Fascinace: Auto Union Type 52
Stal se zázrak! Audi oživilo 90 let starý koncept sportovního vozu. Pojďme se společně podívat na to, jak si tehdejší inženýři představovali sporťák. Pohodlně se usaďte, Auto Union Type 52 právě přijíždí!
Auto Union…
Auto Union byl první německý koncern. Šlo o spojení čtyř automobilek. Konkrétně Audi, DKW, Horch a Wanderer. Ve své době šlo o druhého největšího výrobce aut v Německu. Bylo to v době 1932 až 1969. Z tehdejšího Auto Union je dnešní Audi. Mimo jiné tento koncern má za sebou velmi bohatou závodní historii. Nutno podotknout, že tenkrát šlo o neskutečná monstra se šestnáctiválcovými motory umístěné za sedadlem řidiče.
Schnellsportwagen…
Zpátky k unikátnímu sporťáku ze staré školy. Celé to začalo okolo roku 1935. Auto Union vyhrávalo jeden závod za druhým a chtěli oslavit své úspěchy formou sportovního vozu, který bude moct i mimo závodní okruh. Tím se zrodil nápad na model Type 52 Schnellsportwagen. Tedy rychlý sportovní vůz. Jenže v té době vznikly pouze nákresy. Bohužel s příchodem druhé světové války se plány změnily. Ještě doplním, že na tomhle projektu spolupracoval i Ferdinand Porsche. Na finální podobu se čekalo neuvěřitelných 90 let.
Za tímhle projektem stojí britská firma Crosthwaite & Gardner, která se specializuje na výrobu a renovace historických vozů. Začátkem roku 2023 vedení automobilky Audi kontaktovalo fachmany z Crosthwaite & Gardner a celý projekt se dal do pohybu. Realizace takového projektu zabrala více než rok. Ještě doplním, že auto bylo stavěno podle tehdejších nákresů a plánů. A vše se dělalo ručně…
Přeplňovaný šestnáctiválec…
Auto Union Type 52 měl původně pohánět kompresorem přeplňovaný agregát se šestnácti válci a objemem 4.4 litru. Mělo jít o motor ze závodního monopostu Auto Union Type A. Samozřejmě motor měl být upraven pro spalování normálního paliva. V plánu bylo 200 koní, 436 Nm a maximální rychlost 200 km/h. Audi se ovšem rozhodlo pro jiný šestnáctiválec. Ten má původ v monopostu Type C.
Ve finále tu máme kompresorem přeplňovaný motor V16 o objemu šesti litrů. Tenhle drobek produkuje neuvěřitelných 520 koní. Motor spolupracuje se šestistupňovým manuálem a poháněná jsou kola zadní nápravy. Ještě dodám, že tu nemáme žádné elektronické vychytávky ani bezpečnostní asistenty. Vlastně ani ABS nebo posilovač řízení. Bohužel automobilka neuvádí žádné bližší technické specifikace, takže nevíme, jak rychle Auto Union Type 52 dokáže jet. Což je sakra škoda… Ještě dodám, že kvůli výběru jiného motoru musel být prodloužen rozvor o 315 mm.
Umělecké dílo na kolech…
Nicméně za sebe můžu říct, že tohle není auto, ale umělecké dílo. Taková pojízdná socha. Svými tvary evokuje majestátnost a eleganci tehdejších luxusních limuzín a zároveň ten cit pro aerodynamiku dodává jakýsi pocit sportovnosti. Ať už Type 52 na vás působí jakkoliv, jedná se o třísedadlový sportovní vůz. Řekněme, že je to takové Gran Turismo z doby minulé.
Na délku tento vůz měří 5390 mm, na šířku 1780 mm a na výšku 1660 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 3315 mm. To jsou opravdu impozantní rozměry. Pohotovostní hmotnost vozu je 1450 kg, což je o 150 kg více než bylo v původních plánech.
Luxusní interiér…
Auto Union Type 52 je luxusní GT, jak se sluší a patří. Po otevření dveří vás přivítá velmi luxusní interiér se třemi sedadly. Ano, čtete správně. Type 52 je skutečně třímístný. Uspořádání interiéru je obdobné jako u McLarenu F1 nebo u nového Bugatti Tourbillon.
Uvnitř vozu najdeme spoustu dřeva kůže. Uprostřed kabiny je obrovský volant a palubní deska je posetá několika budíky. Řidič má informace o voze přímo před sebou a neruší ho žádný počítač nebo dotykový infotainment. Vůz vlastně nemá ani autorádio.
Festival rychlosti…
Na závěr si řekneme pravý důvod vzniku tohoto speciálního vozu. Důvod je prostý – Festival rychlosti v Goodwoodu. Automobilky zde představují své nové modely, ale i své koncepty a speciální projekty. Audi letos představila velké retro v podobě Auto Union Type 52. Vznikl jeden jediný kus, který putoval z Goodwoodu rovnou do muzea automobilky.
Jak se vám tohle auto líbí?
Specifikace:
🚘 – Auto Union Type 52
⛽️ – 6.0 V16 + kompresor
🚗 – Pohon zadních kol, 6° Manuál
💪 – 520 koní (382 kW)
⚖️ – 1450 kg
jak nejaky auto z mafie
Taky jsem si říkal, když jsem to viděl poprvé