Gyro-X – nevšední dvoukolové vozidlo

Čeština‎ Čeština‎ English English Deutsch Deutsch

Na úvod trochu historie..

Většina řidičů se už za ta léta utvrdila v tom, že správné auto má být dvoustopé vozidlo se čtyřmi koly. V minulosti jsme mohli vídat i tříkolové vozítka brázdit naše silnice. Typickým příkladem toho je český Velorex, taktéž přezdívaný “hadraplán” nebo humorněji třeba “prchající stan“. Poslední Velorex byl vyroben ale bezmála před 50-ti lety. Proč se od této myšlenky prakticky už úplně upustilo? Důvodů může být více, než se zdá. Kupříkladu bezpečnost, stabilita nebo prakticky neschopnost překročit maximální povolenou rychlost v obci. Při maximálce 60km/h s pořádným větrem v zádech jste měli pocit, že vůz musí každou chvíli vzlétnout.. 😀

No, zpět k tématu tohoto článku. Trochu extrémnějším vozidlem, než je náš Velorex, je bezesporu americký Gyro-X prototyp z roku 1967. Nejedná se totiž o dvoustopé vozidlo, ale JEDNOSTOPÉ! Vozidlo o dvou kolech, dlouhé a tvarově podobné spíše letadlu bez křídel s jízdními vlastnostmi skoro i podobné více motorce než autu.

Proč dvoukolové?..

Americký konstruktér a stylista vozidel Alex Tremulis totiž zastával názor, že čím méně kol vozidlo má, tím je jeho provoz efektivnější. Svou myšlenku odůvodňoval tím, že vozidlo s dvěma koly může být podstatně lehčí, může být k jeho pohonu použit menší pohonný agregát a zároveň s tím přímo i souvisí nižší spotřeba paliva. Auto pro udržování rovnováhy využívalo gyroskopický stabilizátor a mělo být schopno dosáhnout rychlosti až 125 mil za hodinu s motorem z Mini Cooperu S o výkonu 80 koní, čemuž měl výrazně dopomoci i aerodynamický tvar karosérie. Postupem času se ukázalo, že bezpečnost jízdy je důležitější než zbylé jízdní vlastnosti. Roku 1970 bylo definitivně rozhodnuto, že Gyro-X se nikdy nestane součástí sériové výroby.

Zdroj
Lane Motor Museum

2 komentářů

Napsat komentář

Také se podívej na
Close
Back to top button