Majkl a jeho naladěné Volvo C70 T5

Režim čtení

Velmi často vídáte na našem webu a našich sociálních sítích modrého Švéda, kterého vlastní jeden z našich hlavních členů Majkl Janšta. Občas se pár lidí ptá, co to je vlastně zač? Proč má zrovna Volvo, jakože nesportovní vůz? Někdo tomu říká stará cihla ze severu bez výkonu. Ono to ale tak úplně není… Právě proto se Majkl rozhodl poskytnout menší interview pro naše čtenáře.

Ahoj, řekni nám na úvod něco o sobě 🙂

Zdarec, moje jméno Michal Janšta, kamarádi mě od mládí oslovují “Majkl“. Je mi 29 let a autům se věnuji více méně celý život. Je to asi díky mému otci… Už jako malý dítě sem se motal tátovi pod rukama na dílně. Táta je klempíř/mechanik. Vždy když dotáhl nějaké auto na opravu, musel jsem být u toho 🙂
Naštěstí jsem podědil i cit pro tuhle práci, takže už někdy ve 13ti letech jsem byl schopný dělat základní servis na autech. Někdy okolo 15ti let jsem dělal svojí první generálku na motoru (jo pár šroubků mi zbylo, ale fungovalo to :D)

Díky tomu pro mě asi byla i jasná volba školy – obor Autotronik. Bylo to pro mě ale málo, takže jsem toužil i po klasickým výučním listu. Proto jsem si dodělal ještě Automechanika a tím získal další zkušenosti díky praxi v servisu kam jsem chodil od prváku na brigády. Po boku jsem tam měl asi nejlepšího mechanika co znám (bohužel nemohu jmenovat), který mi dal do života opravdu hodně.

Měl jsem tam i možnost dostat se k autům všeho druhu a značek, spolu údržbou jako je čištění interiéru, leštění, pneuservis apod., takže si vlastně na autě udělám co potřebuji.
Mezi to všechno se mi ještě vpletla závodnická kariéra a to konkrétně motokáry. Začalo to Hobby Cupem, pokračovalo přes Mistrovství ČR až po Evropu. Můj největší úspěch bylo Celkové 1. místo v MČR v kategorii 125 Rotax. Motokáry mi daly opravdu hodně řidičských zkušeností. Kdo neví o co jde, mrkněte třeba SEM, protože tohle opravdu není jak v půjčovně. Sedět 2 cm nad asfaltem a letět i 140km/h nárazník na nárazníku není pro každého.

Co bylo tvoje první auto?

No, než co bylo moje první auto, bych spíše přiblížil v kolika letech jsem měl svoje první auto…
Jednalo se o Polski Fiat Maluch p126. Bylo mi tenkrát asi 12 nebo 13 roků, kdy ho táta někde “vyšpatnil” zadarmo jako “šrot“. Samozřejmě na tom byla nějaká práce. Nestartoval, lemy ohnilý, nesvítil. Ale to nebyl problém dát to dohromady. Nemělo to čísla, ale naštěstí jsem kluk z vesnice a tam byla hromada zadních polních cest, polí a luk 🙂

Dále jsem pokračoval vozem Opel Kadet 1,6D. To už bylo vcelku normální auto. I když jsem ještě neměl papíry, jezdil jsem s ním právě na brigádu do servisu. Ještě před řidičákem jsem měl najetý tisíce KM. Jako první ofiko auto s řidičákem pak byl Opel Astra F.
A právě v servisu, kam jsem si jezdil přivydělat, jsem poznal svůj idol jménem Volvo S70 🙂

Proč zrovna Volvo? Málokdo v 18ti touží po Volvu, ne?

To je pravda. Asi neznám nikoho kdo by to tak měl. Každý si jde směrem BMW, Škoda, Audi apod. Ale já se zamiloval na první pohled. Jednalo se tenkrát o Volvo S70 2,5tdi R5. Klasická hranatá, sedanová limuzína na krásných R18 BBS Eudora s motorem od Audi – 5 válců . Stálo tam měsíce. Původní majitel ho už nechtěl. Bylo na něm pár závad, slabá vrstva mechu a slámy. Bylo mě ho líto a tak jsem se začal ptát…

Dohodla se cena, dokončil jsem brigádu, vyplatil cash a auto bylo doma 🙂 Velká, těžká, hranatá, ale velmi elegantní limuzína mi hned přirostla k srdci. Nebyl to sice žádný lapač holek, ale to pohodlí a ta bezpečnost byla opravdu TOP.
Měl jsem ho 8 let, postupně jsem ho ladil k dokonalosti. Ale po těch 8mi letech, co jsem začal mít děti a pořídil k němu rodinné Volvo V70 jsem si řekl, že to chce něco na vyžití… Něco s výkonem a vůní benzínu. Jelikož jsem se dlouhou dobu pohyboval v této značce, tak C70 2,3t T5 byla jasná volba. A hlavně, jaký auto je cenově dostupný do 100tis, má výkon v sérii okolo 250 koní a dostat se na 300 jde jen pár lehkými úpravami? Co není tak tuctové a nevidíš to na každým rohu?

Tak konečně k tomu Coupé 🙂

  • Podvozek:
  • static BC Racing – tuhost, výška, předpětí pružin, odklony a uložení na unibalech
  • Alu Kola Japan Racing JR18 – 8,5J + 9,5J / zakázková výroba na 5×108
  • rozšířená zadní náprava pod náboji + 20mm
  • 320mm “big brake kit” s Deskami Ferodo DS2500, HELL pancíř hadice + Motul 600

    Motor:
  • velký do88.se intercooler
  • Reverse Intake Pipe Kit do88.se
  • otevřené sání BSR s tepelnou izolací
  • velké sání SNABB 2,75″
  • větší váha vzduchu 3,20″
  • tepelně izolační podložka pod sáním
  • studené svíce Denso Iridium IK24
  • úprava softu + pop&bangs od ARD USA – dodavatel D5T5.com
  • větší vstřikovače Bosch 560cc při 3,8bar
  • turbo Td04hl-19T 11 lopatek vrtulka
  • výfukové svody Volvo S60R – porting
  • silikonové hadice na vedení vody
  • karbon dekor motoru (hydrografika)
  • blow off ventil Forge (open)
  • Walbro výkonná palivová pumpa
  • 3″ nerez downpipe, decat
  • 3″ Výfuk s koncovým tlumičem
  • uložení motoru PowerFlex
  • krátké řazení SNABB

    Interiér + Exteriér:
  • sportovní volant bez airbagu s prodlužovacím nábojem Luisi Italy
  • budík na tlak oleje ve výdechu topení + Tlak turba, Teplota oleje – vše ProSport Premium
  • přední lip podspoiler SAMURAI
  • komplet čirá optika Hella Volvo C70 MY2004
  • Maska z Volva XC70

Aktuálně tu mám pár věcí, které musím teprve nainstalovat. Konkrétně je to právě větší turbo spolu se vstřikovači a dále Reverse Intake Pipe Kit (RIP). To mě čeká tuto zimu. Pak předpokládám, že to odpíská spojka 🙂
Nicméně ke konci sezóny jsem fungoval na nějakých 320 – 330 koní. Nyní by to mělo po doladění jít hecnout na 350 cca, uvidíme co ukáže brzda a jak se povede odladit soft.

Pak už není moc kam dál posouvat hranici, protože toto je maximum co snese při 1,6bar motor se sériovými ojnicemi. Pohrával jsem si i s myšlenkou jestli nedat kované komponenty motoru, ale nejsem si jist, zdali by to mělo smysl mít přes 400hp na FWD autu, které má vlastně 1,5 tuny.

Čím je právě tahle C70 vyjímečná?

