Maserati MC12 Corsa – nejostřejší italský trojzubec

2007-Maserati-MC12-Versione-Corsa-13
Režim čtení

Při pohledu do historie byl počátek 21. století velmi plodným obdobím pro hypersporty všeobecně. Světlo světa spatřily vozy jako Porsche Carrera GT, nebo třeba Ferrari Enzo. Ani automobilka nesoucí Neptunův trojzubec ve svém znaku nezahálela. Maserati, sídlící v italské Modeně, vyráběla v letech 2004 a 2005 model s označením MC12. Vyrobeno bylo pouhých 62 kusů. Z nichž 50 byla klasická verze MC12 a 12 kusů, verze Corsa, bylo velmi vyjímečných.

Jednorožec mezi modely MC12

Oněch 12 kusů nese označení MC12 Versione Corsa. Corse totiž znamená v italštině “závodění“. Jak už toto označení napovídá, jedná se o okruhovou verzi MC12 vycházející z modelu MC12 GT1, který vyhrál pohár konstruktérů FIA GT roku 2005. Produkční model Corsa vznikl později, roku 2006, na počest právě tohoto vítězství. Versione Corsa je zároveň dosavadním nejvýkonnějším vozem automobilky, který kdy vyrobila. Z pomyslného výkonového trůnu jej zatím žádný jiný následník nesesadil.

Maserati ve své podstatě postavilo Versione Corsa na šasi Ferrari Enzo. Jen je trochu rozměrově větší a s menším koeficientem odporu vzduchu. Právě rozměry vozu byly hlavní překážkou pro účast v závodech amerického seriálu Le Mans, kde byla stáj Maserati posléze penalizována mimo jiné i za překročení povolené hmotnosti.

Vlastnit MC12 Versione Corsa má však jeden obrovský háček..

Produkční, veřejnosti dostupná limitovaná edice, verze Maserati MC12 Versione Corsa, neměla nikdy závodit a ani jezdit po veřejných komunikacích. Neměla totiž homologaci. Vůz postrádal spínací skříňku pro klíček, proti-blokovací systém kol (ABS), měl nehomologované zavěšení kol, osvětlení a zůstalo mu vlastně veškeré vybavení ze závodů – závodní sedačky, ochranná klec, integrovaný hasící systém a další.. Tento model se zrodil pouze pro účely příležitostného závodění na okruhových dnech pořádaných právě značkou Maserati.

Jeden z dvanácti majitelů se s tím však nespokojil a nechal si svůj vůz kompletně individuálně přestavět a následně i homologovat pro silniční provoz. Na kolik ho taková sranda vyšla, to můžeme jen polemizovat. Vezmeme-li v potaz, že prodejní cena vozu se dnes pohybuje kolem 70 mil. kč (dvakrát vyšší něž v období jeho výroby), stojí jeho koupě docela za důkladné zvážení. Vlastnit auto s takovou cenovkou a smět se s ním legálně ukázat pouze na trati může být někomu možná trochu proti srsti. To naštěstí nás, průměrně vydělávající smrtelníky, nemusí vůbec trápit.

Pro MC12 Versione Corsa byla typická modrá barva nesoucí název Blue Victory (modré vítězství), kterou můžete vidět na fotce níže. Samozřejmě, že si zákazník mohl vybrat z více barevných variant dostupných v katalogu Maserati. Díky možnosti výběru barvy také vznikla úžasná pomerančově oranžová verze, která nás provází tímto článkem. Ta se mě osobně líbí nejvíce (a to jsem úchyl na modrou).

Vyjímečnost tohoto vozu samozřejmě nespočívá v tom, že s ním nemůžete na silnici 😀 Proč jsem se tedy rozhodl o něm psát článek?

Nejostřejší italský trojzubec pod drobnohledem..

Corsa je dvousedadlovým hypersportovním vozem s poháněnou zadní nápravou. Díky karbonovému monokoku a hmotnosti 1150 kilogramů bez provozních kapalin mohla Corsa uhánět rychlostí 326km/h! Před zadní nápravou, v útrobách motorového prostoru, je posazen šestilitrový dvanáctiválec V12 posílený na atmosférických 755 koní při 8 000ot./min s krouťákem 710 Nm. Posílený proto, protože klasická MC12 má o 122 koní méně než Corsa. Je to ten samý motor, který ve voze MC12 GT1 dovedl stáj Maserati k vítězství v závodu FIA GT roku 2005. Bez jakéhokoliv přeplňování 755 koní.. To už je slušný cvrkot, co říkáte? Není divu, že s přehledem zvládne z 0 na 200 za úctyhodných 6,4 vteřiny! Tomuto těžce uvěřitelnému zrychlení také výrazně dopomáhá sekvenční šestirychlostní automatická převodovka Cambiocorsa. O bezproblémové zastavení za všech okolností se pak starají karbon-keramické brzdy značky Brembo.

Co se designu týče, je silně cítit vliv výše zmíněného Enza, ze kterého vůz vychází. Corsa nemá ale tolik ostré rysy a je výrazně větší. Na první pohled si nejde nevšimnout náporového sání nad motorem, které už tak sportovně vypadajícímu vozu dodává na dravosti. Samozřejmostí, ba spíš nutností, jsou také boční nádechy k brzdám a motoru. Výdech z přední kapoty plní čistě dekorativní a hlavně aerodynamickou funkci pro zvýšení přítlaku na přední nápravu, protože motor je, jak jsem výše psal, umístěn uprostřed vozu před zadní nápravou. Z výroby Corsa standardně vyjížděla na 18″ kolech značky OZ-Racing. Na nich byly obuty jak jinak než závodní pneumatiky.

Model MC12 Versione Corsa nebyl pro každého..

Automobilka Maserati tento unikát však neprodala jen tak někomu. Byla dosti vybírává co do budoucích majitelů. Buď si sama vybrala mezi svými nevýznamnějšími stávajícími zákazníky, nebo žadatel musel již být vlastníkem alespoň jednoho vozu této značky.

Nabudilo Vás přečtení našeho článku? Chcete zažít tu nejsyrovější sílu Maserati? Máte v záloze “pár” zbytečných milionů a zvažujete, že by jste si tento unikát pořídili? Nezbývá nám nic jiného, než Vám popřát pevné nervy s čekáním a hledáním. Nikdo neví, kdy je jeden z těchto dvanácti unikátů bude hledat nového majitele.

Galerie Maserati MC12 Versione Corsa, osmý kus z celkových 12 vyrobených. Byl roku 2020 k mání.

Video s Maserati MC12 Versione Corsa v barvě “Blue Victory” – zvuk řvoucí V12

Líbí se Vám naše tvorba? Odebírejte naše novinky e-mailem! Přihlaste se k odběru našeho NewsLetteru.

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod