Recenze: Audi S4 B6 Avant quattro

Režim čtení

Audi S4 s interním označením B6 Typ 8E byla svého času vrcholem modelové řady. Na trh přišla v roce 2003 a vydržela ve výrobě pouhý rok. Aspoň u nás v Evropě… Doposud je to jediná generace, která se nedočkala vrcholné řady RS4. K dispozici byly tři karosářské verze. Sedan, kabriolet nebo Avant. Nebo chcete-li kombík. Pojďme společně zjistit, jaká tahle S4ka je.

Nenápadnost jako priorita.

Na první pohled to vypadá, že přede mnou stojí stříbrné Audi A4 Avant druhé generace v S-Line paketu. Pokud nejste vyloženě fanoušek značky, horko těžko rozeznáte S4ku od běžné A4ky. Tohle vnímám jako velké plus. Zajímavé je to, že verze S neprošla žádnou rozšiřovací kůrou jako tomu bývá u jiných modelů z dílen Audi Sport. Nevím jak to máte vy, ale Audi A4 B6, zejména pak S4 mi svým vzhledem hodně imponuje. Design vozu je inspirovaný větším modelem A6 C5, který patří mezi moje nejoblíbenější Audiny vůbec.

Mnou zkoušený kousek prošel lehkou estetickou úpravou. Už jenom tím, že auto je původem z Japonska, tak tu máme drobné odlišnosti. Stačí se podívat na tvar SPZ. Nejvýraznějším prvkem této S4 jsou kola. Majitel svou B6ku obul na chromové dvacítky z Audi S8 D3. S obutím přišlo i snižování světlé výšky, ale to evidentní z fotografie. Zádi pak dominují dvě obrovské koncovky výfuku. Něco mi říká, že tohle nebude úplně sériový výfuk. Koncovky jsou fakt obří, až si tak říkám, jaký to bude mít zvuk. Jinak záď jako taková působí velmi jednoduchým, ale za to elegantním dojmem.

Interiér…

Po otevření dveří vás přivítá krásný tmavý interiér. První věc, které si všímám jsou celokožená sportovní sedadla od firmy RECARO. Mimochodem, tyhle sedadla najdete snad ve všech modelech z dílen Audi Sport. Jsou kompletně elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Sedadlo řidiče má i možnost uložení paměti. Dále tu máme kožený tříramenný volant s pádly pro manuální režim převodovky. Hned vedle máme originální autorádio s navigací a pod tím panel digitální automatické dvouzónové klimatizace.

Tmavému interiéru asistuje karbonový dekor, jen tak mimochodem. Jde o dekor z pravého karbonu. Inu auto z doby, kdy se na materiálech nešetřilo. O hudební zážitek se stará hudební systém BOSE. Z výbavy se ještě hodí zmínit věci jako jsou parkovací senzory, barevný palubní počítač MAXIDOT, tempomat nebo třeba xenony.

Pod kapotou…

Ještě než se společně projedeme, bylo by fajn říct něco o motoru. Máme tu opravdový klenot. Jedná se o atmosférický osmiválec s nepřímým vstřikováním benzínu. Jehož objem činí 4.2 litru. Jedná se o podobný agregát, který byl v nedávno testované Audi S6. Osmihrnek produkuje 344 koní a 410 Nm. Tohle všechno zpracovává šestistupňový měničový automat Tiptronic a posílá to dál na všechna kola za pomoci všech kol quattro. Pohotovostní hmotnost činí nějakých 1755 kg. Audi S4 B6 v této konfiguraci vypálí na stovku za necelých šest vteřin a maximální rychlost je elektronicky omezená na obligátních 250 km/h.

Mechanikova noční můra!

Mechanici z Audi měli před sebou obrovskou výzvu. Inženýři se rozhodli pro zástavbu obřího osmiválce do relativně malého auta. Neproběhlo žádné rozšiřování nebo prodlužování přední části, jako tomu bylo u většího modelu A6 C5 ( včetně verzí S6 & RS6). Osmiválec obecně patří mezi spolehlivé agregáty. Jeho největším mínusem je jeho náročný servis. Dělat cokoliv na tom autě je peklo. Málokdo umí a chce něco takového servisovat. Proč? Zjednodušeně řečeno, kvůli každé prkotině musí motor ven. Což se běžnému uživateli značně prodraží. Spousta dílů se sice dá koupit ve druhovýrobě, ale není to vždycky výhra. Pokud jste automechanik, který má vybavenou dílnu, tak se dá něco málo ušetřit.

Rozvody jsou poháněné řetězem. Jejich výměna není zrovna levná. Sada rozvodů se pohybuje okolo 30 – 50 000 Kč, ale tím to nekončí. Po demontáži motoru z auta a následného rozebrání mechanik objeví další položky, které bude potřeba vyměnit. Například, objeví netěsnost víka ventilů, rozpadlé vedení odvětrávání klikového hřídele nebo jedno z ramen nápravy bude mít vůli a tak dále. Ať chcete nebo ne, tahle operace se vždycky prodraží. Nikdy to není jenom výměna rozvodů a hotovo. Údržba automatu také něco stojí. Nedej bože, když se něco pokazí.

Osmiválcová čtverka…

Usedám do koženého sportovního křesla. Vzhledem k tomu, že auto bylo sníženo, tak se tu sedí opravdu nízko. Navíc je tu poměrně těsno. Ony obecně všechny tyhle čtyřky jsou poměrně malé uvnitř. nastavil jsem si sedadlo a už se cítím relativně fajn. Akorát za mě už si nikdo nesedne… Dost blábolů, S4ka je o něčem jiném. Sešlapuji brzdový pedál, otáčím klíčkem v zapalování a všechny negativa jsou fuč. Ozývá se krásný zvukový projev atmosférického osmiválce a já mám chuť vyrazit na cestu.

Vzhledem k tomu, že tu mám stavitelný podvozek a dvacítky, tak nemohu očekávat komfort. Nutno říct, že aktuální nastavení podvozku není nejhorší. Čekal jsem nekompromisní kostitřas, ale není tomu úplně tak. Pokud jedete po hezkém povrchu, tak je to i relativně komfortní, ale na dovolenou bych s tím asi nejel. Pokud jedete v klidu, o motoru ani nevíte, chová se to jako běžné Audi A4. Díky svým kompaktním rozměrům se s tímhle autem příjemně žije ve městě. Auto je obratné a dobře se s ním manévruje.

Audi Sport?

Právě přijíždím na hezkou okresku. Nadešel čas na to zjistit, jaká je Audi S4 v zatáčkách. Mačkám pádlo pod volantem se znakem mínus, podřazuji, sešlapuji plynový pedál trochu víc k podlaze a vydávám se vstříc první serpentině. S4ka bleskurychle zařadí nižší převodový stupeň. S mamutí silou a za doprovodu nádherného zvukového projevu se čtyřka dere vpřed. Překvapilo mě, jak je tahle čtverka agilní. Do zatáček se vrhá s velkou dávkou odvahy. Auto vám dovolí vcelku dost zábavy. Osmiválcová čtverka je hezky čitelná. Když se dostanete na limit auta, dá vám to najevo. Na druhou stranu objevit limity tohoto auta není těžké.

Pořád je to klasické Audi. Motor je daleko před přední nápravou a to sebou přináší specifické jízdní vlastnosti. Pokud to v zatáčce přeženete, S4ka má problém zatočit. Jinak řečeno, táhne se to po čumáku ven ze zákruty. Mnou testovaný kus má sportovní stavitelný podvozek Bilstein B16. Podvozek je tuhostně i výškově stavitelný. Díky němu a těm “hovadským” dvacítkám S4ka celkem dost sedí a nabídne ještě víc zábavy v zatáčkách než série. Ovšem je tu jistá daň v podobě velkých a těžkých kol. To se projeví zkrácenou životností všech ramen a silentbloků. Na můj vkus jsou ty dvacítky už moc, preferuji originální obutí.

Pojďme si ještě říct nebo o brzdách, přední kotouče mají průměr345 mm. Zadní pak 300 mm. Zajímavé ovšem je to, že tu není žádný speciální brzdový systém. Třmeny mají jeden pístek a řadí se tak k největším jednopístkovým třmenům. Každopádně S4 B6 brzdí fakt hezky, brzdy mají adekvátní účinek a dokáží zkrotit vášeň osmiválcového monstra pod přední kapotou.

Zvukový projev Audi S4 B6 4.2 V8 quattro.

Jak je na tom spotřeba?

Je mi jasné, že spoustu z vás zajímá spotřeba paliva. Audi S4 B6 s osmiválcem umí jezdit za rozumné náklady. Delší trasu klidným tempem zvládnete i za 10L/100 km. Ve městě počítejte s 16-18ti. Dálnice jsou okolo 12L/100 km. Pokud pojedete kudlu, tak je to stejné jako ve městě. Náš testovací okruh Audi S4 4.2 V8 z roku 2004 zvládla za 11,9L/100 km. Což mi přijde jako fajn výsledek. Jenom dodám, že palivová nádrž má objem 66 litrů.

Závěr…

Pojďme to nějak uzavřít. Audi S4 B6 je v konečném důsledku velmi povedené auto. Je nenápadné, svou sílu a rychlost statečně maskuje. Osmiválec je fenomenální a má krásný zvukový projev. Mám rád tuhle éru Audi. S4ka vám nabídne slušnou porci zábavy, ale rychle objevíte její limity v zatáčkách. Konkurence je přece jen více řidičská, ale Audi S4 je mnohem lepší univerzál pro každodenní žití. Nutno říct, že v přímce umí být pekelně rychlé. Jenom s rodinou úplně nepočítejte. Audi, generace B6, je opravdu malé auto, aspoň co se vnitřního prostoru týče.

Hodnocení: 4.7 / 5.0

1) Svůj výkon a rychlost maskuje.
2) Velmi nadčasový vzhled.
3) Fenomenální osmiválec.
4) Slušná spotřeba paliva.
5) Umí nabídnout slušnou porci zábavy.

1) Mechanikova noční můra.
2) Celkem drahá údržba.
3) Málo místa uvnitř auta.
4) Dvacítky už jsou fakt moc.
5) Najít hezký kus je opravdu náročné.

Specifikace:

🚘 – Audi S4 B6 Avant quattro
⛽️ – 4.2 V8 MPI 40V
🚗 – quattro, 6° Tiptronic
💪 – 253 kW, 410 Nm
⏳️ – 5,9s 👉 100 km/h
🕛 – Max. 250 km/h (el. omezeno)

Galerie:

Podobné články

Komentáře

Domů
Blog
Události
Inzerce
Obchod