Fascinace: Škoda Octavia Long

Škoda Octavia je v našich končinách obrovský fenomén. Zejména ta první generace z novodobé historie modelu. Já vím, pro většinu z vás je Octavie v základním provedení nudná bezpohlavní tuctovka. Jenže je tu jedna varianta, která vznikla pro vyvolené. Říká vám něco slůvko Long? Pojďme se spolu vrátit v čase a podívat se blíže na tento jedinečný model.

Zemanova zásluha…
Za vznikem prodloužené Octavie stojí náš bývalý prezident Miloš Zeman. Velmi bizarní příběh se začal psát koncem devadesátých let. Miloš tenkrát dělal premiéra vlády a dbal na to, aby čeští polici jezdili v českých autech. On sám jezdil v Tatře 700. Bohužel Tatra jako taková ukončila výrobu osobních automobilů a Zemanova 700ka dosluhovala. Chtělo to najít nějakého nástupce, jenže Škodovka neměla žádný model, který by se hodil pro politické účely. Určitě vás napadl Superb, ale ten v roce 1998 byl možná tak na papíře a do sériové výroby měl dost daleko. Tudíž padla volba na Octavii.

Škoda Octavia byla tím nejlepším, co automobilka měla k dispozici. Ačkoliv to bylo na svou dobu velmi povedené auto, mělo jednu velkou slabinu – prostor pro cestující vzadu. Jízda v druhé řadě sedadel ve standartní Octavii nebyla zrovna příjemná. Pro politické účely se rozvor musel prodloužit.
Octavia pro vyvolené…
Long měl premiéru v roce 1999. Vyráběla se pouhé dva roky. Za tu dobu vzniklo pouhých 19 kusů. Nedá se mluvit o nějakém prodejním trháku. Kromě pár vládních činitelů a pár podnikatelů o prodlouženou oktávku nikdo nestál. Já to na jednu stranu docela chápu. Samotné vedení automobilky Škoda tvrdilo, že long je pouze dočasné řešení než dorazí skutečná vlajková loď – Superb.

Magických osm centimetrů!
Prodloužit rozvor nebylo jen tak. Tenkrát nebyla žádná platforma, která by něco takového umožňovala už v továrně. Automobilka musela nejdřív vyrobit auto a pak ho poslat k externímu úpravci. Škoda Octavia byla prodloužená o rovných osm centimetrů. Ruku na srdce, to není příliš mnoho. Prodloužení vzniklo velmi netradičně nastavením B sloupku. Jenže tím celá ta sranda teprve začíná. Samotné prodloužení zasáhlo spoustu dalších věcí. Ať už šlo o úpravu brzdové soustavy nebo palivového vedení. Long si vyžádal novou střechu, prahy, nebo výztuhy podlahy. Nemluvě o dílech v interiéru jako je stropnice, prahové lišty a tak podobně.

Určité zdroje uvádí, že s prodloužením rozvoru přišla i lehká úprava podvozku. Měl by mít komfortnější nastavení. Jak tomu bylo ve skutečnosti, nikdo neví. Každopádně Octavia Long má na délku bez pár milimetrů 4,6 metru. Samotný rozvor narostl do délky 2,6 metru. Což nejsou zrovna nijak oslnivé rozměry, ale Octavii to výrazně pomohlo. Nemusíte se bát, obrovský zavazadelník zůstal beze změn. Stále tu je kufr s objemem 528 litrů.
Snaha o luxus?
Základem prodloužené Octavie byla výbava Laurin & Klement. Což byla nejvyšší možná výbava pro Octavii první generace. Long k tomu přihodil ještě pár drobností v podobě loketní opěrky s palubním telefonem, výklopný dřevěný stolek, parkovací senzory nebo třeba modrý maják. Ten byl k dispozici jenom pro vládní činitele pochopitelně. Interiéru dominuje světlá kůže a imitace leštěného dřeva. Pokud jste chtěli, mohli jste mít obě přední sedadla elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Řidičovo sedadlo mohlo mít dokonce funkci uložení nastavení sedadla do paměti. V bohaté výbavě nesmí chybět ani digitální automatická klimatizace.



Škoda Octavia Long nebyla autem pro běžný lid. Byla určená primárně pro naše politiky. Pokud jste jí chtěli a měli známé na správných místech, mohli jste si long také objednat. Jenom jste si museli připravit téměř milion. Long startoval na cenovce 810 000 Kč. Jenom pro porovnání, moje bývalá Octavia 1.9 TDI ve výbavě ELEGANCE jako nová stála 480 000 Kč.
Pod kapotou…
Drtivá většina longů měla pod kapotou benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.8 litru. Legendární dvaceti ventil produkuje 150 koní a 210 Nm kroutícího momentu. Agregát spolupracuje s pětistupňovým manuálem. Veškerá síla putuje na kola přední nápravy. Pohotovostní hmotnost vzrostla na 1375 kg, což je zhruba o 30 kg více než u běžné Octavie. Údajně vzniklo i pár exemplářů, které poháněl ikonický diesel s rotačním čerpadlem o objemu 1.9 litru. Vznětový agregát produkuje 110 koní a 235 Nm.

Schválně, kterou motorizaci byste si zvolili vy?
Specifikace:
🚘 – Škoda Octavia Long
⛽️ – 1.8T 20V R4
🚗 – 5° Manuál, pohon předních kol
💪 – 110 kW, 210 Nm
⏳️ – 9,3s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 215 km/h
Galerie:















Komentáře