Recenze: Škoda Superb II

Režim čtení

Škoda Superb je u nás velmi oblíbeným autem. První Superb přišel v roce 2001. Přestože šlo jenom o prodlouženou verzi Passatu, stal se velmi populárním. Druhá generace dorazila v roce 2008 a měla být ještě lepším autem. Jednu dobu byl o Superba takový zájem, že se pozastavila výroba sesterského Passatu. Stručně řečeno, Passata nikdo nechtěl. Jeden takový Superb se mi dostal do rukou a já vám prozradím, jaký vlastně je.

Druhý jezevčík…

První Superb vznikl na základě Passatu B5.5 pro čínský trh. Měl motor uložený podél, víceprvkovou nápravu a hlavně prodloužený rozvor. Druhý Superb už vznikl na “běžnější” platformě. Motory jsou zde uložené napříč. Místo komfortního víceprvku je zde klasický McPherson. Technický základ spočívá v Passatu šesté generace. Ovšem dlouhý rozvor a spousta místa pro cestující vzadu je tu stále.

Hned na úvod se přiznám, že druhá generace Škody Superb se mi líbí. Byla to první škodovka, která svým vzhledem vystupovala z davu. Superb II je jiný. Buď se vám líbí nebo ne. Nic mezi tím není… Mnou zkoušený kousek je ve stříbrné metle a jde o karosářské provedení typu sedan. Pokud bych si měl vybrat, tak zvolím sedan, bez váhaní. Kombík mě příliš neuchvátil… Tato karosářská varianta mi přijde atraktivnější. Navíc sedan má jednu zajímavou vychytávku, ale o tom později.

Exteriér…

Mnou testovaný exemplář pochází z roku 2013. Jde o jedno z posledních aut před faceliftem. Přední části vozu dominují specificky tvarované světlomety s bixenony. Mezi světlomety pak najdeme velkou masku chladiče s chromovým rámečkem a velkým logem automobilky. Spodní části nárazníku vévodí dva menší světlomety pro denní svícení a mlhovky. Nemůžu si pomoct, ale Superb při pohledu zpříma působí dost sebejistě, což se mi dost zamlouvá. Jenom je škoda, že chromové doplňky díky stříbrnému lakování zanikají a nejsou tolik vidět.

Škoda Superb druhé generace v provedení sedan dostala velmi osobitou zadní část. Pamatuji si, že právě zadek Superbu rozděloval společnost. Nevím jak vám, ale v mých očích je to dost povedené po vzhledové stránce. Už jenom kvůli tomu, že ihned poznáte, co před vámi jede za Škodovku. V kapkovitých světlech nechybí škodovácký světelný podpis. Tím mám na mysli osvětlenou vnější část, která znázorňuje písmeno C, což symbolizuje “See you later” neboli uvidíme se později. Ještě doplním, že testovaný kousek je obut do stříbrných hliníkových papučí o průměru osmnácti palců.

TWINDOOR…

Škoda Superb druhé generace přinesla jednu novinku – TWINDOOR. Neboli dvojí otevírání zavazadlového prostoru. Tuhle vychytávku dostal jen sedan. Ve zkratce, pokud máte něco menšího, třeba malý nákup, máte k dispozici klasické otevírání typu sedan. Ovšem pokud máte něco většího a potřebujete využít více prostoru v kufru. Stačí stisknout druhé tlačítko pro otevírání zavazadlového prostoru, zabliká vám třetí brzdové světlo a můžete otevřít celé páté dveře alá liftback. Což je neskutečně praktické. Člověk pak dokáže využít veškerý zavazadlový prostor. Mimochodem objem zavazadelníku činí 595 litrů. Po sklopení sedadel vznikne objem 1700 litrů.

Občas se stane, že se kabeláž pro dvojí otevírání kufru přeláme. Pak kufr nejde zavřít, vyhazuje to další chyby. Někdy to auto nejde ani zamknout. Stává se tak zejména u aut před modernizací. Nicméně dá se koupit opravná sada a kabelový svazek tak opravit.

Interiér…

Úplně první věc, které si všímám po otevření dveří, je že tenhle Superb je i velmi dobře vybaven. Jedná se o výbavový stupeň Elegance/Exclusive. K úplné dokonalosti chybí pouze kožená sedadla, střešní okno nebo třeba výsuvné sluneční roletky pro cestující vzadu. Usedám do látkových elektricky nastavitelných sedadel. Všechna sedadla mají výhřev. Řidičovo sedadlo má dokonce možnost uložení nastavení sedadla do paměti. Před sebou mám kožený multifunkční volant. Hned za ním je velmi přehledná kaplička přístrojů s palubním počítačem. Tmavý interiér opticky rozbíjí dřevěné obložení. Mrzí mě, že se jedná o falešný dřevodekor. Uprostřed se nachází rádio s navigací “Columbus” aneb tehdejší vrchol nabídky. O hudební zážitek se stará škodovácký sound system.

Pod columbusem najdeme ovládací panel dvouzónové klimatizace. Co se další výbavy týká, tak je zde dešťový senzor, adaptivní tempomat a parkovací senzory včetně parkovacího asistenta. Uvnitř dvojkového Superbu je opravdu hodně místa. Zejména v druhé řadě sedadel. Tolik místa nenabídne ani soudobá Audi A6, vlastně ani A8. To je fakt masakr… Asi jediná slabina v interiéru je šířka. Místo pro řidiče by zasloužilo širší pracoviště, středový tunel moje koleno dvakrát nešetří abych řekl pravdu. Jinak nemám, co vytknout. Cítím se tu příjemně.

Pod kapotou…

Ještě než vyrazíme na cestu, prozradím vám, co mnou zkoušený kousek pohání. Pod kapotou najdeme naftový přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů. Mám k dispozici nejsilnější naftovou motorizaci s výkonem 170 koní a 350 Nm kroutícího momentu. Jedná se o tu spolehlivější motorizaci s přímým vstřikováním typu common rail. Motoru asistuje manuální šestikvalt a veškerá síla putuje na všechna kola za pomoci připojitelného pohonu všech kol haldex. Z pohledu dynamiky to zní nějak takhle… Z nuly na stovku se tento Superb dostane za devět sekund a maximální rychlost je 219 km/h.

Jak jezevčík jezdí?

Škoda Superb II je vcelku příjemné a klidné auto. Nenutí mě jezdit rychle. Během čekání v zácpě mám čas vyzkoušet tovární audiosystém. Nehraje to špatně, celkem mě to překvapilo. Samozřejmě existují i lepší aparatury, ale v rámci dané třídy je to milé překvapení. Proplétám se betonovou džunglí. Superb si zatím vede dobře. S autem se dobře manévruje, je z něj dobře vidět. Zatím je to fajn.

Konečně jsem se dostal mimo město. Vydal jsem se na mojí oblíbenou okresku. Zajímá mě, jak se bude chovat čtyřkolka, když po ní budu chtít “trochu” zábavy. V uvozovkách… chápeme se… Superb není zrovna sportovní náčiní, nicméně haldex vám dovolí trochu té zábavy, do zatáček se vrhá s jistým odhodláním. Nicméně pokud se cesta začne hodně kroutit, tak vám Superb dá najevo, že tohle není nic pro něj. Začne se hodně naklánět a pak se projeví značná nedotáčivost. Při jízdě jde znát, že mám auto s připojitelným pohonem všech kol. Systém se snaží předvídat a většinu času to funguje dobře. Díky tomu sup působí agilnějším dojmem.

Není žádným tajemstvím, že Superb preferuje dálnice. Zde se cítí nejlépe. Úplně nejraději má, když zařadíte šestku, aktivujete tempomat a jedete v rámci rychlostního limitu. Při vyšších rychlostech se naftový čtyřválec nepříjemně projevuje. Je hodně slyšet a ještě se k němu přidává takový tlumený hukot od zadní nápravy. Jinak je to celkem komfortní auto. Sice ne tolik jako jeho předchůdce, ale dostatek komfortu tu přece jen je. Superb má jednu velkou slabinu. Je celkově hrozně neutrální. Nevýrazný, bez emocí. Chybí mi tu takový ten wow efekt. Jenže Superb takový prostě má být. S tím se prostě musíte smířit.

A co spotřeba?

Dvoulitrové TDI je známo svou nízkou spotřebou, nicméně Škoda Superb II 2.0 TDi s haldexem je na tom takto. Delší trasa v poklidném tempu se dá zvládnout za nějakých 6,5L/100 km. Pokud budete jezdit vysokými rychlostmi po dálnici nebo se dlouho motat po městě, tak počítejte se 7-8L/100 km. Superb můj testovací okruh zajel se spotřebou 7,2L/100 km, což není úplně špatné. Ještě doplním, že nádrž má objem 60 litrů.

Závěr…

Pojďme to nějak uzavřít. Škoda Superb II je příjemným společníkem na každý den. Umí být pohodlný i praktický. Nabídne spoustu místa v interiéru a doveze vás kamkoliv bude potřeba, ale víc od něj čekat nemůžete. Jde o jedno z aut, která nenadchnou, ale ani neurazí. Pokud se na Superba budu dívat z druhé strany. Tak mi Superb vychází jako nejlepší auto, které opustilo brány mladoboleslavského výrobního závodu. Podle mě jde o nejlepší Škodovku všech dob. Nabídne jedinečný vzhled, spoustu místa pro cestující vzadu, bohatou výbavu, příjemné zpracování interiéru. Systém dvojího otevírání kufru twindoor je zajímavá a praktická vychytávka. Jenom já bych raději zvolil 3.6 VR6 FSI s automatickou převodovkou DSG. Já na ty TDI moc nejsem.

Závěrem bych chtěl poděkovat majiteli za projevenou důvěru!

Hodnocení: 4.0/5.0

1) Nejlepší Škodovka všech dob.
2) Povedený design.
3) Komfortně nastavený podvozek.
4) Prostor pro cestující vzadu.
5) Twindoor je fajn vychytávka.
6) Bohatá výbava.

1) Málo místa pro nohy řidiče.
2) Nenadchne, ale ani neurazí.
3) Hlučnost motoru při vyšších rychlostech.
4) Auto bez emocí.
5) Falešné dřevěné obložení.

Specifikace:

🚘 – Škoda Superb II
⛽️ – 2.0 TDI CR
🚗 – 4×4, 6° Manuál
💪 – 125 kW, 350 Nm
⏳️ – 9s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 219 km/h

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod