Propadák: Lancia Thema

Italská automobilka Lancia za svou éru vyprodukovala mnoho zajímavých aut. Většina z vás si vybaví model Delta Integrale nebo Stratos. Jenže já mám Lancii rád pro její velké sedany, které nejenže byly velmi slušně vybavené, ale také uměly potrápit celkový rozpočet automobilky. Na jeden takový propadák se společně podíváme.

Americko-Italská spolupráce…

Lancia to měla s velkými limuzínami vždy těžké. Snažila se zákazníkům nabídnout něco víc, než bylo zvykem. Ať už šlo o specifická technická řešení, nadstandardní výbavu nebo umělecky pojatý design. Jenže automobilka téměř vždy balancovala na hranici krachu. Ovšem když byla v plánu poslední vlajková loď, šlo se na to trochu jinak. Vedení automobilky se rozhodlo pro velmi specifický krok. Dohodlo spolupráci s americkým Chryslerem.

Američané chystali světu druhou generaci luxusního sedanu 300C. Původně se tento model do Evropy neměl vůbec dostat. Prodeje první generace nebyly oslnivé, a tak se o slovo přihlásila Lancia. Chtěla třístovku prodávat pod svou značkou. Něco takového už tu jednou bylo. Lancia u nás v Evropě prodávala přeznačkovaný Voyager. Stejným způsobem vznikla i Thema. Na začátku roku 2011 to znělo jako dobrý nápad, ale…

Poslední luxusní limuzína…

Lancia Thema má vše, co se na vlajkovou loď sluší a patří. Je to pořádný kus auta s impozantními rozměry. Jen na délku měří přes pět metrů. Thema díky svému hranatému vzhledu a metalickému laku s chromovými doplňky působí velmi majestátně. Blatníky vyplňují slušivé hliníkové devatenáctky popřípadě dvacítky.

Interiér nabídne kvalitní materiály. Nechybí zde prémiové kožené čalounění, dřevěný dekor nebo vysoká úroveň zpracování. To alespoň tvrdila Lancia. Výbava byla už v základu velmi bohatá. Najdeme zde například dvoubarevné kožené čalounění. Přední sedadla jsou kompletně elektricky nastavitelná, mají výhřev i ventilaci. Držáky nápojů ve středovém tunelu váš nápoj vychladí nebo v případě potřeby udrží příjemně teplý – je tu možnost chlazení a ohřevu. Už v základu byla automatická dvouzónová klimatizace. Jedním z příplatků byla elektricky ovládaná sluneční roleta nebo dřevěný volant. Jak už jsem zmínil, Lancia Thema dostala vše, co se na vlajkovou loď sluší a patří.

Pouze šestiválce!

Thema na rozdíl od sesterského 300C neměla v nabídce osmiválec. Musela si vystačit se šestiválcem. Konkrétně měla ve svém portfoliu dva. Jeden benzínový a jeden naftový.

Benzínový agregát pocházel z USA. Jedná se o atmosférický šestiválec o objemu 3,6 litru. Američané mu říkají Pentastar. Produkuje 286 koní a 340 Nm točivého momentu, který putuje přes osmistupňový automat na kola zadní nápravy. Dynamické parametry znějí nějak takto. Na stovce budete pod osm sekund a maximální rychlost je 240 km/h.

Diesel pochází z mateřského koncernu Fiat. Jedná se o přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu tří litrů. K dispozici byly dvě výkonové varianty. Slabší má 190 koní a 440 Nm. Silnější nabízí 240 koní a 550 Nm kroutícího momentu. Zpočátku výroby naftový šestiválec spolupracoval s automatickou pětistupňovou převodovkou. Později byl nahrazen automatem s osmi rychlostními stupni, stejně jako u benzínové motorizace. Silnější diesel zrychlil na stovku za necelých osm sekund, podobně jako Pentastar. Maximální rychlost je 232 km/h. Zatímco benzínová Thema byla vždy zadokolka, u naftové verze jste mohli mít i pohon všech kol.

Pokud se vám Lancia Thema líbí stejně jako mě a uvažujete nad jejím pořízením, mám pro vás pár rad. První rada zní, vyhněte se naftové motorizaci. Nepatří k nejspolehlivějším a umí dost slušně potrápit vaši peněženku. Velmi často odcházejí vstřikovače vlivem špatné kvality paliva. Také filtr pevných částic (DPF) umí pěkně pozlobit, zejména pokud někdo jezdí kratší trasy. Dalším faktem je, že většina těchto aut už má za sebou velkou porci kilometrů, s čímž je spojený velký a nákladný servis.

Proč vlastně neuspěla?

Lancia Thema neuspěla z jednoho prostého důvodu. Byl to přeznačkovaný Chrysler 300C. Automobilka měla k většímu odlišení modelu velmi laxní přístup. Změn oproti americkému dvojčeti bylo opravdu málo. Sice tu byl diesel, ale ten měl spoustu dětských nemocí. Po benzínu sáhl málokdo, protože se obávali vyšší spotřeby. Pak tu byla velká konkurence. Německé limuzíny byly lépe vybavené a většina z nich měla spolehlivé diesely. Poslední luxusní limuzína od Lancie se vyráběla pouhé tři roky. V roce 2014 automobilka ukončila výrobu. Tím poslední velký model této italské automobilky upadl v zapomnění.

Specifikace:

🚘 – Lancia Thema II (LX)
⛽️ – 3.6 V6 PENTASTAR
🚗 – Pohon zadních kol, 8° Automat
💪 – 210 kW, 340 Nm
⏳️ – 7,7s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 240 km/h

Galerie:

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod
×

Přihlášení

NEBO
Registrovat