Recenze: Jaguar XF (X250)
Jaguar XF přišel v roce 2007 jakožto nástupce za model S-Type. První generace se vyráběla do roku 2015. Jedná se o manažerskou limuzínu na britský způsob. Jde o konkurenci pro německou svatou trojici. Tedy pro BMW řady 5 F10, Mercedes-Benz třídy E W212 a Audi A6 C7. Měl jsem možnost jeden takový kousek vyzkoušet. V dnešní recenzi vám prozradím, jaký je Jaguar XF z roku 2011.
Nezaměnitelný vzhled…
Jenom těžko uvěřit, že náš testovaný kousek je starý 13 let. Jaguar XF první generace stárne velmi pomalu. I po tolika letech je to pořád pěkné auto. Fakt se mi líbí. Můj testovaný kousek je v krásné bílé perleti s chromovými doplňky. XF, jako každý správný Jaguar, má svůj nezaměnitelný kukuč. Co se týká světel, mám tu bixenony s LED páskem pro denní svícení. Jaguáří DNA z tohoto auto přímo srší… Když s autem někde zaparkujete, budí pozornost. Ano, i po tolika letech. Aby také ne, není to zrovna běžné auto.
Boční silueta mi připomíná coupé, něco jako byl Mercedes-Benz CLS. Blatníky hezky vyplňují osmnácti palcová kola. Na délku XFko měří bezmála pět metrů. Ze všeho mám nejraději zadní partie vozu. Zadní koncové světlomety opticky propojuje chromová lišta, která hezky zapadá do elegantního celku celého vozu. Vzhledem k základní motorizaci tu máme pouze jednu oválnou koncovku výfuku. Ta druhá mi tam fakt chybí. Jinak by to byla totální pecka.
Interiér…
Jestli zvenku Jaguar XF stárne pomalu, tak uvnitř je to úplně naopak. Tady zub času dává o sobě vědět celkem intenzivně. Nicméně XF první generace nabídne útulný interiér. Abych to rozvedl. Za volantem si přijdu dost utopený. Přijde mi, že mě auto pohltilo. Palubní deska je trochu výš než jsem zvyklý, stejně tak na ní navazují výplně dveří. Ovšem je to jenom o zvyku. Nutno podotknout, že uvnitř Jaguaru XF je opravdu spousta místa. Ať už vpředu nebo v druhé řadě sedadel. Nemluvě o tom obřím zavazadelníku, který nabídne úctyhodných 500 litrů objemu. Na poměry manažerských sedanů je tohle opravdu slušný zavazadelník.
Pojďme si projít výbavu. Náš testovaný Jaguar XF má černý kožený interiér. Tmavému interiéru sekunduje dřevěné obložení. Těžko říct, jestli jde o dekor z pravého dřeva. Místy působí dost laciným dojmem. Kůží je potažená i palubní deska a volant. Mimochodem, volant je multifunkční. Je elektricky nastavitelný a vyhřívaný. Přední sedadla jsou kompletně elektricky nastavitelná a mají i výhřev. Dokonce zde najdeme i vyhřívané čelní sklo. Dále tu najdeme tempomat, parkovací senzory s parkovací kamerou nebo automatickou klimatizaci, která má dvě zóny. Uprostřed palubní desky najdeme velký dotykový displej infotainmentu. Kromě rádia a palubního počítače tu najdeme i navigaci. Zde je nejvíce cítit zub času. Nedovedu si představit, že bych podle ní měl někam jet.
Tak trochu kočkopes…
Jaguar XF, který testuji má prapodivný původ. Jedná se o britského elegána s francouzským motorem a německou převodovkou. Pod kapotou najdeme naftový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2.2 litru. Jde známý agregát z dílny PSA. Objevil se pod kapotami vozů Land Rover nebo Ford. Tomuto agregátu asistuje osmistupňový automat od ZF. Z pohledu dynamiky to zní nějak takto. Výkon 190 koní a 450 Nm kroutícího momentu. Poháněná jsou kola zadní nápravy. Z nuly na stovku se Jaguar XF dostane za 8,5 sekundy a maximální rychlost těsně olizuje hranici 230 km/h. Ještě dodám, že pohotovostní hmotnost je 1745 kilogramů.
Zní to možná děsivě, že v Jaguaru nalezneme agregát s francouszkým původem. Paradoxem ovšem je, že tahle jednotka patří mezi nejlepší z nabídky. Náš testovaný kousek brzy překoná hranici 300 000 km a doposud s autem nebyly problémy. Doposud šlo pouze o běžnou údržbu a pravidelnou výměnu oleje a filtrů. To samé lze říci i o automatické převodovce, stačí měnit pravidelně olej a žádné problémy nehrozí.
Jak se čtyřválcová šelma chová v praxi?
Otvírám mohutné dveře, usedám do pohodlného křesla, sešlapuji brzdový pedál a mačkám tlačítko start na středovém panelu. Během okamžiku se XFko probouzí k životu. Ze středového tunelu se vysune otočný volič převodovky. Hrozně fajn vychytávka mimochodem. Volím režim D a vyrážím na cestu.
Hned po pár kilometrech si všímám, že Jaguar XF je hlavně o komfortu. Nechávám motor zahřát na provozní teplotu a užívám si to příjemné ticho a klid na palubě. Zatím je to všechno fajn. Převodovka řadí velmi plynule a hladce. Ani nevím, že tu je. Jag se hezky pohupuje po asfaltu a mě se to začíná fakt líbit. XF mě nenutí jezdit nějak rychle. S autem se příjemně manévruje.
Ovšem pokud si budete chtít užít trochu té zábavy, Jaguar XF nebude proti. Ani s tím čtyřválcem. Stačí otočit volič převodovky do režimu S a začít využívat pádla pod volantem. Dokonce je tu vypínatelná stabilizace. Pokud je stabilizace zapnutá, tak na suchém povrchu má Jaguar dost přilnavosti. Jen tak něco jej nerozhodí. Situace se změní pokud venku začne silně pršet nebo když je zimní období. Řízení jako takové je nakalibrované spíš do příjemna než do sportovna. Je sice přesné, ale zpětná vazba od kol je minimální, protože u tohohle vozu to není nutné. Na to pozor až se budete chtít hezky povozit.
Jak je na tom spotřeba?
Věřím, že spoustu z vás zajímá, jak je na tom Jaguar XF z pohledu spotřeby. Pokud budete jezdit s klidnou nohou, dá se dostat pod 6 litrů v kombinovaném cyklu. Ve městě počítejte s nějakými sedmi až osmi. Mimo město se dá jet v rozmezí 5-6L/100 km. Hrozně záleží na vašem stylu jízdy. Já jsem se pohyboval někde okolo 6,5L/100 km během testování. Mimo jiné nádrž má objem 70 litrů, což slibuje velký dojezd.
Dává tohle auto smysl?
Pojďme si to nějak shrnout a celé to uzavřít. Jaguar XF první generace je povedené auto. Umí být příjemně komfortní, ale zároveň nabídne i trochu té zábavy. Svým chováním mi připomíná pětkové BMW jenom je víc pohodlné. Navíc Jaguar XF nepotkáte každý den, kdežto A6tek, pětkových BMW a Éčkových Mercedesů jezdí všude dost. Pokud hledáte manažerskou limuzínu, kterou nemá každý, tak tohle je jedna z dobrých možností.
Někomu Jaguar XF se čtyřválcem nemusí smysl. V mých očích jde o velmi příjemné auto na každý den, které není nijak finančně náročné. Aspoň, co se klasické údržby týče. Je mi jasné, že náhradní díly karoserie můžou být problém, ale to platí u všech aut z této třídy. XF nabídne spoustu odkládacích prostor. Dokonce nabídne i větší zavazadelník než konkurence.
Hodnocení: 4.5/5.0
- Opravdu povedený design.
- Komfortní podvozek.
- Bohatá výbava.
- Příjemné ticho na palubě.
- Nízká spotřeba.
- Velmi příjemná převodovka.
- Zvukový projev čtyřválce.
- Složitější ovládání infotaimentu.
- Horší dostupnost karosařiny.
- Laciné plasty v interiéru.
Specifikace:
🚘 – Jaguar XF X250
⛽️ – 2.2D R4
🚗 – Pohon zadních kol, 8° Automat
💪 – 140 kW, 450 Nm
⏳️ – 8,5s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 225 km/h
Komentáře