Hybridní pohony automobilů – technika budoucnosti?
Již několik let se vyrábí automobily označované jako hybridy. Od nejmenší kapacity elektřiny až po plně elektrický motor. Mají tyto hybridní pohony budoucnost?
Spalovací motor
Spalovací motor se stal základem všeho. Známe ho již přes 130 let a byl to první velký krok v automobilové technice. Proto nechybí ani v inovativních řešeních hybridních pohonů. Bývá doplněn o elektricky poháněnou část či celou elektronickou jednotku. Jejich práce může probíhat buď současně, nebo odděleně. Také může být konstruován paralelně. To znamená, že každý z agregátů pohání jednu nápravu. Další alternativou jsou také vstřikované plyny (LPG, CNG…) apod.
Mikro a Mild Hybrid
Drtivá většina nových aut obsahuje minimálně mikro-hybridnípohon. Označovaný jako Start-stop systém. Který za určitých podmínek vypíná motor. Zpravidla se tomu tak děje pokud auto na pár vteřin úplně zastaví. Zajišťuje to malý generátor, který dokáže ušetřit pár jednotek paliva. Mild-Hybrid je silnější verze Mikro-Hybridu. Systém je stejný, jen generátor je výkonnější. Motor tak dokáže vypnout i při dobrzďování či nízké plynulé rychlosti. Je to hlavně z důvodů emisí a šetří alespoň minimálně motor spalovací.
Hybrid
Hybridní pohony mají spolehlivý základ, kterým je benzinový atmosférický motor. Baterie ale nejsou nijak výkonné. Elektromotor slouží pouze jako podpora například při akceleraci či v nízkých rychlostech. Výhodou je, že se baterie dobíjí za jízdy. V aktuální nabídce je nespočet vozů s touto variantou. Jednou z automobilek, které tento systém používají nejdéle, je Toyota.
Plug-in Hybrid
Tato varianta má nejvýkonnější elektromotor a baterie mají o dost větší kapacitu, a tím i výdrž. Díky tomu se dá přepínat mezi jednotlivými pohony. A také určit, který pohon bude prioritní. Je pouze na majiteli, jak často bude baterie dobíjet. Pokud jsou bez energie, bude vůz jezdit pouze na spalovací motor. Tyto typy pohonů dnes používají i automobilky jako je Volkswagen či Škoda.
Elektromobil
V této verzi už se jedná o čistokrevný elektrický pohon. Spalovací motor už se zde vůbec nevyskytuje. Dojezd se odvíjí od mnoha aspektů. Zde je velkou nevýhodou nabíjení. Dá se nabíjet doma, pokud si zakoupíte speciální nabíjecí stanici. To ale trvá většinou 8-10 hodin. Druhou variantou jsou rychlo-nabíječky na čerpacích stanicích. Ani tam se nejedná o nabíjení v řádech minut. Standard jsou to cca 2 hodiny. Dojezd je hodně variabilní podle vnějších podmínek jako je například počasí ale také je i závislý na rychlosti jízdy. Což může být občas dost nepříjemné, když se rapidně změní dojezd směrem dolů v momentě, kdy nemáte v blízkém okolí stanici k dobití Vašeho vozu. Nejznámějším výrobcem a průkopníkem v odvětví elektromobilů je Tesla.
Jestli se elektromobilita stane opravdu cestou, kterou se bude ubírat každá automobilka v následujících letech, zůstává stále ve hvězdách. Je spousta aspektů, které stále nahrávají starým poctivým spalovacím motorům. Jako je například dojezd, dostupnost pohonných médií, cena nových vozů, ale také i výsledná ekologičnost. O tom ale více až v dalším samostatném článku…
Komentáře