Loga automobilek – co znamenají a jak vznikly?

Čeština‎ Čeština‎ English English Deutsch Deutsch

Určitě se Vám někdy stalo, že jste se zakoukali na nějaký znak automobilky, který se leskne na kapotě či zádi nějakého vozu.. Zrovna Vás upoutal a říkáte si, co vlastně ten znak znamená… Proč zrovna kříž? Proč zrovna kůň a ne třeba lama? A co ty čtyři kroužky? Pojďme se společně podívat na to, co vlastně ta loga jednotlivých automobilek znamenají a jak vznikly.

Ferrari

Italská trikolóra, původní název Scuderia Ferrari a žlutá barva malebného města Modena. Tahle symbolika loga Ferrari je jasná, nicméně ke vzpínajícímu se koni se vztahuje zároveň i zajímavá historka. Kůň byl totiž namalovaný na letadlu italského bojového pilota Francesca Baracca, který se stal stíhacím esem v období první světové války. Jeho rodiče později navrhli Enzovi Ferrarimu, aby použil tohoto koně do loga své značky. Prý mu přinese štěstí.

Jaguar

Až do konce druhé světové války nesla automobilka Jaguar název SS Cars. Z politických a zároveň i pochopitelných důvodů došlo po druhé světové válce ke změně názvu automobilky na Jaguar. Logicky následovala i změna loga hned vzápětí. Šelma při svém skoku má údajně ztělesňovat eleganci a pohyb vpřed.

Koenigseg

Původ zakladatele švédské značky Koenigsegg, Christiana von Koenigsegga, sahá až do středověké Svaté říše římské. Znak automobilky je inspirován erbem jeho rodu, pocházejícího z německého regionu nesoucí název Švábsko.

Infiniti

Trojúhelník v logu Infiniti, tedy luxusní značky automobilky Nissan, má hned dva oficiální významy. V jednom vysvětlení se jedná o dálnici, směřující vpřed k budoucnosti. Druhá interpretace potom hovoří o vrcholku nejvyšší hory Japonska, hory Fuji, který v logu symbolizuje nejvyšší bod kvality.

Chevrolet

Zlatý kříž automobilky Chevrolet vznikl celkem snadno. William Durant spatřil obdobné logo v reklamě v novinách, kde patřilo uhlárenské společnosti Coalettes. Stalo se tak necelé dva roky po založení automobilky a do té doby používal Chevrolet jen svůj název psaný „krasopisem„. Prostě logo z novin.. 😀

Citroën

V roce 1901 zakoupil André Citroën, zakladatel francouzské automobilky Citroën, patent na ozubená kola se šípovitým ozubením pro svoje obráběcí stroje. Dvojice šípů v logu tak symbolizuje právě dva šípovité ozuby.

Hyundai

Logo automobilky Hyundai na první pohled vypadá sice prostě jako pouhé stylizované písmeno „H“ napsané kurzívou, opak je ale pravdou. Najdeme v něm také skrytý význam. Logo má totiž zároveň vyobrazovat dva lidi (symbolika pro značku a zákazníka), kteří si podávají ruce. Dalo by se to interpretovat jako vyobrazení spokojenosti zákazníků této značky.

Lada

Značku Lada dostávaly původně jen modely značky Žiguli určené pouze pro export, nicméně dnes se jedná o samostatnou automobilku. V dnešní době vyrábí vozy převážně pro Asii a východní Evropu. Název Lada je inspirovaný vikingskou bojovou lodí „lad’ya“, jejíž symboliku naleznete i ve znaku samotném.

Abarth

Abarth se nejvíce proslavil závodními auty, či v poslední době rychlými verzemi automobilů Fiat. Škorpion ve znaku je zde kvůli znamení zvěrokruhu Scorpio (Štír), což je znamení zakladatele Carlo Abartha. Nad ním je italská vlajka a rudá je závodní barva Itálie.

Alfa Romeo

Alfa Romeo získala svou vlajku ze dvou symbolů. Kříž vlevo je symbol města Milán, ve kterém automobilka Alfa (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) vznikla. Zmije s korunou požírající Maura, je potom prapor rodu Vicontiů, kteří v historii vládli Milánu.

Alpina

Název automobilky Alpina vznikl podle první dílny značky v Alpách, kde se tehdy vyráběly psací stroje. Dvoubarevný štít sice vypadá jako by měl patřit nějakému rodu, ale při bližším pohledu lze zjistit, že je na něm dvojitý karburátor Weber a kliková hřídel.

Aston Martin

Logo automobilky Aston Martin – která dostala svůj název podle závodu Aston Hill Climb a jména spoluzakladatele – reprezentuje svými křídly rychlost. Logo bylo zvolené v roce 1972 a někdo tvrdí, že je inspirované okřídleným „B“ značky Bentley.

Audi

Čtyři kruhy Audi reprezentují původ značky. Audi bylo spolu s automobilkou Horch, DKW a Wanderer součástí bývalého koncernu Auto Union. Každý z kruhů reprezentuje jednu značku a jejich protnutí dále symbolizuje jednotu. Stříbrná barva symbolizuje barvu Německa v motorsportu.

Bentley

Stejně jako vícero dalších automobilek začalo i Bentley výrobou v oblasti letectví, konkrétně výrobou motorů za první světové války. I proto zvolilo Bentley pro své logo křídla, na kterých si lze všimnout rozdílného počtu per na jedné a druhé straně. Značku v dávných dobách proslavil hlavně stíhací letoun Sopwith 7F.1 Snipe. Od roku 1998 společnost Bentley vlastní koncern Volkswagen Group. Podoba loga se postupem času měnila tak jako u většiny jiných značek.

BMW

Logo Bayerische Motoren Werke, zkráceně BMW. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací bavorské vlajky a znamená symbol výrobce leteckých motorů. Černé okolí znaku odkazuje na Rapp Motorenwerke, tedy na předchůdce BMW.

Bugatti

Na logu Bugatti je charakteristické stylizované písmeno „B“, které skrývá hned dvě písmena. Převrácené „E“ na levé straně a „B“ na straně pravé totiž symbolizují iniciály zakladatele značky, Ettore Bugattiho. Šedesát teček po obvodu loga mají údajně symbolizovat perly poukazující na noblesu značky.

Cadilac

Na první pohled složité logo americké automobilky vzniklo podle erbu zakladatele města Cadillac, francouzského badatele a dobrodruha Antoina Laumeta de la Mothe Cadillac. Ten svůj erb ztvárnil podle štítu svého starého souseda barona Lamothe-Bardigues. Zakladatelem automobilky byl zkušený konstruktér Henry Martin Leland, který později založil také automobilku Lincoln.

Lamborghini

Feruccio Lamborghini, zakladatel italské automobilky, byl býky vždy inspirovaný. Feruccio byl narozený ve znamení býka a dokonce i modely značky se jmenují podle plemen býků, které chovají v Itálii. Silueta býka ve znaku je tedy vcelku pochopitelné.

Lotus

Žluté okolí loga automobilky Lotus znázorňuje zářivý zítřek – něco jako že prostě i zítra to pojede 🙂 , zelený prostředek je potom v odstínu British Racing Green (britská závodní zelená), který odkazuje na závodní historii. Písmena přes sebe jsou iniciály zakladatele Anthonyho Colina Bruce Chapmana. Původ názvu Lotus sice nebyl nikdy oficiálně odhalený, ale patrně odkazuje na lotosový květ a jeho interpretaci nirvány.

Maserati

Trojzubec z loga Maserati je převzat z řecké mytologie, konkrétně ze sochy boha Neptuna, která stojí na náměstí Piazza Maggiore v italské Boloni. Reprezentovat má sílu a kvalitu.

Mazda

Název automobilky Mazda pochází ze starobylého náboženství zvaného Zoroastrismus, kterému se podle nejvyššího božstva Ahura Mazda říká Mazdaismus. Poangličtěné slovo Mazda má též blízko ke jménu zakladatele značky, který se jmenoval Jujiro Matsuda. Vnější kruh znaku má představovat slunce a v něm se rozpíná písmeno „M“ stylizované do podoby křídel.

Mercedes-Benz

Tři cípy hvězdy Mercedesu symbolizují 3 elementy – zemi, vzduch a moře. Tuto hvězdu nakreslil Gottlieb Daimler roku 1909 do dopisu svojí manželce a připsal, že jednoho dne bude tato hvězda zářit nad jejich triumfálními továrnami. Nemýlil se. Název Mercedes-Benz vznikl sloučením společností Daimler a Benz, přičemž Mercedes bylo jméno dcery Emila Jelínka – partnera Gottlieba Daimlera.

Mitsubishi

Název automobilky Mitsubishi je prakticky slovním popisem loga, sestávajícího ze tří kosočtverců. V japonštině „Mitsu“ znamená „tři“ a „Hishi“ (často vyslovované jako „Bishi“) je označením pro kosočtverec nebo cokoli mající tvar diamantu. Logo zároveň připomíná rodinný erb zakladatele Yatara Iwasakiho.

Porsche

Znak automobilky Porsche sídlící ve Stuttgartu vzdává svým vyobrazením poctu rodnému městu. Uprostřed znaku se najdete nápis Stuttgart se siluetou koně, protože jméno města je možno do češtiny přeložit jako „zahrada hřebců“, nebo po našem jako „hřebčín“. Celý znak je vlastně erbem historického království Württemberska, které vzniklo na území Německa v 11. století, a jeho hlavním městem byl právě onen Stuttgart.

Renault

Dobře známé, i když leckdy kvůli svému tvaru zesměšňované, logo Renaultu bylo původně kruhové a obsahovalo název značky. Kruh se však v roce 1923 změnil na tvar kosočtverce, aby lépe pasoval k vozům s předělenými mřížemi chladiče. Roku 1972 však nápis zmizel úplně, prý aby logo bylo výraznější. Zajímavostí však je, že jedno z prvních provedení obsahovalo tank uprostřed kruhového prstence. Byl jím tank FT17, který se stal rozhodující zbraní pro vítězství Spojenců během první světové války.

Rolls-Royce

Znak Rolls-Royce je původně jen dvojice překrývajících se „R“. Ty se na všech vozech vyskytují dodnes, ale mnoho majitelů chtělo něco výraznějšího co okolí zaujme na první pohled. Jeden z hrdých majitelů vozu této značky, Lord Montagu z Beaulieu, proto pověřil svého přítele a sochaře Charlese Robinsona Sykese, aby vytvořil ornament na kapotu. Vznikla proto soška „Spirit of Ecstasy“ (duch extáze), jejíž múzou se stala Sykesova sekretářka a milenka Eleanor Thornton. Za soškou nevlají křídla, ale její róba.

Saab

Švédská automobilka Saab má v logu vyobrazenou hlavu mýtického Gryfa. Jedná se o stejné vyobrazení, které mají ve znaku švédské kraje Skåne a Götland. Do roku 1984 nicméně Saab používal lehce jiné logo, které sdílel s mateřskou společností Saab Group.

Škoda

Logo české Škody je jen s lehkými změnami používané od roku 1923. Šíp v něm znamená pokrok, křídla volnost a „oko“ preciznost. Automobilka nedávno taky vysvětlovala, že logo je inspirované symbolem indiánů a jejich šípy s čelenkou. Dřív však nebylo zelené. Zelená barva se v něm objevila teprve po revoluci v roce 1990 a znamená nový začátek. Dnes je ale už celé logo stříbrné tak jako u valné části jiných značek.

Volvo

Znak Volva je původním symbolem boha Marse, který byl ve starověkém Římě uznávaný jako bůh války. Z tohoto znaku se také stal symbol pro železo, ze kterého se kuly zbraně. Právě proto si znak zvolili i zakladatelé značky, kteří původně pracovali v železářském průmyslu a železem chtěli zdůraznit kvality, které mají jejich vozy.  

Subaru

Slovem Subaru se v Japonsku neoznačuje pouze automobilka, ale také souhvězdí Býka, u nás známé také jako Plejády. Právě souhvězdí Plejád se v logu japonské automobilky původně vyobrazovalo, nicméně hvězdy postupně změnily svou polohu. Dnes velká hvězda znamená mateřskou společnost Subaru Corporation (dříve Fuji Heavy Industries) a malé hvězdy jejích pět divizí.

McLaren

Historie loga McLarenu Vás možná trochu překvapí. V prvopočátku v logu stál novozélandskýpták Kiwi a později, se vstupem McLarenu do Formule 1, se logo změnilo na jednoduchý nápis s červenou stříškou. Ona stříška má symbolizovat cigarety Marlboro. Současné oblé podoby se stříška dočkala teprve nedávno.

McLaren - logo

Fuha..! Fakt jsi došel až sem? Co takhle nám hodit odběr? 😉

Ohodnoť článek!
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
Zdroj
CarLogos

Napsat komentář

Také se podívej na
Close
Back to top button