Jistě je to především barva… Jedná se o Turquoise pearl metallic 422. Někdo by možná řekl, že to není tzv. Saffron – zlatavá barva. Je to podle mě jen vnuknutá myšlenka, protože jsem ještě nikdy u nás v ČR moji barvu nepotkal, vlastně ani nikde v sousedních státech (ani v inzerci), ale Saffron ano 🙂
Dál je určitě ceněná díky právě 2,3t T5 motoru o sériovém výkonu 176kw ve spojení s manuální převodovkou.

Ani interiér nestrádá na hodnotě. Jedná se o výbavu kůže/alcantara v tmavě šedém provedení. Přední sedačky obě plně elektrické a s pamětí.
Jako třešnička na dortu je originální hudba od firmy DynAudio ve spojení s Dolby Surround Pro Logic. Ve své době nejkvalitnější hudba co se dala v osobních automobilech najít. Jedná se o 10ks + 1 centrální reproduktor. Musím říct, že je to první auto, kde jsem neměl potřebu jakkoliv zlepšovat hudbu a je to plně dostačující, když vezmu v úvahu že ho mám především výkon a zábavu.

Jaká je C70 na sportovní jízdu?

Co si budeme povídat… Není to žádný sportovní plnokrevník, ale spíše se bere jako GT. To znamená, že mám sportovní coupé, který je vyrobený víc na luxus a delší trasy. Když se chce člověk trochu svézt tak mu to C70 jistě dovolí. Pořád se ale bavíme o 1,5tuny švédské oceli s těžkým čumákem. Karoserie se z výroby poměrně dost kroutí, takže určitě první doporučení je vyztužit minimálně rozpěrkou mezi přední tlumiče.

Co se týká sériových brzd, tak tady Volvo udělalo opravdu chybu. Na 176kw s touhle váhou se dávaly do výroby přední brzdy o průměru 280mm a za příplatek zákazník dostal 302mm. To je prostě zatraceně málo na sportovní GT. Vím, že dřív ty auta nebyly tak “přebržděný” jako dnes, ale tohle byl opravdu extrém. Proto jsem zvolil vylepšení na 320mm děrované kotouče Zimmerman a závodní desky Ferodo DS2500.

Zajíždění Ferodo DS2500.

Podvozek jako takový není od výroby špatný. Osobně jsem ho nejdříve doplnil o sportovní tuhé pružiny. Bylo to komfortní a zároveň se auto dalo lépe vodit do zatáček. Nyní ale po nasazení podvozku od BC-Racing je to úplně jiná liga. V autě mám mnohem větší jistotu. Jde líp cítit jak se chová a dokážu odhadnout co je hranice ovladatelnosti. Když se odhodlám ještě k zakoupení silných sportovních stabilizátorů, mělo by to být už opravdu podle mých představ. Samozřejmě to nebude motokára, jako se nechá udělat například z Peugeota 206RC, Renault Clio Sport apod…

Plánuješ s tím nějaké soutěže?

No, neříkám že s tím chci trhat rekordy, ale rád bych něco v sezóně 2022 absolvoval. Letos jsem si střihl ze srandy pár sprintů, kde byla největší problém spojka, která po pár rozjezdech vypovídala službu. Ale jsem rád, že málokdo tuší co v sobě tohle Volvo má. Dál taky není ideální obutí, takže na další sezónu to chce nějaký semi-slicky. Už jednou mě asi ve 180km/h chtěla v zatáčce předběhnout prdel. Momentálně to nejede úplně zle, ale stále máme jen cca 325 koní…

Video z jízdy

Galerie

Více fotek na Majklova Instagramu

Vlastníš také zajímavý vůz? Registruj se u nás a představ ho v naší sociální síti pro petrolheady. Třeba Tě taktéž oslovíme pro rozhovor! 🙂

Podobné články

Recenze: Opel Vectra C GTS 3.2 V6

O automobilce Opel v současné době není moc slyšet. Tato automobilka byla kdysi velmi oblíbená a žádaná. Má za sebou bohatou historii, přinesla i hodně zajímavých modelů. Když se nad tím zamyslím, tak jsem ještě žádný pořádný Opel neřídil. Přišel čas to napravit. Dostal jsem možnost vyzkoušet si Opel Vectra GTS.

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod