Recenze: Audi A4 Avant B9.5
Audi A4 patří mezi nejprodávanější modely ingolstadtské automobilky. Těžko tomu uvěřit, ale čtyřka letos oslavila třicáté narozeniny. Čirou náhodou jsme v redakci nedávno otestovali úplně první generaci Audi A4.Tentokrát tu mám k dispozici pátou generaci. Pojďme společně zjistit, jaká vlastně je.
Roste jako z vody…
Pátá generace Audi A4 měla premiéru v roce 2015. V roce 2019 přišla modernizace. Můj testovací exemplář pochází z roku 2020. Na první pohled je vidět, že čtyřka strašně vyrostla. Je to trochu paradox. Audi A4 byla vždycky rozumně velkým autem. Nebylo to malé auto, ale ani velké. Pátá generace se svými rozměry může rovnat se druhou generací Audi A6.
Neutrální čtyřka…
Před sebou mám černý kombík, teda pardon avant. Poslední čtverka na mě působí dost neutrálně. Nepoutá na sebe pozornost, jakoby to ani nechtěla. Možná je to jenom touhle konfigurací, těžko říct. Nejvýraznějším prvkem celého čumáku jsou full led světla. Na vcelku hezká světla efektivně navazuje velká maska chladiče s chromovým rámečkem. Takhle je to fajn, jenže pak očkem sjedu níž a vidím falešné mřížky chladiče se senzory pro adaptivní tempomat. Tohle už tak hezké není… Díky černému lakování tento neduh není tolik vidět, ale bohužel tohle je u nových aut celkem běžná věc.
Zadní partie evokují lehkou dávku dynamiky. Do jisté míry za to mohou falešné koncovky výfuku s chromovými rámečky.Zadní LED světlomety jsou propojeny chromovou lištou. Sportovně vyhlížející záď uzavírá spoiler v podobě prodloužené stříšky nad zadním sklem. Ještě dodám, že mnou zkoušená Audi A4obouvá sedmnácti palcové papuče. Pojďme do interiéru.
Interiér…
Otevírám dveře a usedám za volant AudiA4 z roku 2020. První věc, které si všímám je ta, že tahle A4ka je v takové “rozumné” výbavě. Jinak řečeno, nejde o maximální možnou výbavu, ale také to není úplný základ. Sportovní sedadla jsou látková, manuálně nastavitelná. Elektricky nastavitelná je akorát bederní opěrka. Což mě trochu mrzí. Nicméně přední sedadla jsou vyhřívaná. Před sebou multifunkční tříramenný kožený volant. Hned za ním je kaplička přístrojů. Nebo chcete-li budíky s velkým palubním počítačem. Hned vedle tu máme obrovský dotykový tablet s navigací. Jinak řečeno Audi MMI Navigation Plus s integrovanou SIM kartou. Díky tomu máte vůz trvale připojený k internetu. Pomocí aplikace pak jde vůz ovládat a měnit všemožná nastavení. Jako například nastavení času pro přídavné nezávislé topení nebo odemknutí vozu na dálku.
Hned pod obrazovkou s multimédii máme klasický ovládací panel vzduchotechniky. Náš testovaný kousek má jednozónovou automatickou klimatizaci. Nastavení teploty funguje za pomoci klasických otočných ovladačů. Za tohle jsem hrozně rád. Na úplném spodku středové konzole máme ještě pár tlačítek. Vedle mého kolena mám tlačítko s volbou jízdních režimů, dále je tu vypínání funkce start / stop a tlačítko vypnutí prokluzu a čudlík pro vypnutí parkovacího asistenta. Velmi mile mě překvapilo, kolik je tu místa. Audi A4 B9.5 je velmi prostorné auto. Zejména v druhé řadě sedadel. Konečně si pohodlně sednu sám za sebe. Zde je nejvíce znát, jak moc čtyřka vyrostla.
Jak je na tom kufr?
Pojďme ještě nahlédnout do zavazadelníku. Páté dveře se otevírají za pomoci dvou servomotorů. Jinak řečeno, kufr je elektricky ovládaný. Roletka zavazadelníku elektricky odjede na vám se naskytne pohled na 505 litrů úložného prostoru. Po sklopení zadních sedadel získáte nějakých 1500 litrů. Já vím, není to Škodovka, ale podle mě jde odostatečný zavazadelník.
Výbava…
Co se týká další výbavy, tak se hodí zmínit prediktivní tempomat, asistent pro čtení dopravních značek s databází geografických dat. Dále je tu asistent pro jízdu v koloně, který umožňuje takzvanou semiautonomní jízdu. Ve zkratce, auto dokáže samo popojíždět v koloně. Je zde také asistent pro jízdu v pruzích. Naše testovaná Audi A4 má ve výbavě nezávislé topení. Hudební zážitek obstarává základní Audi Sound System.
40 TDI a quattro ultra.
Audi A4 Avant, kterou mám na test, nese označení 40 TDI quattro. Nenechte se zmást, jde o přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu dvou litrů. Ještě doplním, že se jedná o jediný naftový agregát, který není spojený s elektromotorem. Jde tedy o klasický diesel bez jakékoliv elektrifikace. Poslední generace dvoulitrového motoru nabízí 190 koní a 400 Nm kroutícího momentu. Tohle všechno zpracovává sedmi stupňový S-Tronic ( DSGod Audi) a posílá to dál na všechna kola za pomoci pohonu všech kol quattro ultra. Tohle už bohužel není staré quattro, jak jej známe. Místo mechanického diferenciálu torsen je tu elektricky ovládaná mezinápravová spojka.
