Recenze: Smart ForTwo “City Coupe”

Režim čtení

Smart ForTwo je nejmenší sériově vyráběný vůz. První Smart opustil výrobní linku v roce 1998. Za Smartem stojí Nicolas Hayek. Přestalo ho bavit vyrábět hodinky, tak spojil síly s automobilkou Mercedes a pustil se do výroby aut. Já jsem se tomuhle autu často posmíval, ale vždycky mě zajímalo, jak tohle prdítko vlastně jezdí. Podařilo se mi jeden takový kousek půjčit. Pojďme si říct, jak takový Smart jezdí po dvaceti letech v provozu.

Roztomilý prcek…

Rozměry Smartu jsou velmi pozoruhodné. Na délku měří pouhých 2,5m, šířka činí 1,5m. Výška je pak 1,5m a rozvor náprav je 1,8m. Jak už jsem zmínil výše, jde o nejmenší velkosériově vyráběný vůz. Smartík působí vcelku roztomile. Řekl bych, že jeho vzhled je originální. Například dveře vozu jsou v bezrámovém provedení. Působí to lehce sportovním dojmem. V zadní části pak nalezneme příplatkový spoiler. Jedná se o prodloužení stříšky alá Brabus. Do zavazadlového prostoru se dostanete dvěma způsoby. Buďto si otevřete jen sklo nebo sklopíte i spodní část. Něco takového nabízí například BMW.

Mnou zkoušený kousek měl navíc jednu specialitu. Běžný Smart je obut do dvourozměrných kol. Jinými slovy, každá náprava má jiný rozměr obutí. Vzadu jsou gumy širší. Což ve mě vždycky vyvolává rozporuplné pocity ohledně jízdní stability. Náš kousek má všechna kola ve stejném rozměru. Jedná se o originální patnácti palcové disky s pneumatikami o rozměru 185/60 R15.

Pro dva…

Jak už samotný název napovídá, Smart ForTwo je dvoumístné vozítko. Když otevřu bezrámové dveře, přivítá mě vesele pojatý interiér. Sedadla se tváří jako sportovní, ale není tomu tak. Nicméně mají čtyřbodové pásy, které si zde majitel dodělal. Usedám za dvouramenný volant, nastavuji si sedadlo. Řidičovo sedadlo je jediné, které se dá nějakým způsobem nastavit. Spolujezdec tuhle možnost nemá. Navíc jeho sedadlo je lehce posunuto směrem vzad. Jinak by cestování ve dvou lidech bylo velmi ztísněné. Přiznám se, že jsem se chvíli bál jízdy ve dvou lidech. Jsem velmi překvapený, kolik místa tu reálně je.

Interiér se nese ve velmi veselém duchu. V každém rohu palubní desky najdeme otočné výdechy vzduchotechniky. Dost jsem se zasmál, když jsem to poprvé viděl. Nicméně tohle řešení funguje velmi dobře. Za dvouramenným volantem je tachometr s jednoduchým displejem, který vám ukazuje údaje o zařazené rychlosti, stavu paliva, teplotě chladící kapaliny a celkovém nájezdu kilometrů. Zhruba uprostřed palubní desky najdeme dvojici budíků. Jeden má na starosti otáčky motoru a ve druhém jsou hodiny. Hned pod nimi je velký výdech vzduchotechniky. Pod výdechem najdeme ovládání tepelného komfortu. Mimochodem, tenhle kousek má automatickou klimatizaci! Věci jako centrální zamykání nebo elektricky stahovaná okna asi netřeba zmiňovat. Z pohledu bezpečnosti tu najdeme dva airbagy. Co se týká bezpečnostních systému, tak zde najdeme jen ABS a ESP. Nic víc zde není…

Co je pod kapotou?

Pod kapotou mnou zkušeného Smartu ForTwo je přeplňovaný tříválec o objemu 0,6 litru. Nadopovaný tříhrnek nabízí 55 koní nebo chcete-li 40 kW a 80 Nm kroutícího momentu. Motor se nachází vzadu pod zavazadlovým prostorem. Poháněná jsou kola zadní nápravy. Motor je spojen se šestistupňovou poloautomatickou převodovkou. Tento typ převodovky má vše, jako klasický manuál. Jen za vás řadí elektronika. Co se týká nějaké dynamiky, tak maximální rychlost je elektronicky omezená na 135 km/h. Maratón z nuly na stovku zabere zhruba 17 sekund.

Ve městě jako doma…

Zasouvám klíč do středového tunelu, sešlapuji brzdový pedál a probouzím Smart ForTwo k životu. Řadím D a vyrážím na cestu. Smart se nejlépe cítí ve městě. Což je logické, byl stvořen pro městský provoz. S tímhle vozítkem zaparkujete úplně všude. V některých případech se do jednoho parkovacího místa vejdou i dva Smarty. Úplně první věc, které si všímám je ta, že zde není posilovač řízení. U takhle malého auta není ani potřeba. Řízení je celkem přesné. Navíc máte k dispozici poměrně slušný rejd, takže manévry v úzkých uličkách jsou zábava. Možná bych řekl, že je to spíš taková hra. Akorát Smart ForTwo mou páteř příliš nešetří. Odpružení a celkové nastavení podvozku nepatří k nejkomfortnějším.

Mimo město…

Mám lehké obavy o stabilitě v zatáčkách, takže začínám hezky pozvolna. Během několika zákrut mi dochází, že se nemusím bát. Smart ForTwo to zvládá celkem slušně. Zatáček se vůbec nebojí. Největší zásluhu na tom má ono obutí do čtyř identických pneumatik. ForTwo sice není žádný sportovec, ale nabídne vcelku slušné pružné zrychlení. Na malý městský šuplík s malým tříválcem docela jede. Smart ForTwo nemá žádný problém dosáhnout své maximální rychlosti. Jenom teda od nějakých 100 km/h začne být lehce nervózní. Pokud si to šinete 140kou po dálnici a někdo vás začne předjíždět, tak doporučuji pevně držet volant. Ideální cestovní tempo je někde mezi 50-90 km/h. Hlavně bacha na boční vítr. Párkrát se mi stalo, že mě předjel nějaký chuligán v mocně načipované Octavii a já se málem podělal.

Jediné, co to trochu kazí je poloautomatická převodovka. Její software je nastaven na velmi ekonomickou jízdu. Řazení je velmi pomalé a při rychlejším tempu dost škube. Jakoby převodovka v dané chvíli nevěděla, co má dělat. Když po převodovce nechcete žádné extra výkony, dá se s ní žít.

Pár slov na závěr…

Nebudu vám lhát, čekal jsem příšerný a pomalý šuplík. Smart ForTwo mě hrozně mile překvapil… Je to strašně fajn auto s nízkými provozními náklady. Pokud se budete motat z vetší části jen po městě, počítejte s průměrnou spotřebou okolo 5l/100 km. Pokud se rozhodnete jet delší vzdálenost, dá se dostat i pod 4l/100km. Někteří experti zvládli i 3l/100 km. Nádrž má objem 22 litrů. S klidnou nohou se dá ujet 550600 km na jednu nádrž. To je fakt masakr…

Co se týká servisu, tak zde je to také velmi zajímavé. Například olejový filtr vyjde na 120-230 Kč. Vzduchový filtr stojí zhruba 260-460 Kč. Přeplňovaný tříválec Smartu ForTwo pracuje s olejovou náplní o objemu 2,5 litru. Tudíž stačí koupit pětilitrový kanystr s olejem a máte klid na dvě výměny. Přední brzdové destičky jsou v rozmezí 800-1000 Kč a brzdové kotouče pak 1600-3000 Kč. Jasně, karosařina je samostatná kapitola. Ovšem běžná údržba vyjde na krásné peníze. Musím se přiznat, že Smart ForTwo na mě udělal velký dojem. Pro každodenní dojíždění do práce a z práce domů mi tohle prdítko dává velký smysl.

Hodnocení: 4.2/5.0

znaménko plus +

1) Parkování se Smartem je zábava
2) Skvělá obratnost
3) Nízké provozní náklady
4) Celkem příjemná dynamika
5) Ideální parťák do města
6) Originální vzhled

znaménko mínus -

1) Slabé odhlučnění motoru
2) Chaotické chování poloautomatické převodovky
3) Poměrně tvrdý podvozek
4) Boční vítr umí nepříjemně překvapit
5) Při vyšším nájezdu se objevuje spotřeba oleje

Specifikace:

🚘 – Smart ForTwo “City Coupe” Pure
⛽️ – 0.6T R3
🚗 – Pohon zadních kol, 6° Poloautomat
⏳️17,2s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 135 km/h (el. omezeno)

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod