru…

Beru za kliku, otevírám bezrámové dveře a usedám za volant Fordu Mustang z roku 1996. Zde je nejvíce znát věk vozu. Interiér působí lehce zastarale, stejně jako většina amerických aut z tohoto období. Čtvrtý Mustang pochází z dob, kdy amíky ještě nezajímala kvalita zpracování nebo nějaké prémiové materiály. Dále je vhodné zmínit, že Ford Mustang byl do příchodu páté generace vnímán jako PONY CAR. Zjednodušeně řečeno, levný a jednoduše postavený sporťák. Nebo chcete-li sportovní vůz pro masy, ale zpátky do interiéru.

Sedadla mají látkové čalounění, trochu mi to připomíná semiš. Jsou relativně pohodlná. Řidičovo sedadlo se dá elektricky nastavit. Teda aspoň sedák. Sklon opěradla si musím nastavit manuálně. Před sebou mám velké kormidlo s ikonickým emblémem v jeho středu. Za ním jsou velmi jednoduché, za to dobře čitelné budíky. Mám prakticky přehled o všem podstatném. Kromě klasických budíků jako jsou tachometr, otáčkoměr apod. je tu také ukazatel teploty motorového oleje nebo voltmetr. Pojďme dál, palubní deska je velmi specificky tvarovaná. Jedním z ikonických prvků Mustangu jsou takové dva výkroje v palubní desce. Má to každý Mustang. Dalším takovým specifikem je zvláštně tvarovaný fofrklacek, nebo chcete-li řadící páka. Uvnitř je dostatek místa pro dva cestující. Jízda v druhé řadě sedadel je spíš pro děti.

Výbava…

Jak už jsem zmiňoval výše, tohle je rozpočtový sporťák z USA. Mám tu k dispozici elektricky nastavitelný sedák u řidiče, automatickou klimatizaci, autorádio a centrální zamykání. Z bezpečnostních prvků tu najdeme například dva airbagy nebo ABS. Ovšem okna mají takzvaná švihadla. Což je lehce úsměvné, ale je to blbuvzdorné řešení, které bude to fungovat na věky.

Co takhle praktičnost?

Úplně nevím, jestli je na místě mluvit o nějaké praktičnosti, když jde o auto jako je Ford Mustang. Vzhledem k tomu, že jsme v Česku, tak vám prozradím nějaké údaje o zavazadlovém prostoru. Auto je sice na délku stejně dlouhé jako národem milovaná Octavia, ale kufr má objem pouhých 300 litrů. Vzhledem k jeho konstrukci je prakticky nepoužitelný. Vleze se sem jedna možná dvě basy piva nebo jeden větší nákup. Z Mustanga pracanta neuděláte.

Pod kapotou…

Základní Ford Mustang v této generaci nabídl dvě motorizace. Buďto jste mohli mít šestiválec nebo osmiválec. Já mám k dispozici ten menší. Jedná se o atmosférický šestiválec ESSEX o objemu 3.8 litru. Šestihrnek produkuje 152 koní a 291 Nm kroutícího momentu. Tohle všechno zpracovává manuální pětikvalt. Poháněná jsou kola zadní nápravy. Z pohledu dynamiky to zní nějak takto. Na stovku se dostanete pod devět vteřin a maximální rychlost je 200 km/h. Pohotovostní hmotnost činí 1390kg. Na první pohled to nezní špatně, ale jak je tomu v praxi?

Poklidné tempo miluje…

Otáčím klíčkem v zapalování a probouzím k životu onen šestihrnek. Motor má velmi tichý a relativně kultivovaný chod. Sešlapuji velmi tuhý spojkový pedál a řadím první rychlostní stupeň. Při klidné je to velmi příjemné svezení. Mustang je vcelku komfortní a většinu nerovností velmi dobře žehlí. Překvapilo mě, jak je třicet let starý Mustang tichý. Ani v kabině nic nevrže. Za to klobouk dolů.

Ford Mustang čtvrté generace si na nic nehraje a je mu jedno, co si myslí ostatní. Možná je to tím, že je to těžký pohodář. Jen tak něco ho nerozhází. Netrvalo to dlouho a já se naladil na stejnou vlnu a začal jsem si užívat jízdu v poklidném tempu. Mustang člověka ani nenutí k rychlé jízdě.

Pony car v akci…

Opouštím město a vydávám se vstříc své oblíbené okresce. Docela dost mě zajímá, jak se tahle věc chová v zatáčkách. Přibrzďuji, házím tam trojku, dostávám šestiválcový ESSEX do vyšších otáček. Po první lehké vlásence mi Mustang dává najevo, že k tomuhle vyroben nebyl. Díky měkkému podvozku se karoserie naklání. Přidejte k tomu mizerný brzdný účinek a na nějaké svižné řezání zatáček rychle zapomenete. Motor jako takový preferuje spodní polovinu otáčkoměru. Držet ho ve vyšším spektru otáček nemá smysl. Ono se toho po překročení 4000 otáček už moc neděje. Ovšem po rovině to jede vcelku hezky.

Spotřeba paliva…

Dostáváme se k tématu, které vás zajímá asi nejvíce. Kolik takový Ford Mustang s 3.8 V6 vlastně žere? Ve městě počítejte s nějakými 12ti. Mimo město se budete pohybovat okolo osmi. V kombinovaném cyklu je to někde okolo 10L/100 km. Palivová nádrž pojme 60 litrů benzínu. Tolik ke spotřebě, pojďme to nějak uzavřít.

Závěr

Ford Mustang čtvrté generace v základním verzi dává přednost poklidnému kochání po hezkých okreskách před svižným řezání zákrut. Tohle prostě není sportovní auto. Je to spíš takové pohodlné GTčko. Neřekl bych, že je to špatně. Dřív Mustang byl víc stylovka než sportovní náčiní. Vyklidněný charakter vozu rozhodně nesedne každému. Pokud chcete více akce a sportovnosti, zvolte provedení COBRA nebo podobnou alternativu. V konečném důsledku na mě poník udělal pozitivní dojem. Podle mě je to dobrý vstupenka do světa amerických aut.

1) Jedinečný vzhled.
2) Pohodlný podvozek.
3) Velmi spolehlivá technika.
4) Nenutí vás jezdit rychle.
5) Dodnes se za ním lidé otáčejí.

1) Průměrná dynamika.
2) Chtělo by to výkonnější brzdy.
3) Cestování v druhé řadě je pro děti.
4) Malý zavazadelník.
5) Plavný charakter není pro každého.

Hodnocení: 3.9/5.0

Specifikace:

🚘 – Ford Mustang IV SN95
⛽️ – 3.8 V6 (ESSEX V6)
🚗 – Pohon zadních kol, 5° Manuál
💪 – 112 kW, 291 Nm
⌛️ – 8,7s 100 km/h
🕛 – Max. 200 km/h

Galerie:

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod
×

Přihlášení

NEBO
Registrovat