Jednoduše řečeno, funguje to velmi podobně jako připojitelný pohon všech kol haldex. Většinu času jsou poháněná všechna kola. Ovšem při delší konstantní jízdě nebo při jízdě na dálnici v klidnějším tempu se zadní náprava odpojí. Výsledkem toho je nižší spotřeba paliva a samozřejmě nižší emise. Dost teorie, pojďme se projet.
Audi A4 neskutečně dospěla!
Mačkám tlačítko start na středovém tunelu a probouzím dvoulitrové TDI k životu. Proplétám se městem a během toho si všímám, jak je Audi A4 ve verzi 40 TDI kultivovaným autem. Při klidné jízdě je v autě příjemné ticho. Ani nevím, že mám pod kapotou naftový motor. Dvouspojkový automat S-Tronic je relativně dobře sladěn s motorem. Většinu času ani nevíte, že řadí. Což je opravdu fajn. A4 B9 po faceliftu se hrozně příjemně řídí. Pátá generace Audi A4 stojí na modulární platformě MLB. Jedná se o stejnou platformu, kterou využívají větší modely Audi. Jako například A6, A8, Q7, Q8 a tak dále. Čtyřka stojí na nejmenším provedení této platformy.
Musím přiznat, že při jízdě je to opravdu hodně znát. Řídil jsem všechny generace tohoto modelu a tahle prostě jezdí jinak, víc dospěle. Mnou testované auto má základní podvozek. Čtyřka je díky němu velmi komfotní, auto je příjemné. Umí být dostatečně komfortní. Dost tomu pomáhají obuté sedmnáctky. Ačkoliv pátá A4ka značně narostla, při řízení to není tolik znát. Pocitově je to pořád menší auto, než ve skutečnosti.
Na sportování zapomeňte…
Audi A4 B9.5 sice dospěla po jízdní stránce. Jenže, co když se budu chtít trochu dynamiky a zábavy? Najíždím na dálnici. Volím režim dynamic, přepínám automatickou převodovku do režimu Sa sešlapuji pedál blíž k podlaze. Řízení ztuhne, čtverka podřazuje na nižší stupeň a ochotně se dere vpřed. V přímce Audi A4 jede opravdu hezky. Motor má dostatek sil a umí auto hezky rozhýbat. Dálnice má čtyřka ráda. Ovšem pokud sjedete z dálnice a dostanete se na nějakou hezkou okresku, tak zde už to tak slavné není. Díky inteligentnímu pohonu všech kol quattro ultra se do zatáček A4 poslední generace vrhá sice s odvahou, ale jak se cesta začne více kroutit, tak začne být lehce nervózní. Chvilku vás nechá blbnout, ale pak vám začne dávat najeto, že k tomuhle vyrobena nebyla. Možná s adaptivním podvozkem by to mohlo být zajímavější.
Jak je na tom spotřeba?
Dvoulitrové TDIčko dokáže jezdit za velmi nízké náklady. Delší vzdálenosti v klidném tempu hravě zvládnete pod 5l/100 km. Pokud budete jezdit po německých dálnicích a využívat maximální rychlost, počítejte s nějakými šesti až sedmi litry na sto kilometrů. Náš testovací okruh Audi A4 B9.5 zvládla ujet za 6.3l/100km. Samotná nádrž má objem 58 litrů, což slibuje celkem slušný dojezd.
Závěr…
V konečném důsledku nemám moc, co vytknout. Jsem velmi překvapený z toho, jak moc Audi A4 dospěla. Jízdně je to nejlépe jezdící A4 v historii. Podvozek nabídne dostatek komfortu, ale i trochu té zábavy. Osobně pátou generaci A4ky vnímám jako skvělého parťáka na každý den. Je to velmi příjemné auto, které umí jezdit za rozumné náklady. Interiér nabídne spoustu moderních technologií, ale máte tu i staré poctivé ovládání. Člověk si na ovládání auta snadno zvykne. Rychle s autem sžije, jak se říká. Je to takové“staré auto”s moderní technikou. Pokud byste chtěli ještě něco víc, například trochu více zábavy, je tu ještě Audi S4 nebo popřípadě rovnou RS4. Běžná A4ka moc zábavy nenabídne. Na závěr bych chtěl poděkovat majiteli za projevenou důvěru a zapůjčení jeho vozu na testování.
Hodnocení: 4.4/5.0
1) Útulný a prostorný interiér.
2) Velmi příjemné auto na řízení.
3) Nízká spotřeba paliva.
4) Komfortní podvozek.
5) Mechanické ovládače v interiéru!
1) Falešné koncovky výfuku.
2) Lacině vypadající plasty v interiéru.
3) Zbytečně mnoho potvrzování během nastavení vozu.
4) Lépe vybavené konfigurace jsou pořád dost drahé.
5) Zadní sedadla mají krátké sedáky.
Specifikace:
🚘 – Audi A4 B9.5 Avant 40 TDI quattro
⛽️ – 2.0 TDI R4
🚗 – quattro ultra, 7° S-Tronic
💪 – 140 kW, 400 Nm
⏳️ – 7,5s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 230 km/h
Komentáře