Recenze: Audi S6 C5 quattro

Audi S6 C5 zadní část

Audi S6 druhé generace s interním označením C5 Typ 4B přišlo dva roky po představení základního provedení Audi A6. Konkrétně se bavíme o roce 1999. Výroba trvala až do roku 2004. Tahle generace způsobila pořádný poprask díky svému nadčasovému vzhledu. C5ka svým vzhledem dodnes rozděluje společnost na dva tábory. V případě S6 má jít o sportovně střiženou variantu manažerského vozu. Pojďme společně zjistit, jaká vlastně je.

Nezaměnitelný vzhled…

Jak už jsem zmínil v úvodu, to jak C5 vypadá dodnes rozděluje fanoušky na dva tábory. Jedni jí milují, druzí nenávidí. Já patřím do té první skupiny. Musím říct, že ten design neskutečně vyzrál a hrozně se mi to auto líbí. Na výběr bylo ze dvou karosářských variant. Mohli jste mít velké, praktické kombi. Pardon Avant. Nebo elegantní limuzínu, stejně jako v našem případě. Ještě dodám, že náš kousek pochází z konce výrobního cyklu. Přesněji z roku 2003.

Na první pohled bych ani neřekl, že je to S6. Svůj charakter a svaly dokonale maskuje. Což se mi na těchto starších audinách vždycky líbilo. Je škoda, že automobilka od toho upustila. Mělo to něco do sebe. Oproti běžnému provedení S6 dostala svalnatý bodykit. Tím pádem je o něco širší než klasická šestka. Máme tu jiný přední nárazník s většími výdechy. Na něj navazují široké blatníky. Spodní části dveří dostaly specifické lišty. Například zpětná zrcátka jsou z hliníku. Na víku zavazadlového prostoru přibyla odtrhová hrana a v nárazníku si našly místo dvě koncovky výfuku. Mnou zkoušený exemplář obouvá osmnáctky od firmy BBS.

Manažerský koráb…

Uvnitř Audi S6 je to téměř totožné, jako u klasické A6ky. Nemůžu si pomoct, ale interiér téhle generace patří k těm nejlepším, které Audi vyrobilo. Interiér je prostorný a útulný. Použité materiály a kvalita zpracování jsou na velmi vysoké úrovni. Testovaný kousek má kožený tříramenný volant s pádly pro ovládání převodovky. Dále tu máme polokožená sportovní sedadla od firmy RECARO. Dále zde najdeme alcantarou potažený strop. Tmavý celek uzavírá dekor z pravého karbonu.

Pojďme si v krátkosti říct něco o výbavě. Audi S6 jste mohli mít opravdu hezky vybavenou. Prakticky se tu meze nekladly. Šestka je primárně manažerská limuzína a podle toho se odvíjela i samotná výbava. Náš exemplář nabídne velký palubní počítač MAXIDOT, tempomat, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla. Mimo jiné výhřev sedadel najdeme i v druhé řadě. Dále tu najdeme automatickou dvouzónovou klimatizaci, hudební aparaturu BOSE nebo třeba elektricky ovládanou roletku zadního skla. Dost keců, pojďme pod kapotu.

Ikonický osmiválec!

Pod kapotou Audi S6 s interním označením C5 Typ 4B najdeme atmosférický osmiválec o objemu4.2 litru. V8čka pracuje s nepřímým vstřikováním paliva. Což je velké plus. V praxi to znamená jediné. Při správném motorovém oleji a jeho pravidelné výměně nedochází k takzvané karbonizaci. Ovšem s tím je spojená i kvalita natankovaného benzínu. Dovolím si říct, že se jedná o jeden z nejlepších motorů, které Audi vyrobilo. Osmihrnek nabízí 335 koní a 420 Nm kroutícího momentu. Tohle všechno zpracovává pětistupňový měničový automat Tiptronic a dále to posílá na všechna kola za pomoci stálého pohonu všech kol quattro. Z pohledu dynamiky to zní nějak takto. Sprint na stovku zabere necelých sedm sekund, maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h.

Nádech sportovnosti…

S6ka má oproti běžnému provedení jiný podvozek. Jedná se o sportovní podvozek s nižší světlou výškou. Audi S6 je o centimetr blíže k asfaltu než Audi A6. Kromě tužšího podvozku jsou zde i větší a výkonnější brzdy. Přední chlazené kotouče mají průměr 321 mm , zadní pak 269 mm. Přední brzdové třmeny jsou s dvěma pístky. Jenom doplním, že pohotovostní hmotnost Audi S6 Limousine činí nějakých 1740 kg.

Jak vlastně S6 jezdí?

Usedám za volant do sportovně tvarovaného křesla, sešlapuji brzdový pedál a otáčím klíčkem v zapalování. Záhy se ozve nádherné bublání osmiválce, řadím D a vyrážím na cestu. Během prvních metrů si všímám, že S6ka je o dost tvrdší než moje A6ka. Moc tomu nepomáhá ani stav našich silnic, co si budem… Ovšem v místech s hezkým asfaltem to tak hrozné není. Audi S6 umí být komfortní. Automatická převodovka řadí velmi plynule. Líbí se mi, že pokud to vyloženě není potřeba, tak o motoru ani nevím. Tohle je fajn.

Proplétám se městkou džunglí a nemůžu se dočkat až jí opustím. Tohle není úplně nejlepší auto do městského provozu. Je to bez mála pětimetrová limuzína s mizerným rejdem. Šestka je navíc poměrně široká, což oceníte zejména v úzkých uličkách nebo při parkovaní u nákupních center. Povedlo se mi dokonce zabloudit a musel jsem se otáčet na malém plácku. Tady jsem poznal kouzlo přední víceprvkové nápravy. Na autě je znát, že bylo stvořeno primárně pro dálnice.

Lehká dávka zábavy…

Konečně jsem opustil brány velkoměsta a dostávám se na svou oblíbenou okresku. Přesouvám řadící páky do manuálního režimu a sešlapuji pedál plynu blíže k podlaze. Tiptronic podřadí a otáčky vyletí vzhůru. S6 není vyloženě řidičské náčiní, ovšem dovolí vám trochu té zábavy. Lehké zákruty se dají projet velmi svižně, auto vcelku hezky sedí, ale jakmile se cesta začne hodně klikatit, S6ka znervózní a začne se projevovat značná nedotáčivost. Může za to samotná koncepce a uspořádání motoru jako takového. Tohle je typické Audi. Motor je daleko před přední nápravou. Veškerá váha je na předku, takže pokud to v zatáčce přeženete s rychlostí, tak pojedete rovně. Velmi mile mě překvapily brzdy. Umí S6ku hezky zkrotit. Škoda, že takhle nebrzdí všechny C5ky. Sportovní auru navíc umocňuje servotronic. Tedy řízení s proměnlivým účinkem.

Pokud se někde S6 cítí jako doma, tak to jsou bezpochyby dálnice. Je to typický německý dálniční křižník, který rád upaluje vysokými rychlostmi napříč státy. Na palubě panuje příjemný klid a pohoda i ve vyšších rychlostech. Osmiválec nemá nějaký brutální zátah, ale zrychlení je velmi plynulé. S6ka svou rychlost slušně maskuje. Dokud se nepodíváte na tachometr, tak ani nevíte, kolik jedete. Dosáhnout maximální rychlosti není žádný problém, ani dnes po dvaceti letech a takřka 330 000 ujetých kilometrech.

Provoz a servis…

Teď přijde to nejdůležitější. Jak je na tom Audi S6 C5 ohledně provozu a údržby. V městě počítejte s nějakými 16-18L/100 km. Na dálnici při klidné jízdě zvládnete jet i pod 14L/100km a pokud pojedete delší vzdálenost klidným tempem, tak se podíváte i k pod 12. Jenže tohle se odvíjí od vaší nohy. Náš testovací okruh jsem zajel s výsledkem 15L/100 km a to jsem se místy fakt hezky svezl. Palivová nádrž má objem80 litrů. Když se budete snažit, dá se ujet i slušná porce kilometrů. Ještě dodám, že mnou zkoušený kousek měl zástavbu LPG, což značně prodlužuje dojezd. To může být fajn, ale já osobně nejsem fanoušek plynu v takových autech. Během testování jsem měl přívod LPG vypnutý.

Co se týká servisu, tady už to tak veselé není. Z běžné A6ky toho moc nepasuje a díly karoserie se dost špatně shání. Celý předek je jiný. Kvůli zástavbě osmiválce musela být přední část vozu prodloužena a lehce rozšířena. Takže světla mají jiné uchycení, kapota je jiná, blatníky taktéž. Dokonce je zde i jiné čelní sklo. Na to pozor, platí to pro všechny modely s V8. Motor jako takový je spolehlivý, ovšem jsou zde věci, které až tak levné nejsou. Například rozvody. Sice tu máme rozvody hnané řemenem, ale z druhé strany najdeme řetězový rozvod pro variabilní časování. Napínáky řetězů jsou dost drahé. Celá sada včetně rozvodového řemenu se může vyšplhat na 60 000 Kč.

Dále je tu Tiptronic. Ten patří mezi nejlepší automaty své doby. Bohužel většina náhradních dílů se přestala vyrábět. Když už se najde někdo, kdo by dokázal dát onu převodovku dohromady, tak to bude stát nemalé peníze. Pokud nevlastníte vybavenou dílnu s heverem, tak se vám život s S6 značně prodraží.

Závěr:

Audi S6 C5 s atmosférickým osmiválcem je velmi krásné a příjemné auto. Je to taková klidná síla. Auto vás nenutí jezdit rychle. Umí být příjemné a tiché, když chcete. Na druhou stranu vám nabídne velkou dávku zábavy s nádherným zvukovým projevem. Jenže ono to taky něco stojí. Bohužel druhá generace sportovně střižené limuzíny získává svůj věk a na každodenní ježdění to prostě není. Najít hezkou S6ku dá spoustu práce.

Většina z nich už jednou objela celou planetu a nebo má v sobě LPG zástavbu, což ubírá na samotné životnosti motoru. Pak je tu další problém, většina majitelů Audi S6 nedopřeje klidný život s pravidelným servisem. Většina ojetin na našem trhu je před smrtí a za hezké kusy se platí nemalé částky. Když už se něco rozbije stojí to dost peněz. Jednak kvůli tomu, že občas musí motor ven z auta. Druhak, že spousta věcí je dostupná už jenom jako originální díl s brutální cenovkou.

Audi S6 C5 a její zvukový projev.

Každopádně bych chtěl poděkovat majiteli za projevenou důvěru a přeji mnoho šťastných kilometrů!

Hodnocení: 4.8 / 5.0

1) Velmi povedený design.
2) Charismatický osmiválec.
3) Příjemný a prostorný interiér.
4) Nádherný zvukový projev.
5) Povedený automat.
6) Příjemná spotřeba paliva.

1) Nepatří k nejobratnějším autům.
2) Servisní náklady nejsou malé.
3) Mechanikova noční můra.
4) Dostupnost náhradních dílů.
5) LPG v takovém autě?
6) Komfort jenom na hezkých silnicích.

Specifikace:

🚘 – Audi S6 C6 Typ 4B
⛽️ – 4.2 V8 40V MPI
🚗 – 5° Tiptronic, quattro
💪 – 250 kW, 420 Nm
⏳️ – 6,7s ➡️ 100 km/h
🕛 – Max. 250 km/h (el. omezeno)

Galerie:

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod
×

Přihlášení

NEBO
Registrovat